KULTURKLIK: DONOSIMO PREGLED DOGAĐANJA ZA OVAJ TJEDAN
Polako se opraštamo od mjeseca kolovoza i ljeta, no to ne znači da time prestaju kulturna događanja u Istri. I ovaj tjedan donosi nam pregršt kulture, koncerata, izložbi i raznih kulturnih manifestacija.

PONEDJELJAK, 28. KOLOVOZA U 20 SATI,
BUJE: Elektro-etno kolektiv
Glazba koju Çhâñt Élečtrónïqùe izvodi povezuje vokalne tradicije Argentine, Portugala, Hrvatske i Bosne i Hercegovine te glazbenu produkciju koju potpisuju francuski, irski i hrvatski producenti. Projekt se može opisati kao kontemplacija starih tradicija polifonije povezana sa modernom elektronskom glazbom u neočekivano iskustvo koje će oduševiti svakog slušatelja. Album je odmah po izlasku zaintrigirao svjetsku world music javnost, pjesme s njega su emitirane na brojnim svjetskim radijskim stanicama uključujući i BBC, gdje ih je 'vrtio' i legendarni DJ Gilles Peterson, a recenzije i drugi tekstovi o çhâñt élečtrónïqùe objavljeni su, između ostalog, u Songlinesu i Quietusu.

Od prvog susreta 2019. godine u Portugalu aktivno surađuju u izgradnji novog glazbenog izričaja, nadilazeći granice vlastitog kulturnog nasljeđa. Njihov album prvijenac, “çhâñt élečtrónïqùe vol. 1”, povezuje vokalne tradicije Argentine, Portugala, Hrvatske i Bosne i Hercegovine te glazbenu produkciju koju potpisuju francuski, irski i hrvatski producenti.
Članovi kolektiva su: Darragh Quinn (IE), Dunja Bahtijarević (HR), Teresa Campos (PT), Louise Calzada (FR), Nenad Kovačić (HR), Nils Peschanski (FR), Raphael Hardy (FR).
Nakon što je album dobio zasluženu pažnju, kolektiv Çhâñt Élečtrónïqùe odlučio se pokazati i na koncertnim pozornicama
Hrvoje Horvat, Večernji list:
"Impresivne glasovne mogućnosti vode vas na začudan put podcrtan minimalističkom, efektnom elektroničkom podlogom, više ritmičkom nego harmonijskom. Upravo u tom srazu božanstvenih vokala i neočekivanih, pažljivo postavljenih elektroničkih intervencija premještaju prostor definirane prošlosti u moguću, još neostvarenu budućnost. Visoka estetska svijest o tome što žele postići, kao i uznemirujuće podloge koje još više ističu vrhunsko pjevanje, doprinose da dobivamo artikuliranu i zaokruženu seriju napjeva koji vas uvlače u imaginativni svijet autorske ekipe albuma."
Dubravko Jagatić, Nacional:
"...Çhâñt Élečtrónïqùe eksperimentira sa specifičnim arhaičnim etno napjevima lokalnih zajednica ispunjenim elektronikom i produkcijski kreativnim zahvatima koji zvuče fantastično. Na momente se prepoznaju melodije Hrvatske, Bosne i Hercegovine, Portugala, Argentine, Francuske, Irske… Doista neobična mješavina koja je mogla završiti kaotično, ali zahvaljujući vrlo pažljivo razrađenim aranžmanima u kojima je naglasak stavljen na vokalnu izvedbu, Çhâñt Élečtrónïqùe bez sumnje zaslužuje ogromnu pažnju, a po svemu sudeći, zbog svoje kreativne hrabrosti i uspjelog eksperimenta, na globalnoj glazbenoj sceni će je i dobiti."

