Otvorena izložba „Tomorow’s Parties“ u Europskom centru za mir i razvoj

Otvorena izložba „Tomorow’s Parties“ u Europskom centru za mir i razvoj-136088

25. MEDIA MEDITERRANEA FESTIVAL

25. Media Mediterranea festival nastavio je s programom u subotu, 22. travnja otvorenjem izložbe „Tomorow's Parties“ u Europskom centru za mir i razvoj. Na otvaranju izložbe govorili su Marino Jurcan, predsjednik udruge Metamedij i direktor festivala, Ivana-Nataša Turković i Marijeta Bradić, izvršne producentica festivala te Marko Vojnić, autor raspisa teme festivala „Tomorrow's Parties“ i koautor postava izložbe uz udrugu Metamedij.

- Ovo je naša 25. godišnjica, a festival smo započeli 1999. godine iz želje da se zabavimo, ali i da osiguramo uvjete za prezentaciju radova mladih autora. Tada kad smo počinjali nije bilo institucionalnih uvjeta za razvoj takve vrste umjetnosti – krenuli smo u realizaciju festivala i imali smo ideje kako ga organizirati, a u tome su nam prvenstveno pomogle udruge Monte Paradiso i Distorzija koje su već imale neka znanja o tome. Prvi se festival održao na Marleri i bio je prvenstveno vezan uz glazbu, ali imao je i jedan interdisciplinarni dio u obliku izložbi i instalacija. Kad smo 2002. dobili prostor u Rojcu počeli smo se fokusirati na neke druge sadržaje poput radionica. Brzo je prošlo tih 25 godina, a kroz svo to vrijeme smo morali i zagovarati i tražiti mjesto pod suncem jer nas kulturne politike i načini financiranja nisu baš doživljavali, ali i to se s vremenom posložilo, kazao je Jurcan. 

On je pojasnio da su zadnjih desetak godina više fokusirani na novomedijsku umjetnost, a jučer su imali i otvaranje sedmog izdanja Zlatne lubenice što potvrđuje da im je prioritet razvoj mladih autora. 

- Za ovogodišnji postav smo na prijedlog Olega Šurana i mi sami u Metamedija timu odlučili da izaberemo nekog tko je sa nama kroz svo to vrijeme, a odabir je pao na Marka Vojnića. Njega smo upoznali kao mladog autora koji je izlagao na festivalu, a kasnije se angažirao i u radu Metamedije u Rojcu. Nakon toga smo surađivali na više načina, a sada je i član žirija Zlatne lubenice, kazao je Jurcan i dodao da tih 25 godina ne bi bilo uspješno bez kvalitetnih suradnika, partnera i volontera.

Vojnić se prvo zahvalio publici bez koje ovakve manifestacije ne bi imale smisla, a potom i svim autorima, tehničarima, organizatorima i volonterima koji su radili na 25. izdanju festivala. Prva decenija festivala bila je više povezana za open air festivale i sve ono što smo pokupili iz različitih supkultura – kroz fanzinaške i skvoterske kanale i različitih iskustva koje su određeni akteri na sceni imali. Sve to možete provjeriti u ovom arhivskom djelu izložbe gdje smo uspjeli prikupiti većinu materijala koji su pratili festival. Zadnja decenija rada udruge Metamedij i festivala Media Mediterranea usko je povezana sa umjetnošću koja gaji novomedijske pristupe i u kojoj se umjetnost isprepleće sa znanošću. Drugi dio rada na postavu bio je odabrati autore koje večeras predstavljamo, a to su Tin Dožić, Mark Gutić Mižimakov, Vida Guzmić, Toni Mijač, Valentina Butumović i Mario Mu. Sretan sam što je tri autora ovdje sa nama, a oni su dio te koprodukcijske uloge udruge Metamedij. Tu je i rad gostujuće umjetnice Valentine Butumović koji je pobijedio na Zlatnoj lubenici 3.0, kazao je Vojnić.

Ivana-Nataša Turković je najavila artist talkove Marija Mua, Vide Guzmić i Tonija Mijača i podsjetila publiku da se obje festivalske izložbe mogu razgledati do 29. travnja. Pozvala je prisutne i da im se priključe na glazbeni program Yesterday's Parties u festivalskom klubu galeriji Cvajner gdje su nastupali Tricky D, M. Funkovich i Cube.

