Poruka iz boce

APSURD: TURISTIČKA ZAJEDNICA ISTRE PROMOVIRA DOMAĆU VODU S FILTEROM
Piše: mr.sc.Darija Božac Marjanović
Pojavila se iznenada i šokirala većinu uzvanika turističkog foruma Istre koji su se 2. prosinca ove godine zatekli u Hotelu Lone u Rovinju. „Mala boca za veliki apsurd“ ili „Mala boca, a tako velika pogreška“, mogli bi biti slogani za najnoviji proizvod kojim bi se trebala promovirati Istra,  a koji je sudionicima na dodjeli nagrade Zlatna koza u prigodnim paketima podijelila Turistička zajednica Županije Istarske.
Riječ je naime o maloj plastičnoj boci s filterom koja služi za višekratno punjenje i ispijanje vode koja se istovremeno i filtrira. Kako smo upoznati s podacima na deklaraciji proizvoda voda poprima „bolji okus“  uz neznatan broj mjehurića, može se puniti do stotinu pedeset puta nakon čega bi trebalo izmijeniti filter ako želite i dalje uživati u čistoj vodi.
Proizvod je sam po sebi zanimljiv i mogao bi biti koristan u nekom drugom okruženju, npr. u megalopolisu gdje voda iz slavina zaista nije savršena za piće i treba filtriranje. Međutim apsurd je nastao u trenutku kada je netko odlučio da bi ovakva boca trebala promovirati Istru kao destinaciju, čak što više bocu je opremio službenim logotipom TZ-a Istarske županije i natpisom „Green Mediteran“ te upakirao u kartončić s hrvatskim prijevodom na razini google prevoditelja. Apsurd je tim veći što je ova boca „doputovala“ čak iz Amerike, a distribuirana je u okviru ceremonije dodjele godišnje nagrade koju dodjeljuje Turistička zajednica Istarske županije za „izuzetan doprinos na području marketinških aktivnosti u turizmu Istre“.
Naprosto je nevjerojatno da u okruženju mnoštva osoba educiranih u području marketinga i turizma zaživi ideja promocije koja može poslužiti za primjer pogreške u komunikaciji. Što bi trebali pomisliti naši gosti kada dobiju ovakvu bočicu? Ok , stigli smo u Istru, regiju bogate kulturne baštine, regiju autohtonih proizvoda, regiju sačuvane prirode  u kojoj su nas opremili „filterom za vodu“!?
Poruka koju će svatko tko uzme ovu bocu u ruke, bez obzira na jezik, shvatiti jeste da voda u mjestu gdje se nalazi nije dobra za piće te da će mu ovo američko čudo pomoći da preživi na vrućem asfaltu u podnožju antičkih spomenika ili će mu poslužiti ako nekim slučajem skrene s popularne Parenzane da može sa sigurnošću popiti vodu iz boce, a ne vodu upitne kvalitete iz šterne ljubaznih domaćina.

S jedne strane promoviramo i brendiramo tradiciju i autohtonost, male proizvođače, neposrednost kontakta gosta i domaćina, doživljaj i kvalitetu, a s druge strane imamo gomilu plastike kojom su tijekom sezone preplavljena turistička središta kojoj danas možemo dodati i službenu bocu turističke zajednice.
Isto bi bilo kao kada bi pri ulasku u Arenu posjetiteljima u svrhu promocije dijelili zaštitne kacige, da ih zaštite od sunca s natpisom “Čuvajte se“. Poruka bi bila krivo protumačena, zbunjujuća, te ne odveć korisna za stvaranje imagea.