PONEDJELJAK, 28. KOLOVOZA U 21 SAT,
PULA: Hit komedija Casabianca
Pripremite se za nezaboravno veče smijeha i zabave jer hit komedija 'Casabianca' stiže na Kaštel u Puli! Datum za označiti u kalendaru je 28. kolovoza, a predstava započinje točno u 21 sat. Ova urnebesna kazališna predstava napisana je i izvodi se u izvedbi poznatog dvojca sa malih ekrana i kazališnih dasaka, Irene Grdinić i Maria Lipovšeka Battifiaca. Oni će vas svojim iznimnim talentom za komediju dovesti do suza od smijeha.
"Casabianca" je priča koja na čakavskom dijalektu donosi smiješan uvid u život bračnog para, prateći njihovu priču od 60- ih godina prošlog stoljeća pa sve do današnjih dana. Irena i Mario, odnosno likovi Đurđe i Franka, upoznali su se u autobusu, a njihova neobična romansa započinje gledanjem filma "Casablanca". Kroz niz komičnih situacija pratimo njihov život kroz promjene trendova, političkih režima i društvenih mijena, dok se istovremeno bore sa svakodnevnim izazovima.
Frankov duhoviti komentar "Život se more opisat z tri besedi: Vavek neki k…" vjerno opisuje dinamičnost ove predstave.
Ne propustite priliku za smijeh i dobru zabavu na otvorenom. Ulaznice su već u prodaji i možete ih potražiti na službenoj stranici Eventima.. Doživite nezaboravan kazališni doživljaj uz "Casabianca" i ponesite osmijeh kući!

OD PONEDJELJKA, 28. KOLOVOZA DO 9. RUJNA,
VRSAR: 33. Međunarodna studentska kiparska škola Montraker
Već četvrto desetljeće organizira se početkom rujna međunarodna studentska kiparska škola u vrsarskom kamenolomu Montraker. Studenti, profesori i kamenoklesari ove će godine svoj rad započeti 28. kolovoza. Tijekom dva tjedna svi zainteresirani moći će, od ponedjeljka do subote (8 – 12 i 16 – 19 sati) pratiti rad sudionika sve do subote, 9. rujna kad će se svečano predstaviti nastale skulpture i time zaključiti još jedno kreativno iskustvo učenja i rada u kamenu.
Tijekom trajanja Škole svoj će rad, započet prošle godine, realizirati i akademski kipar Giuseppe La Bruna, donedavni dekan Akademije likovnih umjetnosti u Veneciji te u više navrata mentor studentima u Montrakeru.

Studentima će u obradi kamena pomagati tehnički suradnik i akademski kipar Petar Dolić te kamenoklesari Deni Krizmanić i Mauricio Matukina. O radovima studenata pisat će stručna suradnica Vilma Bartolić, povjesničarka umjetnosti.
Tijekom trajanja škole na vrsarskoj rivi će biti postavljena izložba odabranih fotografija s prošlogodišnjeg fotonatječaja Montraker, uključujući i tri nagrađene fotografije. Na taj će način Montraker na još jedan način zaživjeti među
mještanima i njihovim gostima. Sama Škola Montraker nastala je iz ideje Josipa Diminića i Drage Orlića koji su, u potrazi za bogatijom kulturnom ponudom Vrsara, iskoristili napušteni kamenolom iz kojega se, između ostalog, vadilo kamenje i za izgradnju Venecije.
Svi zainteresirani fotografi mogu se i ove godine javiti na fotonatječaj te se natjecati za novčane nagrade – prva nagrada iznosi 300 €, druga 200 € i treća 100 €.
Međunarodna studentska kiparska škola potpomognuta je sredstvima Ministarstva kulture i medija Republike Hrvatske. Organizator škole je Pučko otvoreno učilište Poreč, suorganizatori Općina Vrsar- Orsera i TZ Općine Vrsar, te Maistra d.d. i Kamen d.d. koji podupiru projekt kroz donaciju. Gotove skulpture postavljaju se u javni prostor, a o njihovom postavljanju brine komunalno poduzeće Montraker iz Vrsara.
Ove će godine u radu škole sudjelovati sljedeće akademije:
Akademija likovnih umjetnosti Zagreb
mentor: Alem Korkut
student: Leonardo Losciale
Akademija primijenjenih umjetnosti Rijeka
mentor: Hrvoje Urumović
student: David Adulmar
Umjetnička akademija Split
mentor: Nikola Džaja
student: Filip Glaurdić
Akademija za likovnu umjetnost i oblikovanje Ljubljana
mentor: Metod Frlic
student: Denis Dražetić

