Zeleni telefon u 2011. godini

15 GODINA PODRŠKE GRAĐANIMA U ZAŠTITI OKOLIŠA
Zeleni telefon ove godine obilježava 15 godina svog djelovanja! Od početka provedbe projekta primili su otprilike 2 800 poziva građana. Posjeduju pismenu i digitalnu arhivu svih poziva na Zeleni telefon od 1997. godine do danas, izdano je 180 mjesečnih izvještaja o radu. Izdane su i četiri publikacije o ovom programu. Dio sumreže Zelenih telefona Hrvatske, a od 2011. godine dio SOS mreže Istarske županije.
Servis Zelenog telefona se kroz dugogodišnji rad pokazao kao izvrstan pokazatelj stanja u okolišu, mišljenja građana i institucija, najčešćih problema i uzroka poteškoća u njihovom rješavanju. Upravo njegova dugoročnost dokazuje da je potreba građana za ovim servisom neupitna i kontinuirana. Problemi u okolišu se ne rješavaju jednostrano i jednokratno već je ta potreba konstantna. “Svjesni smo činjenice da ljudsko djelovanje sve više šteti okolišu i ekološkom sustavu što ima direktan utjecaj na ljudsko zdravlje. Stanje vode, zraka, količine otpada , kvaliteta hrane imaju veliki utjecaj na ljudsko zdravlje i zato je potrebno uključiti sve dionike institucije, službe, građane i nevladine udruge u borbu za čist i očuvan okoliš i zdravlje. Samo suradnjom se mogu postići rezultati i upravo je Zeleni telefon ta poveznica.
Ponosni smo što već petnaest godina pružamo građanima besplatnu pomoć u rješavanju problema u okolišu. I tijekom ove godine strpljivo smo saslušali sve probleme koje su nam građani prijavljivali. Tijekom 2011. primili smo ukupno 264 prijava građana, što je u prosjeku 20 poziva mjesečno. Najzastupljenije kategorije i ove su godine bile otpad, zelenilo i razno” poručili su na današnjoj konfereneciji za medije.
Na kategoriju otpada odnosilo se 99, odnosno 37,5% poziva građana, što je 6% više u odnosu na proteklu godinu. Na drugom mjestu bila je kategorija zelenilo sa 48, odnosno 19,7% poziva, a na trećem kategorija razno s 37, odnosno 14% poziva. Značajan porast poziva ove godine bilježimo i u kategoriji životinje koja je na četvrtom mjestu s čak 27,
odnosno 8% poziva, dok je tijekom 2010. godine u istoj bilo samo 3% poziva. I ove je godine u kategoriji otpada bilo najviše prijava. Građani prijavljuju divlja odlagališta otpada ili traže informacije o načinu zbrinjavanja pojedinih vrsta otpada. U kategoriji zraka primili su 14, odnosno 5,3% poziva. Jedan dio prijava odnosio se na zagađenje zraka od strane nekih pogona i tvornica, kao što je tvornica Hain iz Buzeta ili Istracement iz Pule. Takve slučajeve odmah su prijavljivali Inspekciji zaštite okoliša te su neki, na zadovoljstvo građana, bili uspješno riješeni. U kategoriji voda primili su 13 poziva građana. Pozivi u ovoj kategoriji su bili različiti, od zatrpavanja lokvi do onečišćenja mora otpadnim vodama iz industrijskih pogona. Čest problem koji građani prijavljuju su i otpadne vode, odnosno ispuštanje kanalizacije.
Mnogi su slučajevi protiv pravnih i privatnih osoba tijekom 2011. godine riješeni te je Zeleni telefon bio poticaj da se zakon na području zaštite okoliša provodi i u praksi. Jedan od takvih slučajeva bio je i slučaj devastacije speleološkog objekta Val'dell Arno u kojem su Hrvatske šume kažnjene s 50.000 kn kazne! Naime, i same institucije vrlo često krše Zakon o zaštiti okoliša i prirode, iako gotovo nikad nisu kažnjene. U slučaju neovlaštene sječe stabala u kompleksu Horizont na Zlatnim stijenama, Grad Pula je nakon utvrđivanja činjeničnog stanja, izdao rješenje Arenaturistu kojim je izrečena obveza uplate naknade štete u iznosu od 10.000 kn. U 2011. godini poslali su ukupno 64 dopisa, što prijava što zahtjeva za informacijama, a dobili su 33 odgovora. Najčešće su to bile prijave slučajeva Zelenog telefona raznim inspekcijama i nadležnim službama. Tako suo u 2011. godini surađivali i s Inspekcijom zaštite okoliša, Inspekcijom zaštite prirode, Poljoprivrednom inspekcijom, komunalnim redarstvima, komunalnim poduzećima koji su u 51,5% slučajeva odgovorili na naše zahtjeve za informacijama ili su pokretali postupke na temelju njihovih prijava. Dio slučajeva rješavao se i telefonskim putem ili su građani, nakon što bi primili informaciju, sami slali prijave nadležnim službama.
Više o radu Zelenog telefona u 2011, o najzanimljivijim slučajevima, suradnji s građanima, nadležnim inspekcijama, medijima možete pročitati u izvještaju koji se nalazi na sljedećem linku: http://zt.zelenaistra.hr/bin/view/ZelTel/NasePublikacije.
Rad Zelenog telefona u 2011. godini podržala je Zaklada za poticanje partnerstva i razvoja civilnog društva, Grad Rovinj te općine Medulin, Ližnjan i Marčana. (REX)