Marijeta Bradić se nadovezala na koprodukcijski dio izložbe i napomenula da je većina izloženih radova nastala u koprodukciji udruge Metamedij u sklopu rezidencijalnog programa Summer Sessions.

- Radi se o jednoj međunarodnoj mreži raznih udruga i organizacija u području novih medija, vizualnih umjetnosti i tehnologije na području cijele Europe. Jedan od večeras izloženih radova nastao je prošle godine na Summer Sessionsu u Austriji, a radi se o radu Tonija Mijača. Imamo također i rad Vide Guzmić, a radi se o prvom radu koji je nastao u sklopu Summer Sessionsa, a tu je i rad Marija Mua koji je nastao 2021. godine u Roterdamu u organizaciji V2, kazala je Bradić

Prvi govornik na artist talku bio je Mario Mu koji je predstavio rad „Mjesta susreta, drugi čin“. Radi se o dijelu filmske trilogije koja istražuje odnose suvremenih radnih uvjeta i implementacije igara unutar okruženja koje je stvorio čovjek. Cijeli ciklus tematizira prostorni doživljaj mjesta povezanih sa strukturom osjećaja, a sastoji se od filmskog aranžmana proizvedenog unutar kompjuterskog softvera za video igre. Glavna radnja ovog dijela ciklusa prati izgradnju Pelješkog Mosta kao važne geopolitičke točke na granici Europske unije. U odsustvu ljudskih aktera, kao u priči o slučajnom snu ili u vezi sa sjećanjima, atmosfera razotkriva pomno konstruirane slojeve sekvenci pokretnih slika. Dok neprestano podešava i smanjuje jačinu tišine u odnosu na dominantne narative o našim radnim uvjetima, ovaj imaginarni krajolik sugerira ugodnu dosadu koja proizlazi iz napetosti između radnje i zastoja, sugestivnih ritmičkih ponavljanja i bestežinske perspektive. 

Vida Guzmić je predstavila svoj rad „a note on slippage“ - kolažnu videobilješku ženskog subjekta u urbanom okruženju i mogućnostima njezina pregovaranja i kretanja kroz urbani prostor. U potrazi za vlastitim odrazom u gradskom i digitalnom pejzažu, iskaz je predstavljen kao stereoskopska instalacija, kako bi se propitao jaz između slike i gledatelja.

Toni Mijač je govorio o radu „Katarza“ čiji je fokus specifičan oblik primijenjene psihoanalize kroz introspekciju muškaraca različite dobi. Oni su odabrali jedan proživljeni događaj koji se urezao u arhivu njihovih sjećanja te su postepeno uranjali u njega. Dok pojedinac evocira odabrani događaj i mentalno proživljava to iskustvo, autor dokumentira seansu kao portret i dokumentaciju te polazišne točke. Kasnije, inspiriran tim iznova probuđenim emocijama, pojedinac izražava svoje misli tehnikama i formatima po vlastitom izboru te pritom kanalizira svoj odnos prema tom sjećanju i njegovom utjecaju. Tako sudionici postaju koautori projekta, čiji radovi ostaju kao dokumenti intimnog trenutka i izričaja. Katalizirajući proces na emotivno-psihološkoj razini, oni otvaraju mogućnost reinterpretacije proživljenog iskustva. Krajnji cilj ove suradnje autora i sudionika krije se upravo u materijalizaciji njihove introspekcije – cikličnom uspostavljanju odnosa sa samim sobom, s autorom koncepta i konačno s publikom

Izložbe Zlatna lubenica 7.0 u Gradskoj galeriji Pula i „Tomorrow's Parties“ u ECPD-u mogu se razgledati do 29. travnja, radnim danom od 16 do 20 sati te subotom od 10 do 13 sati.

Organizacijski tim festivala Media Mediterranea 25:
Marino Jurcan – direktor festivala / Ivana-Nataša Turković i Marijeta Bradić – izvršne producentice / Oleg Šuran – dizajn postava Zlatne lubenice i vizualnih materijala / Marko Vojnić i udruga Metamedij – koncepcija izložbe Tomorrow’s Parties / Marko Gutić Mižimakov, Olga Majcen Linn, Oleg Šuran i Marko Vojnić – stručni žiri Zlatne lubenice / Boris Vincek – odnosi s medijima / Marko Bolković – tehnička podrška / STUDIO11- Fotografija.
 

Ovaj članak objavljen je u sklopu projekta kulturKLIK koji je sufinanciran sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija.