INTERVJU SA KANDIDATOM HDZ-A ZA ŽUPANIJSKU SKUPŠTINU
Anton Kliman, član HDZ-a i bivši ministar turizma, imao je značajan utjecaj na razvoj Istre kroz razne inicijative i projekte. Njegov doprinos obuhvaća infrastrukturne projekte, podršku turizmu i ribarstvu te političko djelovanje u regiji. Kliman je bio ključni zagovornik modernizacije istarske željezničke mreže. Na njegovu inicijativu pokrenuta je izrada predstudije vrijedne 1,3 milijuna eura, a raspisan je i natječaj za prvu fazu radova na dionici od granice sa Slovenijom do Svetog Petra u Šumi, u vrijednosti od oko 60 milijuna eura. Pod njegovim vodstvom, HDZ je preuzeo tri istarske općine, a kandidirao se i za župana s ciljem daljnjeg razvoja Istre, pa smo iskoristili da s njime malo i porazgovaramo u svezi trenutnog položaja HDZ-a u Istri i da čujemo njegova očekivanja oko nadolazećih lokalnih izbora.
Kako komentirate trenutnu političku situaciju u Istri i ulogu HDZ-a u njoj?
Istra se nalazi u fazi strukturnih političkih promjena i traženja novih odnosa. IDS je u dubokoj krizi političke ideje, što koriste nezavisne liste, ali u tom procesu i HDZ u Istri kontinuirano jača. Vlada Republike Hrvatske je dobronamjerna i već deset godina kontinuirano i intenzivno ulaže u Istru. I mi u istarskom HDZ-u vodimo konstruktivne politike, usmjereni smo isključivo na konkretne projekte. Njegujemo kulturu dijaloga, gradimo, a ne rušimo. HDZ u Istri nije problem, nego rješenje. Razvoj Istre i kvalitetniji život svih njezinih građana uvijek su nam bili i ostali prioritet.
HDZ u Istri tradicionalno nije bilježio visoke rezultate, ali iz godine u godinu rezultati su sve bolji. Kako komentirate rezultate HDZ-a na posljednjim parlamentarnim izborima u Istri?
Na posljednjim parlamentarnim izborima mnogi su nam predviđali potpuni potop u 8. izbornoj jedinici, no dogodilo se upravo suprotno. Na nikad većoj izlaznosti ostvarili smo najbolji rezultat do sada i potvrdili četiri mandata. To jasno pokazuje da birači u Istri prepoznaju kontinuirani rad, otvorenost i konkretne rezultate Vlade i HDZ-a u Istri.
Ako ćemo biti iskreni, svi strateški ciljevi u Istri realizirani su upravo zaslugom HDZ-a: od ulaska Republike Hrvatske u Europsku uniju, uvođenja eura, ulaska u Schengen, preko dovršetka nove bolnice, izgradnje Ipsilona, druge cijevi tunela Učka, do modernizacije željezničke infrastrukture i pokretanja strateških promišljanja o X koridoru, kao i mnogih drugih projekata.
Nakon svega navedenog, zar stvarno mislite da bi razvoj Istre bio ugrožen da je župan iz HDZ-a? Siguran sam da ne bi. Upravo suprotno – uvjeren sam da bi bio još bolji.

Kako ocjenjujete suradnju s lokalnim vlastima u istarskim gradovima i općinama?
Interes Istre uvijek mi je bio na prvom mjestu. Moja su vrata uvijek bila otvorena svim načelnicima i gradonačelnicima, bez obzira na stranačku pripadnost. Puno sam osobno pomogao općinama koje vode druge političke opcije jer smatram da svaki građanin Istre mora imati jednaku šansu za bolji život i razvoj zajednice. Tako ću i nastaviti djelovati.
Jedino mi je ljudski žao kada pojedinci, nakon što se projekt realizira, “zaborave” tko im je pomogao. To čine iz stranačke stege ili radi sitnih političkih kalkulacija. Kad ih podsjetim na takvu nekorektnost pogledi su im usmjereni u pod. Ali Bože moj, bitno da smo odradili projekte.
