Najavljen početak međunarodne kampanje “Zaustavimo Družbu, čuvajmo Adriu!”

KONFERENCIJA ZA MEDIJE BRUNA POROPATA I DAMIRA RADNIĆA
U sjedištu Udruge „Odbor za referendum“ održana je konferencija za medije na kojoj su Bruno Poropat i Damir Radnić jasno istaknuli glavne razloge protivljenja ekoloških udruga RH projektu „Družba Adria“ te su još jedanput naglasili glavne neistine koje se provlače od zagovaratelja toga projekta.
Smatraju da je eventualna realizacija projekta "Družba Adria" štetna za Republiku Hrvatsku te bi ona neizbježno dovela do ekološke katastrofe uz posljedični gospodarski slom. Naveli su razloge zašto smatraju da je premijerka Kosor, sa nedavnom izjavom o skoroj realizaciji projekta "Družba Adria" danom u Moskvi, implicitno pozvala na nepoštivanje zakona Republike Hrvatske te su objavili i službeni početak međunarodne kampanje "Zaustavimo Družbu, čuvajmo Adriu!" sa ciljem trajne eliminacije ovog, za Jadran, izuzetno opasnog projekta.
U uvodu tiskovne konferencije Bruno Poropat citirao je riječi Jadranke Kosor iz 2004. godine kada je današnja premijerka bila protiv toga projekta, a kojeg je tada kao i danas zagovarao tadašnji predsjednik Mesić. No, danas Jadranka Kosor, kao premijerska tvrdi da je to sjajan projekt, koristan za Hrvatsku.
Citirane izjave prenosimo u cijelosti:
"Projekt "Družba Adria" treba realizirati jer će donijeti izuzetno veliku gospodarsku korist za Republiku Hrvatsku"!!!
NETOČNO: -prema službenim dokumentima (Studija utjecaja na okoliš, Stručna procjena Primorsko-goranske županije i tri druga relavantna dokumenta) ukupan prihod u slučaju realizacije prve faze projekta (transport 5 milijuna tona nafte godišnje) bio bi svega desetak milijuna dolara godišnje (sa muliplikatorima eventualno dvadeset), a očekivana neto dobit od 3,6 do 4,2 milijuna dolara godišnje. To je upravo zanemarivo s obzirom na činjenicu da je današnja vrijednost tim putem eventualno transportirane nafte na Mediteranskom tržištu (računajući da je u jednoj toni 7,33 barela nafte i da je danas cijena nafte oko 80 USD po barelu) preko dvije i pol milijarde dolara. Bitno je napomenuti i da se sa spomenutim prihodom ne može realizirati nikakva ozbiljnija ekološka zaštita niti Kvarnera niti Jadrana. Sa druge strane očekivani gubitci u turizmu i ribarstvu u slučaju havarije tankera ili kontaminacije ekosustava sa balastnim vodama unesenim alohtonim morskim organizmima mogu se mjeriti milijardama dolara. Isto tako i u slučaju kontaminacije strateških rezervi pitke vode RH u Gorskom kotaru u slučaju curenja cijevi u kopnenom dijelu trase.
 
Sa realizacijom projekta "Družba Adria" Hrvatska će dobiti novi opskrbni pravac za uvoz nafte!!!
NETOČNO: -Republika Hrvatska se već više od desetljeća opskrbljuje naftom iz Sibira putem naftovoda "Družba" do mađarsko-hrvatske granice i JANAF-om od granice do Siska te tako kupovinom te nafte već duže vrijeme INA opskrbljuje svoju rafineriju u Sisku, što je i jedan od uzroka velikih ekoloških problema u tom gradu jer je ta nafta lošije kvalitete (prepuna je sumpora). Sada se identični problemi događaju i u Slavonskom brodu jer je istim pravcem dobivenu naftu počela koristiti i rafinerija u Bosanskom brodu. Otvaranjem reverzibilnosti pravca Sisak-Omišalj JANAF bi mogao opskrbljivati i rafineriju u Urinju pored Rijeke, ali to se može i bez izvoza nafte tankerima iz luke u Omišlju, postojećim podvodnim naftovodom.
 
