Kad padne kiša, Pula stane: Grad razmatra zabranu ulaska vozilima bez dozvole

Kad padne kiša, Pula stane: Grad razmatra zabranu ulaska vozilima bez dozvole-154256

MJERE PO UZORU NA EUROPSKE GRADOVE
Kišni dani u srcu sezone ponovno su pokazali koliko je prometna infrastruktura Pule pod pritiskom tijekom ljeta. Dok se broj turista penje na vrhunac, gotovo svi prilazi centru grada tijekom lošeg vremena postaju zakrčeni – najviše zbog izletnika iz okolnih mjesta koji se tada masovno preusmjeravaju prema gradskim sadržajima.

Iz Grada Pule su svjesni problema i poručuju da će iskustvo ove sezone iskoristiti za planiranje boljih rješenja.

"U punoj sezoni, posebice u danima s nepovoljnim vremenskim uvjetima, kao što je to bio slučaj unazad nekoliko dana, povećava se promet prema svim većim gradskim središtima. U velikom su postotku to vozila turista smještenih u okolnim gradovima, a koji se zapute u centar grada Pule u obilazak kulturnih znamenitosti ili kupnju u pulskim trgovačkim centrima. Svjesni smo tog problema, u kontinuiranom kontaktu smo s policijom kako bi se problem što je više moguće ublažilo, a na temelju iskustva ove sezone, već u rujnu pristupit ćemo planiranju rasterećenja prometa za sljedeću sezonu", poručuju iz Grada.

Inspiracija iz Europe

Pula pritom ne polazi od nule – oslanja se na primjere europskih gradova poput Rima, Barcelone, Amsterdama ili Dubrovnika, koji su uveli zone s ograničenim pristupom vozilima bez posebnih dozvola (tzv. ZTL – zone ograničenog prometa). Neki su otišli i korak dalje – poput Venecije, koja naplaćuje ulaz turistima, dok London ima posebne naknade za vožnju kroz centar i zone niskih emisija.

Pula zasad ne ide u smjeru rampi, ali se razmatraju sustavi kontrole registarskih oznaka pomoću kamera, s mogućnošću kažnjavanja onih koji uđu bez odobrenja.

"Ukoliko bi se uvodilo ograničenje, ono se ne bi provodilo putem rampi već putem kamera, kontrole registarskih oznaka i izdvajanja, te novčanog kažnjavanja onih koji nemaju valjana odobrenja", navode iz Grada.

Prioritet: javni prijevoz i profesionalni vozači

Poseban izazov predstavljaju gužve za taksiste, shuttle prijevoznike i dostavljače, koji u ljetnim špicama jedva obavljaju posao. Grad razmatra rješenja poput dinamičkog upravljanja prometom – pametni semafori, prikaz slobodnih parkirnih mjesta u realnom vremenu, mobilne aplikacije i dr.

"Grad Pula aktivno promišlja o novim rješenjima koja su u primjeni u nekim europskim gradovima, a čija bi implementacija optimizirala funkcioniranje javnog gradskog prijevoza te ostalih službi u funkciji javnog prijevoza putnika uz smanjenje emisija CO₂ unutar gradskog središta", kažu iz Grada.

Parkirališta na rubnim dijelovima i “park&ride”

Dio rješenja mogao bi biti i razvoj sezonskih parkirališta na rubovima grada, uz organizirani prijevoz do centra – model koji već uspješno funkcionira u gradovima poput Salzburga, Amsterdama i Osla.

"Prioritetno je potrebno odrediti i urediti površine na vanjskom „prstenu“ Grada koje bi se mogle koristiti kao sezonska parkirališta, i to tijekom cijele sezone, ne samo u danima s nepovoljnim vremenskim uvjetima."

U pripremi su i nova parkirališta na Željezničkom kolodvoru i prostoru bivše Uljanikove kasarne, uz mogućnost integracije u javni prijevoz.

Utjecaj lošeg vremena na promet i javni prijevoz u Puli - iskustvo Pulaprometa

Nepovoljni vremenski uvjeti, osobito obilne kiše koje su posljednjih tjedana zahvatile Pulu i okolinu, značajno su utjecali i na redovitost voznog reda Pulaprometa. Iako se u tvrtki trude minimizirati poremećaje, zabilježena su značajna kašnjenja i otkazivanja vožnji zbog otežanih prometnih uvjeta i višesatnih zastoja u prometu.

Najkritičniji dan, kaže Josipović, bio je ponedjeljak 28. srpnja, kada je zabilježeno čak 35 otkazanih polazaka od ukupno 307, što je rekordno u posljednjih nekoliko godina. Broj prevezenih putnika tog dana značajno je pao, iako je u Puli boravilo mnogo turista.

Najveći prometni problemi zabilježeni su na glavnim prometnicama prema centru i trgovačkim centrima, posebice na liniji 1 (Šijana-Stoja), gdje je zbog zastoja putovanje trajalo i do tri sata za puni krug umjesto uobičajenih 30 minuta.

"Unatoč tome, vozači i operativno osoblje Pulaprometa ističu svoju profesionalnost i dobru koordinaciju s prometnim uredom koji koristi videonadzor i GPS praćenje za pravovremeno reagiranje i preusmjeravanje vozila. Također su u velikom broju slučajeva mijenjali trase i privremeno ukidali pojedine stanice kako bi održali promet", rekao nam je Josipović, direktor Pulaprometa.

Komunikacija s putnicima odvija se preko Facebook stranice, službenih web stranica i vozača na terenu, a uskoro će biti dostupna i službena aplikacija za praćenje autobusa u realnom vremenu.

Prijedlozi Pulaprometa za poboljšanje infrastrukture i prometa

Pulapromet predlaže nekoliko konkretnih mjera koje bi mogle olakšati prometovanje javnog prijevoza, posebice tijekom vremenskih nepogoda:

- Uvođenje pametnih prometnih sustava za dinamičko upravljanje prometom i smanjenje zastoja.

- Ograničavanje prometa u centru grada i usmjeravanje vozila na parkirališta na rubnim dijelovima grada.

- Uvođenje ili proširenje prioritetnih prometnih traka namijenjenih isključivo javnom prijevozu.

- Stroža kontrola nepropisnog parkiranja, posebno u uskim ulicama starogradske jezgre.

- Daljnja digitalizacija i poboljšanje komunikacije s putnicima u realnom vremenu.

U cjelini, Grad Pula i Pulapromet aktivno rade na sustavnim i suvremenim rješenjima kako bi građanima i turistima osigurali bolju prometnu protočnost, čak i u najizazovnijim uvjetima.

(Hana R.)

Ovaj članak objavljen je u sklopu projekta Pitamo GRAD(o)načelnika koji je sufinanciran sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija.