Intervju sa Alexom, gitaristom pulskih Delta Blues Gang

DELTA BLUES GANG UPOZNAJU OSNOVNOŠKOLCE S BLUESOM
Delta Blues Gang unikatni je Hrvatski blues kvartet delta & texas blues izražaja, pobjednik 4th Croatian Blues Callengea i polufinalist 29th IBC - International Blues Challengea održanog u Memphisu u USA, 2013 godine. Povodom izlaska novog albuma ''American Mile'' razgovarali smo o svemu i svačemu s autorom i gitaristom banda Aleksandrom Kajtezom ili na američki Texas Alexanderom.

Dugo očekivani album pulskih Delta Blues Ganga „American Mile“ je evo vani. Izdanje potpisuju Delta Blues Gang i zagrebačka izdavačka kuća SPONA. Koja su bila Vaša očekivanja od ovog službenog izdanja?

- Pa prije svega treba reći da je ovaj album u svojoj kreativnoj fazi stvaran nakon povratka iz USA prije godinu dana, kroz mjesece nakon toga, da bi evo svjetlo dana ugledao tek ove godine. Utjecaj onoga što smo vidjeli gore je neprocjenjiv i ostavio je iznimnog traga na nas. Mogu slobodno reći posebno na mene kao kantautora, jer sam nakon povratka ušao u vrtlog kreativne faze i evo dan danas ne mogu izaći iz tog vrtloga (a i ne želim, jer me silno nadopunjuje i opušta). Očekivanja od albuma bila su vrlo jednostavna – lišeni bilo kakvih komercijalnih kompromisa, ponuditi širem auditoriju ono što osjećamo, vidimo, mislimo i znamo u našem izričaju delta i texas bluesa ne štedeći sebe u interpretaciji toga.

Glazbu, tekst i aranžmane sedam autorskih pjesama na albumu potpisuješ ti Alex, pa te molim da širem auditoriju pojasniš kako su se ostali članovi „ganga“ nosili sa tobom kao idejnim nositeljem albuma i da li je bilo ikakvih odstupanja od prvotne ideje zamisli pjesme. Da li je bilo kompromisa pri stvaranju…

- Pitanje je vrlo intrigantno, jer zadire u odnose glazbenika dok stvaraju. No dobro, moram reći da je tu pored moga autorskog pristupa (teksta i glazbe), neizostavni brat blizanac Kristijan koji je talentirani aranžer i glazbenik koji ima istančani osjećaj za ritmiku i nos za dobru stvar tako da mi je njegovo povratno mišljenje o mojoj autorskoj stvari vrlo važno. Pored njega tu je naš brat po glazbi Livio koji u svojoj jednostavnosti glazbenog izražavanja na bubnjevima i udaraljkama daje pjesmama posebnu dimenziju i naprosto se nadopunjuje sa Kristijanom u zajedničkoj fuziji ritmičkog izražaja. Livio je sjajan glazbenik koji je prije svega „lagan bubnjar“ što je delta blues glazbenom žanru koji njegujemo vrlo važno, dok u texas bluesu daje preciznu kontroliranu dinamiku odmjerenih taktova kao vrstan znalac..Kristijan i on su nenadmašni tandem koji se stalno kreativno i konstruktivno zadirkuju na probama kao „pas i mačka“ ali proizvod toga je snažna, unikatna i odmjerena ritam sekcija. Moglo bi se o njima još puno toga reći, no…

Ovaj album ste radili s velikom promjenom i to vokalom. Od sada nema muškog vokala, već je tu ženski vokal, predstavi nam tu promjenu?

- Da, dolaskom novog ženskog vokala u „gang“, odnosno vlasnice, po mom osobnom uvjerenju, jednog od po boji glasa najljepšeg, senzibilnog, snažnog i talentiranog R&B vokala u Hrvatskoj, regiji i u Europi, Elizabete Petrić, stvari su naprosto eksplodirale. Osim što se radi o sjajnoj glazbenici, njena interpretacija mojih autorskih stvari na albumu ostavila je mene i dečke bez daha. Takav spoj kreativnosti događa se samo jednom u životu i neizmjerno sam sretan zbog toga, jer sam u svom kreativnom stvaranju pronašao kreativnog istomišljenika, gdje ne treba puno tzv. peglati po stvarima, jer se one same događaju. Od njenog dolaska u vrlo kratkom vremenu od nepunih dva mjeseca i svega desetak proba zgotoviti smo autorski album i napraviti dovoljno autorskih tema za novi i to dvostruki.

Koliko vam je promjena vokala, donijela promjene u zvuku i da li ste sa ženskim vokalom dobili novi vjetar u leđa?

