JEDINSTVENI TELEFONSKI BROJ ZA PODRUČJE CIJELE HRVATSKE - 062 123 456
Davne 1992. godine proradila je prva telefonska linija servisa za građane, čiji djelatnici pružaju informacije, rješavaju probleme i potiču na rješavanje problema u okolišu i prirodi. Servis je pokrenula zagrebačka okolišna udruga Zelena akcija, nazvavši ga Zelenim telefonom. Potaknuti njihovim primjerom i shvativši značaj jednog takvog servisa, uskoro su i ostale udruge koje se bave zaštitom okoliša i prirode u Hrvatskoj otvorile telefonske linije Zelenog telefona građanima županija u kojima djeluju. Idući logičan korak bio je njihovo umrežavanje, što je i učinjeno u rujnu 1999. godine. Rezultat, osnovana je Mreža Zelenih telefona Hrvatske koju danas čini 10 članica: Zelena akcija (Zagreb), Eko Pan (Karlovac), Ekološko društvo Žmergo (Opatija), Zelena Istra (Pula), Sunce (Split), ZEO Nobilis ( Čakovec), Franjo Koščec (Varaždin), Zeleni Osijek (Osijek), Eko Zadar (Zadar) i Krka (Knin). Ugovorom s operaterom Mreža je osigurala jedinstveni telefonski broj za područje cijele Hrvatske - 062 123 456. Na taj način se po cijeni lokalnog poziva iz bilo kojeg dijela Hrvatske pozivi preusmjeravaju na najbližu udrugu koja u toj županiji ima svoje sjedište ili u kojoj nema sjedište, ali ima ingerencije za sudjelovanje u rješavanju problema u okolišu.
Bilten Zelenih telefona Hrvatske 2012 je završni produkt projekta "Mreža Zelnih telefona" financiranog od Ministarstva zaštite okoliša i prirode. Projekt je trajao od srpnja 2011. do kolovoza 2012. godine. Tijekom trajanja projekta detaljnom analizom prijava s osvrtom na najčešće prijavljivane probleme po županijama, profil prijavitelja i ulogu Zelenog telefona u procesu rješavanja prijava, cilj je bio ukazati na manjkavosti i prednosti dosadašnje suradnje s nadležnim službama te ukazati na mogućnosti njezinog poboljšanja. Analizom poziva također je ukazano i na najčešće probleme s kojima se aktivisti i pozivatelji suočavaju. Prijave se analiziraju u elektronskom i tiskanom obliku, a proizlaze iz niza aktivnosti, kao što su svakodnevna dežurstva i redovno zaprimanje poziva, kontaktiranje nadležnih službi, terenska provjera prijave, evidentiranje i analiza kroz postojeće obrasce, izvještavanje koordinatoru Mreže, objava savjeta i članaka na internetskim stranicama Mreže.
Bilten, prije svega, sadrži analizu poziva Mreže Zelenih telefona u razdoblju od 1. srpnja 2011. do 30. lipnja 2012. godine. Prema provedenoj analizi, utvrđeno je da se građani najviše suočavaju s problemima koji se odnose na otpad ( 713 poziva ili 25,03 posto). Potom slijedi kategorija zelene površine i razno s 319 poziva ili 11,22 posto te kategorije voda s 287 poziva. Daljnjom analizom nadalje je zaključeno da na broj Zelenog telefona češće zovu pripadnice ženskog spola (54,97 posto), ali i da je udio anonimnih poziva smanjen u odnosu na protekle godine, odnosno da su građani postali "hrabriji" da im više nije problem predstaviti se i ostaviti svoj broj telefona da bismo ih mogli kontaktirati i obavještavati o rezultatima i tijeku prijavljenog okolišnog slučaja. Udio anonimnih poziva iznosio je u navedenom razdoblju 48,48 posto.
U nastavku biltena zainteresirana javnost može pronaći i informacije o radu svih udruga Mreže i doznati količinu i postotaka pristiglih poziva prema kategorijama i mjesecima, iskustva u suradnji sa nadležnim službama i opisom najzanimljivijih slučajeva. Više informacija o radu Mreže, njezinim članicama, do sada izdanim publikacijama, organiziranim seminarima, radionicama i okruglim stolovima te najzanimljivijim slučajevima možete vidjeti na [url=http://www.zelenitelefon.org]http://www.zelenitelefon.org[/url]. (REX)