Omogućavanje novog transportnog pravca za izvoz ruske nafte ojačati će geopolitički položaj Hrvatske jer će RH postati važna za opskrbu svjetskog tržišta nafte te će se dodatno osnažiti veze sa Ruskom federacijom!!!
NETOČNO: -Prema svima dostupnim podacima u 2008. godini u Ruskoj federaciji je proizvedeno oko 485 miljuna tona nafte, a izvezeno je oko 256 milijuna tona. To znači da bi realizacija projekta "Družba Adria" dovela do otvaranja novog transportnog pravca koji bi činio oko 1% ruske proizvodnje sirove nafte i oko 2% izvoza iste. Treba napomenuti i da je već u 2009. došlo do pada ruskog izvoza za oko 15% (zbog svjetske ekonomske krize) te je ovaj projekt u kontekstu svjetske opskrbe naftom zanemarivo važan. Što se tiče osnaživanja veza sa Ruskom federacijom jedini povod tome može biti u biti poklanjanje novog izvoznog pravca za rusku naftu i bitno otežavanje položaja mađarske kompanije "Mol" blokiranjem postojećeg uvoznog pravca za naftu sa Mediterana.
 
Ukoliko Hrvatska ne realizira projekt "Družba Adria" isti će se realizirati preko luke Trst ili Kopar!!!
NETOČNO: -da bi ta teza bila točna morao bi postojati već izgrađeni naftovod do tih luka. Kako njega nema (TAL-Transalpski naftovod koji započinje u Trstu završava u Njemačkoj nema otkuda primati sibirsku naftu), a nafta se ne može teleportirati ili transportirati zrakom navedena teza je čista besmislica koju je učestalo iznosio bivši predsjednik Mesić, iz samo njemu znanih razloga. Dodatno, luke Kopar i Trst su relativno plitke u odnosu na luku Omišalj (dubina 32 m uz obalu) i nemaju mogućnost primanja velikih tankera, sa čime se bitno smanjuje isplativost projekta,
 
Realizacijom projekta riješili bi se energetski problemi Hrvatske za slijedećih nekoliko desetljeća!!!
NETOČNO: -Republika Hrvatska se je u prošle godine donesenoj energetskoj strategiji opredijelila za pojačano korištenje fosilnih goriva (prvenstveno ugljena) što je potpuno suprotno od sličnih strategija razumnijih zemalja koje taj postotak smanjuju. Fosilna goriva su prema svim dostupnim informacijama pred iscrpljivanjem, te je niz zemalja pokrenuo ambiciozne programe razvoja prvenstveno obnovljivih oblika energije (Danska 100 % potrošnje, Švedska za sada "samo" 50 % ali je zato smanjila potrošnju nafte sa 30 na 20 milijuna tona godišnje). Kako su osim toga pred implementacijom nove tehnologije iskorištavanja obnovljivih izvora energije (prvenstveno solarne, bazirane na nanotehnologijama) fetišistički odnos Vlede RH prema fosilnim gorivima (generiran ponajviše dogmatskim slušanjem stručnjaka koji cijeli život zagovaraju fosilna goriva) predstavlja vođenje energetske politike u slijepu ulicu sa mogućim katastrofalnim posljedicama za RH.
 
Cijeli projekt se može realizirati bez ekološke ugroze Jadrana i strateških rezerva pitke vode Republike Hrvatske u Gorskom kotaru!!!
NETOČNO: -iako je točno da su danas na tržištu dostupne mnoga rješenja koja bi bitno mogla smanjiti neizbježno zagađenje Jadrana u slučaju realizacije projekta (pritom prvenstveno mislimo na postrojenje na kopnu za prihvat i pročišćavanje balastnih voda i postrojenje za prihvat kancerogenih plinova koji  u velikim količinama izlaze iz tankera u pojedinim fazama ukrcaja nafte), ona se u  slučaju realizacije projekta neće implementirati jer za to ne postoje niti dobra volja od strane investitora niti iole značajniji financijski prihod od transporta i pretovara nafte. Jedini izvor mogućeg financiranja te neophodne zaštite bili bi porezni obveznici RH sa čime bi cijela cost/benefit konstrukcija projekta dobila izuzetno bizarnu formu (suprotno od opće prihvaćenog načela ZAGAĐIVAČ PLAĆA ovdje bi potencijalne žrtve financirale pokušaj sprečavanja zagađenja). Isti kontekst prisutan je i u slučaju neophodnosti temeljite rekonstrukcije kopnene trase naftovoda u Gorskom kotaru i to zamjenom već preko 30 godina stare postojeće cijevi, što je posebno važno zbog činjanice da trasa JANAF-a u Gorskom kotaru najvećim dijelom prelazi preko strateških rezerva pitke vode Republike Hrvatske. I na kraju čak i da se svi ti ekološki problemi riješe još uvijek ostaje opasnost od havarije tankera na Jadranu sa katastrofalnim posljedicama ne samo za okoliš već i za one koje na Jadranu i od Jadrana žive." (REX)