Krajem 2024. čeka nas novi elektronički sustav naplate cestarine

Krajem 2024. čeka nas novi elektronički sustav naplate cestarine-134065

ISKLJUČUJE SE MOGUĆNOST PLAĆANJA CESTARINE U GOTOVINI
Kako najavljuje Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture, novi elektronički sustav naplate cestarine bit će u funkciji najranije krajem 2024. godine. Ministarstvo je u javno savjetovanje uputilo obrazac prethodne procjene za nacrt prijedloga zakona o naplati cestarine na kojem između ostalog piše:

"Novi elektronički sustav naplate cestarine temelji se na odabranim tehnologijama, isključuje mogućnost plaćanja cestarine u gotovini i za sva teretna vozila i motocikle uvodi obvezu korištenja uređaja u vozilu za plaćanje cestarine, a što će omogućiti slobodan prometni tok, bez zaustavljanja vozila zbog naplate cestarine. Sva teretna vozila i motocikli imat će obvezu korištenja uređaja u vozilu za plaćanje cestarine. Laka vozila do 3.5 tona nosivosti imat će mogućnost odabrati između korištenja uređaja u vozilu za elektroničku naplatu cestarine i prijave u sustav naplate cestarine za automatsko prepoznavanje registarskih pločica".

Potpredsjednik vlade i ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković je istaknuo da je novac osiguran u NPOO-u, a vrijednost se procjenjuje na oko 500 milijuna kuna (nešto više od 66 milijuna eura).

"Sustav će biti beskontaktni, temeljen na kombinaciji dviju suvremenih tehnologija, a naplata bi trebala biti preko novijeg ENC uređaja i automatskog sustava očitanja tablica, dakle u obliku elektroničke vinjete i plaćanja bez zaustavljanja. Postojeće naplatne postaje bit će uklonjene, više neće biti rampi i velikih gužvi na naplatnim postajama. Tako bi sve trebalo biti brže. Primjerice, ručna naplata cestarine ima kapacitet od oko 200 vozila po satu, a novi sustav omogućuje prolaz i do 3000 vozila", rekao je Butković.

PROBLEM NAPLATE MOTOCIKLISTIMA (KOMENTAR SA STRANICE MINISTARSTVA):

Prema prijedlogu, Zakon uvodi obvezu korištenja uređaja u vozilu za plaćanje cestarine za motocikle. Motocikl nema zatvoren (zaštićen) prostor u kojem se može sigurno smjestiti takav uređaj. Slijedom toga, može se tumačiti da zakonodovac takvim korištenjem takvog uređaja podrazumjeva:
 
- da će se koristiti poseban držač koji se ne može koristiti u praksi jer ukoliko se motocikl ostavi bez nadzora, takav držač ili uređaj će biti otuđen; ili
 
- da se neće koristiti poseban držač, što zahtjeva eventualno traženje i usmjeravanje tog uređaja čitaču. Takav postupak će imati kao posljedicu zaustavljanje vozača, ili, obavljanje te radnje tijekom vožnje, što je izrazito opasno.

Stoga se predlaže izuzimanje (vozača) motocikala od te obaveze.

Nijedna zemlja ne zahtjeva vozače motocikala na korištenje takvog uređaja jer je nepraktično i teško izvedivo. U Sloveniji i Mađarskoj, gdje je naplata vinjetom, se evidentira plaćanje vinjete unosom registarske oznake. Ovaj Zakon predviđa izbor za takvo evidentiranje za laka vozila do 3,5 tona. Predlaže se takvo evidentiranje i za motocikle.

U ovom kontekstu se treba razmotriti i sigurnost vozača motocikala. U tom pogledu, korištenje autocesta je sigurniji način vožnje. Općenito, vozači motocikala nemaju poticaja na korištenje autocesta jer je takva vožnja općenito za njih nezanimljiva, te radije koriste državne i županijske ceste. To dovodi do povećane opasnosti za nesreće sa težim posljedicama. Stoga se predlaže da se obavi cost/benefit istraživanje gdje će se istražiti zarada koja se eventualno ostvari naplatom cestarine motociklistima spram statistikama nesreća motociklista na pravcima koja su mogla biti zamijenjenja autocestom.

Oslobađanje naplate cestarina motociklistima (kao u Slovačkoj i Češkoj) bi moglo povećati njihovu sigurnost poticajući ih na korištenje istih, te bi se mogle ostvariti eventualne uštede na prilagođavanju sustava naplate motociklima. Predlaže se i uvođenje oslobođenja ili sniženja cijena za vozila pogonjena pogonima poput vodika, za električna i hibridna vozila...

(DV)