SRIJEDA, 30. KOLOVOZA OD 10 UJUTRO,
PULA: Otvorenje samostalne izložbe Nade Lučić - "Slike same pričaju"
Ove srijede svoje radove u tehnici ulja na platnu izlaže NADA LUČIĆ u galeriji " Stari grad " Kandlerova 14. Pula, a naziv izložbe je " SLIKE SAME PRIČAJU ".
Izložba se otvara i traje od 30. kolovoza do 5. rujna. Radno vrijeme galerije je ujutro od 10 - 12 i navečer od 19 - 21 sat.

NADA LUČIĆ rođena je u Puli . Polazi likovne radionice u Zajednici Talijana Circolo i u ULIKS-u tečaj slikarstva u Puli. Slikarstvo je njen hobi a do sada je sudjelovala na skupnim izložbama i likovnim natjecanjima. Član je Udruženja likovnih i književnih stvaralaca Pula - ULIKS.
Umjetnost ne poznaje granice ni ograničenja.To je područje u kojem mašta pleše , emocije se bude, a duh poleti. Serijom radova nastalih tijekom proteklih godina, ponajviše tehnikom ulje na platnu, slikarica nastavlja istraživanje likovnog jezika te daje svom likovnom izrazu nova značenja i nove dubine. Sada već prepoznatljiv slikarski stil gradi suptilnim nijansiranjem boje i specifićnim potezima kista, kojima nas odvodi u svijet glazbe, prirode i drugih neispričanih priča.
U izloženim radovima slavi se iskonska ljepota i važnost prirode, ona koja nas okružuje i obuzima. Nadam se da ćete uživati istražujući ovo umjetničko putovanje i cijeniti predanost i uporan rad uložen u stvaranju svakog slikarskog djela.

SRIJEDA, 30. KOLOVOZA U 20 SATI,
PULA: Otvorenje izložbe "Umjetnost eko hodanja 2, od Pule do ... i natrag"
U srijedu, 30. kolovoza u 20 sati, u Galeriji HDLU Istre u Puli otvorit će se samostalna izložbena prezentacija Mirjane Tomašević Dančević - Umjetnost eko hodanja 2, od Pule do ... i natrag. Projekt će predstaviti Eugen Borkovsky kao kustos, a izložbu će otvoriti predsjednik HDLU-a Istre, Milan Marin.
Izložba ostaje otvorena do 13. rujna, a može se razgledati radnim danima od 9 do 15 sati, te utorkom i četvrtkom i u poslijepodnevnom terminu od 17 do 19 sati.

