KARTOLINA IZ VRANI?I
Piše :Ratko Vlado Aleksi?
Drugi vikend za redom u Gradu Pore?u "jake" manifestacije, ljudi pitaju zašto ih je toliko odjednom, a ne što to manifestiraju ? Kada "fešta" postane biznis - delo, fešta gubi svoju draž. Danas je vrijeme novac, a onaj koji ima novca taj i manifestira. "Manifestacija" kao biznis podrazumijeva: klijente i pacijente. Poslovni partneri - klijenti dolaze zbog posla, a pacijenti - zbog hobija, ljubavi, radoznalosti ili u provincijskoj varijanti: da budu vi?eni. No, vratimo se pitanju: što manifestiraju ?
U pore?kom slu?aju, za neke iznenadne "hiperaktivnosti", prvenstveno manifestiraju ambiciju Grada Pore?a, Turisti?ke zajednice i gospodarskih subjekata da poboljšaju i uve?aju poslovanje i prepoznatljivost destinacije - odredišta mnogobrojnih gostiju i posjetilaca grada. No, marketing stru?njaci neke od ovih manifestacija nisu uvrstili, koncem prošle godine, u svoje programe, nisu neke od njih ni najavili u svojim promidžbenim publikacijama. Gotovo sve manifestacije su tražile i sufinanciranje u 5 do 12 ( kroz pokroviteljstvo, donaciju ili sponzorstvo ), a ne redovitom procedurom (natje?ajima za projekte udruga, prijedlogom za sufinanciranje iz Prora?una Grada ili TZ Grada). To su ambicije, a "pokri?e" - novac se na kraju iznašao. Zna?i financiranje nije bilo planirano, ve? improvizirano. Kažu da takve stvari regulira slobodno tržište.
U pore?kom slu?aju i tu imamo inovaciju: a) vlastitu dvoranu dajemo besplatno za jednu manifestaciju, a pla?amo privatnu dvoranu za vlastite potrebe - sportske aktivnosti; b ) istu dvoranu dajemo i za drugu manifestaciju koja ima i financijsku potporu Županije i koja prostor te dvorane iznajmljuje izlaga?ima za novce, te ponovno pla?amo privatnu dvoranu za sportaše; c ) gradsko parkiralište - javnu površinu koju iznajmljujemo gra?anima i gostima za parkiranje dajemo besplatno privatnom organizatoru manifestacije koji napla?uje prostor izlaga?ima i ponovno gra?anima; d ) privatno poduze?e suorganizira me?unarodnu manifestaciju iznajmljuju?i svoje smještajne i ine kapacitete ( naravno i napla?uje ), a dobija dio gradske rive besplatno, staro nogometno igralište ( nemamo podataka da li i njega besplatno ), dio prora?una TZ grada, i promidžbenu potporu grada; e ) ponovno privatno poduze?e i "satelitski" konji?ki klub dobivaju potporu. Pore?ki poduzetni?ki pou?ak još uvijek se bavi "pretvorbom" javnog novca i resursa u džepove privatnog sektora. Tranzicija u Pore?u o?igledno još nije dovršena. Grad još uvijek nije uspio dostaviti gradskim vije?nicima, ve? dvije godine tražen popis gradske imovine, sa popisom vrijednosti, stanja, popisom korisnika, bilancom naplate i dugovanja. Zna?i vije?nici su željeli saznati tko su "klijenti", jer ve? dugo znaju tko su pacijenti: gra?ani Poreštine. Život naravno nije isklju?ivo crn, jer iste te manifestacije su manifestirale i kulturno-umjetni?ko stvaralaštvo djece i mladih Pore?a ( "Cvjetni vikend", istarske cvje?are i rasadni?are, aranžere, hortikulturnu kulturu i vještine, ekološku svijest ) i sportske rezultate sportaša - kvaliteta je kvaliteta ma gdje se igralo. Manifestirao se i interes gra?ana za druga?iju ponudu - specijaliziranu, raznovrsniju i po ponudi i po cijeni. Jednostavno grad je oživio, gra?ani su šetali gradom i okolicom, a ne samo na posao i sa posla. Promocija knjige Milana Preloga samo je potvrdila naraslu svijest o bogatoj povjesnoj i kulturnoj baštini grada i gra?ana, nakon serije novih arheoloških nalaza. Promocija novog "maslinovog ulja" potvrdila je budu?nost tradicionalne proizvodnje ( maslinarstva ) i Istra ?e biti i u 21. stolje?u prepoznatljiva po kvaliteti i izvornosti svog maslinovog ulja. No, zanimljivo je to da svi ovi "dobri" primjeri imaju doma?u pamet i trud. Putuju?i trgovci i tako prodaju svoju robu po sajmovima, zar ne? Naši stari su nas podu?avali: "Nismo toliko bogati da bi kupovali jeftino".