- Apsolutno, no ipak treba reći da radikalnih promjena u našem karakterističnom zvuku resonator gitare koja se oslanja na ritam sekciju nije bilo. Ostali smo vjerni tom zvuku koji nas legitimira pred publikom, i iza kojeg stoje priznanja koja smo dobili u našem radu do sada, gdje treba spomenuti bivšeg vokala Ernesta koji se odlično nadopunjavao na takvu glazbenu formu u svojoj vokalnoj rock&roll interpretaciji. No, ipak dolaskom Elizabete te njene jedinstvene blues vokalne interpretacije, improvizacije i napose igranja sa svojim osebujnim vokalnim sposobnostima i nadopunjavanja sa slide gitarom, stvari su krenule radikalno brzo, energično i fluidno, tako da bi se moglo reći da smo dobili tornado, a ne vjetar u leđa! Na probama vlada vrlo opuštena atmosfera, kreativna, stvaralačka, gdje se četvero glazbenika uvažavaju, uzajamno poštuju, nadopunjuju i to je osnova i za sve. Rezultat koji je vani, kao izvršni produkt toga, imate priliku poslušati.

Bilo bi lijepo da konačno otkriješ tu tajnu zvuka koju nosite sa sobom. Gdje je ta „kvaka“ koja vas odvaja od ostalih bendova blues tematike?

- Pa nema skrivenih receptura, ali i da ih kojim slučajem ima ne možete zvuk preslikati, „kupiti“ i uzeti. Danas u ovom materijalnom svijetu koji nas okružuje i pomalo guši, nekako smo svi navikli uzeti, oteti i kultivirati od nematerijalnog. Često i bez pitanja, zar ne? Zvuk koji nosimo je stvar izražavanja i umjetnosti sa kojom smo iskreni prijatelji u njenom veličanstvu… glazbi i to bluesu, glazbi koju volimo.

Znači osjećaj, feeling, srce i instrument, ništa više?

- Da, upravo tim redoslijedom. Jedno bez drugoga ne ide.

Stilski se tu radi o vještom spajanju dvaju srodnih blues pravaca ili žanrova „Delta Bluesa“ i ''Texas Bluesa“. Otkud ideja i energija za spajanje ta dva pravca, kada je puno lakše svirati jedan glazbeni stil i plivati u tome.. Da ne govorimo o sviranju clasic blues obrada koje doslovno svi rade (npr Sweet Home Chicago, itd..)

- Očekivao sam to pitanje, jer nas to i mnogi drugi predstavnici sedme sile i pitaju, pa ću biti malo oštar. Mnogi glazbeni sastavi drugih glazbenih opredjeljenja, koje nisu blues izričaja, entuzijasti u glazbi, poneki rock izvođači i drugi dozvole sebi sa vremena na vrijeme da doslovno kažu „Ajmo odsvirati jedan blues“ i prionu tome na klasičan i pomalo dosadan način svirajući klasičan blues dvanaesterac ili slično. Tada se obavezno nađu na repertoaru klasični blues coveri.  I tu nastaju problemi. Svatko misli da može, zna i ostaje u uvjerenju da svira blues. No ustvari su miljama daleko, daleko od istinske priče oko bluesa. Blues je glazbeni pravac koji, ako ga svirate, izvodite ili bolje reći pokušavate izvoditi, na takav način je u principu dosadan, nezanimljiv i nije uzbudljiv. Ali ne bih ovdje sada iznosio nikakve moralne lekcije, već evo nastojim reći jednostavnim rječnikom što god glazbenik svira i izvodi mora srasti sa time i raditi to iskreno, o kojoj god se glazbi radilo i to je suština svega.

Prema najavama i potvrdama nastupa povodom izlaska albuma, a koje upravo dobivate od promotora i organizatora festivala Hrvatskoj, Sloveniji i Srbiji, izgleda da je pred vama vruće i radno proljeće i ljeto?

- Da, evo nekako se sve posložilo nakon izlaska albuma tako da pozivi zaista pljušte sa svih strana. No, ipak mi svi radimo tako da ćemo nastojati otići na one festivale koji nude najbolje uvjete i nekako posložiti datume da sve klapa.

Koji bi festival ili događaj posebno izdvojio i zašto?