Analizirajući izložbenu cjelinu koju potpisuje Mirjana Tomašević Dančević, primjetna je koncentracija na zaokruživanje jednog likovnog istraživanja. Premda se njezini dosadašnji ciklusi prelijevaju i nadovezuju, umjetnica svjesno ostaje unutar samozadanog kanona. Pred nama je isječak iz niza njenih vizualnih istraživanja.
Ovu izložbu predstavljam kao konceptualni projekt jer nosi karakteristike raznorodne ali promišljene cjeline. Ne poštujući formalnu artificijelnost umjetničkog jezika, autorica ga izvrgava neuobičajenom gradbenom materijalu. Izazov joj je poigravanje s odabranim predmetom nađenim pri hodanju i daljnje propitivanje njegova suodnosa s okruženjem. Koristeći izabrano autorica se ne libi upotrijebiti elemente živih boja. Ponekad su to korišteni predmeti ili njihovi dijelovi, a često prirodne strukture. Od artificijelnih artikala tu je odbačena plastična, gumena, metalna, staklena i kartonska ambalaža, obuća, opušci, odsluženi baloni i cijevi te olovke, flomasteri, pasteli ili pak primjerci laboratorijskog posuđa.
U posljednje vrijeme ona uvodi i slovne zapise na kartonu izrezanom u trake te s njima formira željeni oblik ili pak bilješke kombinira s drugim predmetima. Od naturalnih elemenata autorica koristi kamenje, oblutke, ljušture školjaka, alge, otpale plodove, slomljene grane, koru stabala, trseve loze, nakupine pokošene ili suhe trave te žive biljke u teglicama. Mirjana se očito ne boji dodira s materijalom. Njena likovna igra nije sputana tehnologijom.
Svi segmenti, prije ulaska u fokus pažnje autorice, najčešće su bili prepušteni ljudskom djelovanju i prirodnim elementima/događajima - vodi, vjetru, vatri, koji su izveli svojevrsnu pred -produkciju. Kasnije, intervencijom umjetnice, ovi artefakti dobivaju novi ali uvijek efemerni karakter. Instalacija postoji kao kratkotrajna vizualna formacija. Njen vijek trajanja je vrijeme nastajanja te period dokumentiranja fotografskim ili video medijem.
Najčešće su kompozicije izvornih predmeta smještene na raznovrsnim podlogama poput travnatog tla, zemlje, pijeska, šljunka, kamena, asfalta ili betona. Lokacije postavljanja instalacija primarno su mjesto nalaska elemenata ili u neposrednoj blizini. Umjetnica gotove instalacije bilježi fotografskim medijem. Tako na prezentaciji nudi dokumentarne fotografije izvedenoga, ali u galeriju uvodi i originale – spiralne formacije na različitim podlogama. Premda u prostoru bijele kocke radovi donekle gube autentičnost, ostaje prisutna umjetničina intencija ka ponudi trodimenzionalnih uprizorenja.
Mirjana formacije najčešće gradi kružnim zakretanjem elemenata, i rjeđe uglatim – također složenim u spiralnu formu. Za preferirani oblik spirale ona kaže: „Privlačio me je još od djetinjstva, kao i većinu djece u njihovu najranijem povlačenju crta rukom…“. Spirala kroz povijest simbolizira životni ciklus, koncentraciju, osobni razvoj, plodnost. Ona je jedan od povijesno najstarijih magičnih simbola. Vjeruje se da talismani s ovim simbolom pridonose ljudima da napreduju i da imaju mirne, zdrave živote. Spirala asocira na Fibonaccijev brojni niz, zlatni rez i dodiruje kvantnu fiziku.

Autorica kompilira oblike i daje im nove konotacije određujući ih kao novi predmet zamjene za uobičajene estetske predodžbe. Pred nama je razvoj misli od doživljene realnosti kroz re-use oblikovanje, ponuđeno kao site-specific instalacije, do postizanja nivoa simbola. Prema ponuđenom, očito je zanima problematika ekološke kulture, odnos osoba i prirode. Ali projekt implicira i druga promišljanja. Umjetnica veže početke svoje umjetnosti eko hodanja uz nelagodno vrijeme ograničavanja i rigidnih zabrana kretanja i druženja pod izlikom „gripe s reklamom“, koje autorica naziva „vrijeme korone“. Ovime se bude i naša pitanja osobnih sloboda i svijesti pojedinca u recentnom vremenu i prostoru.
Ovi umjetnički mišljeni predmeti otkrivaju nam uzburkanu estetiku: svijeta koji emitira višak predmeta i novog svijeta u smislu drugog života odbačenog artikla. Objekt nastao od nađenog predmeta kolažiranog u instalaciju, poput ovih u izvedbi Mirjane Tomašević Dančević, dobiva sociološku notu značajniju od značenja kad je isti predmet bio nov. Estetika pre/zrelog kapitalizma određenog profiterstvom nije u mogućnosti odrediti što je realno ispravno, lijepo ili vrijedno. U agresivnoj ponudi je sve više informacija, a sve manje značenja.
Nameće se prekomjerna potrošnja, posjedovanje kao oblik samoispunjenja, koje ne donosi istinsko zadovoljstvo. Rezultat toga je nebriga o posljedicama eksploatacije ljudskih i prirodnih resursa. Opasnost ne uočavamo na stupnju prijetnje.
Ekološka svijest se javlja kad onečišćenje prijeđe kritičnu razinu. Ritam civilizacije i neracionalnost potrošačkog društva, manjak kvalitete u odnosu na vijek uporabe i slične situacije koje kapitalizam prikriva pojmom demokracije, pokazuju se ovdje u redefiniranoj estetici upozorenja.
Ipak, možemo li sa sigurnošću tvrditi kako samo civilizacija nagriza ekološku stabilnost? Promjene klime, oko kojih se trenutno prepiremo, moguća su datost perioda univerzuma čiji smo djelić. Ukoliko promijenimo diskurs, mijenja se i dojam. Naš način odbrojavanja vremena nesiguran je faktor za procjenu tijeka i dodali smo mu prostor. Prostor-vrijeme sada su jedna cjelina kojom poput metra, ali čija dužina ima nedefiniranu debljinu, odmjeravamo realnost. Jer, nakon što nam je Newton pokazao izračune gabarita naše bliske, makro okoline, tako nam fraktali, kvanti, bozoni, strune otkrivaju uzročno-posljedičnu uvjetovanost mnogo sofisticiranijeg prostora od onoga koji možemo zahvatiti danas mjerljivim osjetilima.
Donosi li tijek stvarnosti uvijek promjene? Kombinacije elemenata građe ovog projekta unose pojam sumnje. Sumnja je oznaka tijeka. Dok ne sumnjamo stvari su zaustavljene. Onog časa kad se rodi sumnja, pokrećemo misao k promjeni, bez obzira oslanjamo li se na doživljaj, mišljenje ili na fizičku analizu situacije. Tijek stalnih promjena, opisan u teoriji organiziranog kaosa i dokazan na području kvantne fizike, utječe na percepciju svijeta oko nas. Mirjana sumnja, kombinirajući i koristeći nađeno/primijećeno. Njeni doživljaji postaju senzibilne vizualne nakupine.

Radeći na ovom projektu, autorica kao da se kontrolira, primiruje gradeći objekte i koncentrirajući motiviku unutar zadane ideje. Kao da ritual oblikovanja pretapa u osobnu mijenu stava. Jer drvo označava ritual zimske promjene najkraćeg dana i označava vrijeme inicijacije, balon može biti sjećanje na mladost, ambalaža na svakodnevnicu, oblutak na neko putovanje…
Tako je ovaj postav zapravo ispovjedni. Tu se pomiruju energetski kreativni naboj, decentni promišljeni rad i recentnost problematike. Umješnost osobnog hoda i primjećivanja predstavljeni su kao čin slobode.
Osmišljavajući prezentaciju, autorica gradi ambijent, smišljeno oblikuje prostor, kako bi promatraču pokrenula misao. U prostoru rijetko nudi oslonac za pogled. Kompozicija interijera i postava raspršena je fragmentima: radovima na podu i radovima na zidovima. Autorica propituje, nudi i traži komunikaciju. Ovdje je naglašeno kretanje, hod. Potrebna je energija, snaga za po/kretanje ili ono što je najvažnije – želja. Kao što smo onečistili prirodu, tako smo zagadili i međusobnu komunikaciju. Autorica se oslanja na naš senzibilitet i uvodi nas u poziciju aktivnog promatrača. Dodatno je pitanje: Postajemo li poslije artističke intervencije svjesniji? Komentar možemo zaustaviti kod najjednostavnije interpretacije: Negdje na rubu kronologije doživljaja postajemo svjedoci. Umjetnica plasira postavku da je svjesno i podsvjesno zapravo dio istog života.
Ostvareno u raznorodnom materijalu, ovo promišljanje odiše lakoćom interpretacije. Ostale asocijacije ostavljamo senzibilitetu promatrača koji sudjeluje u ovoj igri.
Eugen Borkovsky, VIII. 2023.

O AUTORICI:
Mirjana Tomašević Dančević
Umjetnica, autorica i edukatorica, rođena u Puli, rano djetinjstvo provela u crvenoj zgradi s pogledom na „Arenu“, profesorica je (mag. educ. art., mag. hist. art., mag. educ. philol. angl.) povijesti umjetnosti i engleskog jezika (diploma Filozofskog fakulteta, Sveučilište u Zagrebu) i likovne kulture (diploma Akademije likovnih umjetnosti, Sveučilište u Zagrebu). Autorica je knjiga Kako nacrtati osjećaj? – Likovna terapija i (s)likovni dnevnik kao samopomoć (Zagreb: Profil, 2005.) i Letjeti i vratiti se (Zagreb: Knjigra, 2010.; recenzija/pogovor: Julijana Matanović, novinska recenzija: Helena Sablić Tomić, uvrštena i u njenu monografiju Dodir teksta, Meandarmedia, 2015.), obje knjige s autorskim crtežima-pjesmama. Edukatorica (predškolski odgoj, osnovna škola, srednja škola – ŠPUD, studenti i nastavnici; AZOO; Državna nagrada Ivan Filipović za 2012.), međunarodno angažirana (El Bassiouny InSEA Award 2017), ko/autorica prvih hrvatskih likovnih udžbenika za učenike osnovne škole te odgojno-obrazovnih materijala. Autorica projekata i međunarodnih izložbi, npr. BOL/PAIN: Osjećaj boli u radovima umjetnica-edukatorica izražen u mediju digitalne fotografije/Feeling of pain in artwork of women artist-educators expressed in the medium of digital photo, Izložbeni salon Izidor Kršnjavi, Zagreb, 2010. ORCID number/ORCID broj: 0000-0003-4145-8336 Voditeljica ISO – Izložbenog salona Izidor Kršnjavi u Zagrebu, 2014. – 2017.
Izlaže samostalno i na žiriranim grupnim izložbama (Zagrebački salon, Hrvatski triennale portreta, Zagorski likovni salon, Salon mladih, projekti HDLUI-a…). Samostalne izložbe (odabir): 2023. Umjetnost eko hodanja, 2 : Od Pule do … i natrag, Galerija HDLU-a Istre, Pula (Eugen Borkovsky); 2022. Umjetnost hodanja, Galerija Vladimir Bužančić, Zagreb (Silva Kalčić); 2018. 2D, 3D, 4D slike - pjesme (Retrospektivna izložba, 1986. – 2018.), ISO – Izložbeni salon Izidor Kršnjavi, Zagreb (Silva Kalčić); 2016. Fotografije - pjesme, Fotogalerija Dubrava, Zagreb (Sonja Švec Španjol); 2009. Autoportreti-sjene i teksture grada, Izložbeni salon Muzeja Međimurja Čakovec, Čakovec (Erika Nađ Jerković); 2009. Dnevnik traženja sjene, Galerija Vladimir Filakovac, Zagreb (Branka Hlevnjak); 2006. Kako nacrtati osjećaj?, II, Izložbeni salon Izidor Kršnjavi, Zagreb (Maša Štrbac); 2004. Kako nacrtati osjećaj?, Galerija Vladimir Filakovac, Zagreb (Margarita Sveštarov Šimat); 1990. Carmina utilia 2, Studio Galerije Karas, Zagreb (Ive Šimat Banov); 1988. Carmina utilia (Upotrebljive pjesme), Galerija Studentskog centra, Zagreb; 1986. Izložba unikatnih slikovnica i ilustracija, Galerija knjižare Mladost, Zagreb…
Članica udruga HDLU, InSEA, HRV-InSEA (dopredsjednica) i HDLU Istre (od 2020.). Više na blogu Dječja, likovnA i ja (Child/Art and Me), childartandme.com (trenutačno u mirovanju; katalozi izložbi mogu se vidjeti u rubrici „GALERIJA“)

