Otvorenje izložbe Grafički studio Vodnjan u Apoteci

Otvorenje izložbe Grafički studio Vodnjan u Apoteci-129379

SUBOTA, 13. KOLOVOZA, 21 SAT
U subotu, 13. kolovoza 2022., u Apoteci – prostoru za suvremenu umjetnost u 21 sat održat će se otvorenje izložbe Grafički studio Vodnjan. Izložbu Grafičkog studija Vodnjan treba sagledati kao izvjesni Digest, kao prvi informativni susret s bogatim grafičkim stvaralaštvom koje je ovaj studio realizirao tijekom sedamdesetih i osamdesetih godina proteklog stoljeća. Izložbeni prostor Apoteke naprosto je premalen kako bi u njemu bio prezentiran čak i manji dio bogatog sitotiskarskog stvaralaštva ovog atelijera te je odlučeno da se izloži samo uži izbor plakata (uz neke manje tiskovine) koji su autorski definirani i potpisani od ovog studija.

Grafički studio Vodnjan početkom sedamdesetih godina proteklog stoljeća osnovala su braća Armando i Licio Debeljuh kao kućnu radinost. Te godine su u svijetu i kod nas značile puni procvat sitotiskarstva koje je nudilo nove izražajne mogućnosti te se znatno mijenja i napreduje grafičko oblikovanje kao što su u tom mediju i umjetnički otisci (grafike) poprimili nova, jeftinija i dostupnija izdanja. 

U vrijeme kada braća Debeljuh započinju sa svojim tiskarskim i kreativnim radom, hrvatska scena grafičkog oblikovanja jača je nego ikada. U Zagrebu cvate CIO (Centar industrijskog oblikovanja) gdje, između ostalih, djeluju Stipe Brčić i Boris Ljubičić (Mediteranske igre u Splitu, 1979.), a neovisno, uz ranije istaknute Ivana Picelja i Mihajla Arsovskog, počinju djelovati Željko Borčić , Nenad Dogan, Ivan Doroghy i Boris Bućan koji će nešto kasnije (HNK u Splitu, 1983. i Zagrebački simfoničari, 1988.) hrvatski plakat uzdignuti na sam vrh svjetskih posterskih ostvarenja. Takva produkcija plakata mnogo je dugovala upravo sitotisku, a prednjačili su Sitotisak Studentskog centra te Studiji Brane Horvata i Vladimira Straže, koji su se specijalizirali i za tiskanje umjetničkih grafika. U takvom se ozračju pojavljuje i Grafički studio Vodnjan koji je bio jedan od prvih sitotiskarskih atelijera u Istri, a odigrao je pionirsku ulogu na području od Pazina do Pule. Studio se s vremenom odmiče od početne proizvodnje za industrijske svrhe i okreće se vlastitom grafičkom izričaju, tako da uskoro većinu plakata, brošura, letaka, knjižica i ostalih tiskovina kreiraju i potpisuju braća Debeljuh; Armando kao dizajner i Licio kao fotograf. Armando je krenuo u obiteljski posao s višegodišnjom karijerom organizatora i urednika različitih kulturnih i društvenih priredbi i tiskanih izdanja te s bogatim iskustvom grafičkog oblikovanja, dok se Licio uz glazbeni angažman i sitotiskarski obrt sve više bavi fotografiranjem. Takva simbioza ubrzo je donijela zavidne rezultate te je autorski pečat Grafičkog studija Vodnjan imao veliki utjecaj na razvoj grafičkog oblikovanja u Istri tog vremena. Zanimljivo je, ali i logično, da su se braća opredijelila uglavnom za oblikovanje propagandnih materijala brojnih kulturnih i sportskih manifestacija, a intenzivna je bila suradnja s Muzejom Revolucije Pula (današnji PPMI), Istarskom scenom Pula, Domom mladih u Puli, ali i drugim društvenim i kulturnim ustanovama onog vremena. 

Zbog još uvijek svojevrsnih diktiranih ikonografskih obrazaca i ostalih uvjeta oblikovanja od socijalističke vlasti, kreativni vrhunci vodnjanskog dvojca najčešće se očituju u kazališnim, glazbenim i filmskim plakatima, a potpuna sloboda izraza možda je najvidljivija u plakatima MAFAFA (Međuklupski autorski festival amaterskog filma bio je najvećom godišnjom manifestacijom amaterskoga filma odraslih na području Jugoslavije, a održavao se u Puli od 1966. do 1990. godine). Ti plakati, kao i većina ostalih kreacija ovog Studija, odlikuju se smjelim i inovativnim estetskim i tehničkim rješenjima ostvarenim vještim spajanjem vizualnih (slike, simboli, boja, fotografija) i verbalnih sastavnica (tipografija).

(H.R.)