- Pozivi dolaze od uglednih jazz i blues festivala u RH, EU i zemalja u regiji i teško bi bilo izdvajati nekog da se drugi ne uvrijedi. Pa recimo ovako došli su pozivi za nastup ovog ljeta od uglednog i najvećeg blues festivala UMAGOBLUES u Istri koji ima sjajnu organizaciju, zatim KASTAV BLUES FESTIVALA gdje nastupamo u subotu sa Eugene Hideway Bridgesom, dobitnikom BMA nagrade, glazbenikom iz USA (New Orleansa), zatim Zagreb International Blues Festivalu te potom na uglednom JAZZTRONIC festivalu u Vršcu u Srbiji. Slijede nam nastupi u JAZZ I BLUES FESTIVALU u Vodicama, nastup na jubilarnom 20th ANIVERSARRY CROATIAN BIKE WEEKU u Puli, nastupi u Sloveniji i ostalim gradovima u Hrvatskoj.

23.04.2014 PROMOCIJA ALBUMA + PREMIJERA SPOTA SOUTHERN QUEEN U MMC LUKA i 30.04.2014 DELTA BLUES GANG ODRŽAVA GLAZBENO-EDUKATIVNA INTERAKTIVNA RADIONICA - BLUES IN SCHOOLS U OŠ STOJA U PULI. Dva događaja kojima otvarate koncertnu sezonu, ali i ne samo koncertnu nego i edukativnu?

- Sa ova dva događaja zapravo otvaramo koncertnu promociju albuma i meni posebno dragom projektu „Blues In The Schools“ za osnovnoškolce. Ovdje moram reći da je do ideje, odnosno inicijative za održavanje ove glazbene radionice došlo onako spontano na jednoj od naših proba. Kada je Elizabeta u razgovoru dan ranije sa ravnateljicom OŠ Stoja iznjedrila ideju koncerta kao nadopune nastavnog plana. Svega nekoliko sati kasnije vođeni entuzijazmom u suradnji sa HBS (Hrvatskim Blues Snagama), medijskim pokroviteljima pokrenut je projekt. Pula je drugi grad, nakon Zagreba, koja će biti lokacija događanja ove glazbeno-edukativno-interaktivne radionice i to je zapravo sjajno za ovako mali grad ali veliki grad kao što je Pula.

U čemu je suština ovakvog pristupa prema najmlađima u školi i što će djeca moći vidjeti i naučiti o Bluesu?

- Projekt ove glazbene radionice ima osnovnu misiju ili zadatak da osnovnoškolskom uzrastu približi blues glazbu na originalan način putem interaktivnog pristupa kroz teorijsko predavanje o blues glazbi, korijenima, žanrovskoj podjeli, počecima stvaranja i njenom utjecaju na suvremenu glazbu. U drugom dijelu programa dešavati će se muziciranje i koncertni dio, potom slijedi prezentacija instrumenata, pribora i opreme. Biti će, vjerujem vrlo zanimljivo i nama i njima…

Kako se pripremate za nastup pred ovom vrlo zahtjevnom publikom-najmlađima?

- Biti će to veliki izazov za nas. Iskreno se radujem podijeliti svoje skromno znanje o bluesu i sviračko umijeće sa tom iskrenom publikom. Evo da ne zaboravim, glazbena radionica ima i svoj čin kada članovi benda sviraju zajedno sa s osnovnoškolcima s ciljem zajedničkog izvođenja glazbene teme (tradicionalna blues tema) uz ravnanje profesora glazbene kulture… Osim što će biti publika, osnovnoškolci će istovremeno biti i izvođači, za što se već dvadesetak učenika i spremaju. Proba benda i osnovnoškolaca prije radionice neće biti iz praktičnih razloga jer nema tako velike prostorije za probe i time više će biti zanimljivo kako ćemo to izvesti u jamm sessionu. Za kraj rekao bih još da su ciljevi ovakve glazbene radionice multiplicirajući jer djeci pružaju originalan uvid u muziciranje kao nadopunu nastavnog programa. Druženje i socijalizacija sa glazbenicima, shvaćanje korijena i utjecaja blues glazbe na suvremenu glazbu stvarni su benefiti ovakve radionice. Ako uspijemo radionicu napraviti prema našim originalnim zamislima onda možemo reći da će to biti jedan povratak na iskonske vrijednosti nasuprot današnje pomame za informatizacijom i sintetskim pristupom poimanja glazbe i sveopćoj eroziji vrijednosti glazbene i kulturne scene u Hrvatskoj. Regional Express je prepoznao ovaj projekt među prvima i dao svoju podršku što mene kao umjetničkog „direktora projekta“ iznimno veseli i daje energiju da ustrajem.

Da li ste pokrili troškove ovakve radionice i da li to radite uz nekakvu materijalnu naknadu?

- Ne, sa ponosom mogu reći da DELTA BLUES GANG glazbeno-edukativnu-interaktivnu radionicu 30.04. radi Pro bono i bez ikakvih materijalnih potraživanja. I na to smo ponosni. To je naš poklon djeci, školi, gradu... Dorijan Vrkljan