ČETVRTAK 31. KOLOVOZA U 19:30
"TKO SAM JA / WHO AM I?", IVA GAŠPARIĆ u GALERIJI ALVONA, LABIN
u četvrtak, 31. 8. u Galeriji Alvona u Labinu otvoriti će se izložba pulske umjetnice Ive Gašparić pod nazivom "TKO SAM JA / WHO AM I?"
Otvorenje je u 19,30 sati a izložbu će otvoriti Mladen Lučić.
Izložba ostaje otvorena do 15. 9. 2023.
..."Novi Ivin ciklus naglašenim plasticizmom i skulpturalnom voluminoznosti stilski se nastavlja na prethodni, ali sada posjeduje znatno više minucioznih detalja te odiše svježim i razigranim koloritom. Relativizirajući odnos reprezentacije i iluzije, Iva nas paralelnim radnjama ovih slika uvlači u svojevrsni vremenski labirint, gdje se gubi osjećaj za stvarnost, vrijeme i prostor. Autorica sada svjesno akcentira svoj karakterističan anakronizam jer se ikonografski oslanja na civilizacijsku baštinu sedamdesetih godina, na jedno od posljednjih razdoblja prije tehnološkog buma kada su se djeca još pretežno igrala lutkama, a ne videoigricama. Listajući obiteljske albume, Iva je naišla na fotografiju s nekog dječjeg rođendana kojem je kao mala djevojčica prisustvovala. S dvije prijateljice sjedi na tepihu, a svaka ispred sebe ima samo jednu određenu vrstu igračaka, one koje su im najdraže. Prvoj će to biti lutka i plišani medo, drugoj isključivo razne gumene igračke, dok će se treća igrati samo s patkicama. Autorica, međutim, ne slika grupni portret kao što je na fotografskom predlošku, već svaku djevojčicu s njezinim igračkama posebno portretira. Različitost među njima dakako se ne očituje samo u vrsti igračaka, već svaka djevojčica ima drugačiji izraz lica koji jasno iskazuje njihov karakter, a komparacijom likova uočavamo međusobne razlike osobnosti. Iva nas tim slikama ne vraća samo u bezbrižno djetinjstvo, već i upozorava da smo tada imali snažniji karakter nego sada kada smo odrasli. Kako bismo bili uspješni u sadašnjem svijetu, morali smo zatomiti prirođene osobine, odnosno prilagoditi ih onome što se danas smatra standardom ponašanja, poslovnog i životnog uspjeha, a što znači uvjetovanu ovisnost permanentnom podizanju osobne hijerarhijske ljestvice koje podrazumijeva poslušnost, karijerizam, a najčešće i klijentelizam. Iva ovim slikama, koje zrače otvorenošću njezina duha, zaziva naš mentalni povratak istinskoj prirodi čovjeka koja mu je već pri rođenju podarila karakter koji je putem izgubio."
iz teksta / Mladen Lučić
ŽIVOTOPIS
Iva Gašparić rođena je 1976. godine u Puli, gdje je 1994. godine završila srednju Ekonomsku školu. 1995. godine upisuje Filozofski fakultet u Rijeci, studij Likovne umjetnosti. 2001. godine diplomirala je slikarstvo u klasi prof. Marijana Pongraca i stekla zvanje profesora likovne kulture. 1997. godine nagrađena je kao dio strip kolektiva "Varieté Radikale" u kategoriji "Inovacija u stripu", a 1999. godine dobitnica je 3. nagrade u kategoriji "Kratki strip" na Salonu stripa u Vinkovcima. Od 2002. do 2008. godine stekla je predavačko iskustvo kao profesorica stručnih predmeta u Školi primijenjenih umjetnosti dizajna Pula i u Strukovnoj školi Pula a vodila je i nastavu likovne kulture u nekoliko osnovnih škola Pule i okolice u istom razdoblju. 2003. godine položila je Državni stručni ispit za učitelja likovne kulture u Zagrebu. Iste godine postaje članicom HDLU Istre, izlaže slike i stripove, crta periodični strip za Glas Istre i objavljuje stripove u međunarodnim strip revijama i fanzinima. Od 2009. godine stručna je suradnica, a od prosinca 2015. godine muzejska pedagoginja Muzeja suvremene umjetnosti Istre / Museo d'arte contemporanea dell'Istria (Državni stručni ispit, prosinac 2015.). 2018. je imenovana za dopredsjednicu i članicu Upravnog odbora HDLU Istre. Izlagala je na četrnaest samostalnih i devedeset i tri skupne izložbe u zemlji i inozemstvu (slikarstvo i strip). 2021. godine izlazi iz članstva u HDLU Istre. Dobitnica je nekoliko nagrada za slikarstvo. Živi i radi u Puli.

ČETVRTAK, 31. KOLOVOZA U 21 SAT,
POREČ: Otvorenje izložbe "Geologija"
U četvrtak u Galeriji Zuccato (Decumanus 34, Poreč) je otvorenje izložbe porečkog umjetnika s belgijskom adresom Luke Stojnića.
trajanje izložbe: 31. 08. 2023. – 30. 9. 2023.
radno vrijeme galerije: svakim danom od 10 do 12 i 17– 21, osim nedjeljom i državnim blagdanima.
Ulaz Slobodan
Promatranjem i proučavanjem djela Luke Stojnića, čije je izvorište gotovo uvijek skulptura, promatrač zapaža dualizme: masa – prostor, intencija – slučaj, statika – dinamika, čovjek – priroda, organsko – anorgansko te, u konačnici, duh – materija. Ti dualizmi supostoje u djelima te čine cjelinu rada.
Prostor je definiran odsustvom mase, uključivanje slučaja u likovno djelo pretpostavlja intencionalnu, aranžiranu intervenciju umjetnika, a statici, kao stanju ravnoteže sila, kontinuirano prijeti gibanje materije i utjecaji sila. Također, ključnim za razumijevanje Stojnićevih djela čini se i dualizam organskog te anorganskog, a posljedično, umjetničkog i znanstvenog. Koristeći različite materijale organskog i anorganskog porijekla, različite medije i postupke unutar i izvan kontrole umjetnika, Stojnić kao da pokušava djelima obuhvatiti sveukupnost postojanja – i duh/život i tijelo/materiju. Ako život poimamo kao produžetak i evolucijsku elaboraciju materije kroz divergenciju, odnosno život i materiju ne uzimamo kao binarne opozicije, nego kao dvije različite tendencije proizašle iz iste cjeline (H. Bergson), onda umjetnikova djela, u svom materijalnom postojanju, ujedno predstavljaju i postaju izvor života. Anorgansko i organsko čine tako lice i naličje iste cjeline, a materijalnost djela samo jednu točku u njegovom konstantnom gibanju. Upravo je ovakav način razmišljanja, počevši od naziva izložbe i djela pa do njihovog nastanka, ključan za razumijevanje umjetnikova opusa budući da znanstvenu temu i principe obrađuje vizualno, to jest umjetnički. Zanimljivo je pritom kako ne koristi znanstvene principe kako bi stvorio nešto funkcionalno, dokučio ili dokazao neku zakonitost, nego kako bi proizveo nešto neregulirano i nepredvidljivo. Stojnić znanstvenim principima razotkriva skrivenu strukturu umjetničkog djela, a umjetničkim postupcima podaruje materiji nepredvidivu formu i ulogu.
Patricia Počanić

Skulptura na fotografiji: Statics organic, foto Giuseppe Dall'Arche
PETAK, 1. RUJNA U 21 SAT,
PULA:Hari Rončević na pulskom Kaštelu
Slavljenički koncert Hari Rončevića "Još ovaj put 30 godina karijere" održati će se i na pulskom Kaštelu u petak, 1. rujna u 21 sat, a njime će majstor emotivnih stihova obilježiti 30 godina iznimno bogate kantautorske karijere.
Od izvedbe Buntovnika bez razloga u malom splitskom kafiću, nastupa na Melodijama hrvatskog Jadrana s pjesmom Getanin pa do danas kada njega i njegove pjesme znaju svi, Hari za svoju vjernu publiku priprema najljepše i najobožavanije pjesme koje su obilježile njegovo stvaralaštvo.
Kao iznimno plodan autor, s nekim se je pjesmama teže rastajao u životu. Jedna od njih je i "Još ovaj put", za koju je rekao: "Napokon, odlučio sam snimiti pismu koju sam poklonio Oliveru Dragojeviću.

Podsjećamo, ovo su samo neka od zanimljivih kulturnih događanja koja će se održati u Istri ovoga tjedna.
(I.I. i S.V./ foto: arhiva, REX)
Ovaj članak objavljen je u sklopu projekta kulturKLIK koji je sufinanciran sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija.