Gdje vidite najveće razvojne potencijale Istre u sljedećem desetljeću?
Razvojna perspektiva Istre je jasna. Ključ budućnosti leži u daljnjoj prometnoj integraciji Istre u europske i hrvatske prometne tokove.
Planiramo završetak modernizacije željezničke infrastrukture, što uključuje projekt Park & Ride na izlazu s Ipsilona Vodnjan-jug, s više od 2000 parkirnih mjesta uz samu željezničku prugu. Putnici bi za cijenu parkiranja dobili povratnu kartu za električni vlak do Pule i nazad, s planiranom frekvencijom vožnje svakih 10 do 15 minuta. Stanica bi bila kod Veslačkog kluba, neposredno ispod Arene.
Kako bismo dodatno rasteretili prometne gužve, planirana je i nova prometnica od izlaza Vodnjan-jug prema Fažani do skretanja za Peroj. Ministarstvo prometa prenamijenilo je cestu iz županijske u državnu, čime su se stvorili uvjeti za njezino financiranje iz sredstava Hrvatskih cesta. Time ćemo znatno rasteretiti postojeće prometnice Vodnjan – Veli Vrh i Veli Vrh – Fažana, posebno u ljetnim mjesecima. Završetkom željezničkog ulaganja te izgradnjom pulskog lukobrana, logičan sljedeći korak je izgradnja ozbiljne luke za kruzere u Puli, home porta, to znači da budemo početna i završna destinacija putovanja.
Istra ima i ogroman potencijal u dodatnoj valorizaciji poljoprivrede, proizvodnje hrane, vinogradarstva, maslinarstva, kao i u razvoju premium hotelske ponude koja bi omogućila produljenje turističke sezone i podigla razinu turizma na višu dodanu vrijednost. Jasno da Istra ne može biti monokultura u gospodarskom smislu te ćemo raditi na diverzifikaciji istarskog gospodarstva kako bi postalo konkurentno u europskim razmjerima.
Kako ocjenjujete trenutačno stanje istarskog turizma? Koji su po vama glavni izazovi?
Istra se odlučila za turizam, ali i turizam je odabrao Istru. Najveće hrvatske turističke kompanije poput Valamara, Plave Lagune, Maistre, Aminessa i Arena Hospitality Groupa imaju sjedišta u Istri, što dovoljno govori o snazi i potencijalu naše regije.
Glavni izazov leži u prelasku na premium segment kroz gradnju hotela s pet zvjezdica, koji generiraju veću potrošnju po gostu i omogućuju produženje sezone, što rezultira turizmom s visokom dodanom vrijednošću.
Naravno, mali obiteljski iznajmljivači ostaju važan i nezamjenjiv dio naše tradicije i turističke ponude, sada i ubuduće. Za sve ima mjesta, ali uz pametno i održivo upravljanje destinacijom.

Po nama je jedno od ključnih pitanja u Istri – problem željeznice. Što vi mislite o tome?
Željeznica nije samo pitanje prometa, već pruža prilike svima. To je strateški projekt koji dugoročno razvija Istru i čije ćemo stvarne učinke osjetiti tek u nadolazećim desetljećima. Omogućava veću mobilnost i izravno podiže životni standard. Ljudi iz Pazina i Žminja moći će udobno i povoljno putovati na posao, mladi iz Vodnjana ili Savičente bezbrižno odlaziti u školu u Pulu, turistima iz Münchena i Beča omogućit će se lakši dolazak, a gospodarstvenicima povoljniji prijevoz robe.
Radovi na dionici od slovenske granice do Svetog Petra u Šumi već su započeli. Nakon toga slijedi nastavak do Pule i dalje do Luke Bršica. Nedavno je otvorena javna nabava za izradu idejnog rješenja željezničkog tunela kroz Ćićariju, što jasno pokazuje našu vjerodostojnost. Mi projekte ne najavljujemo, već ih realiziramo.
Uz već spomenuti Park & Ride sustav u Vodnjanu s više od 2000 parkirnih mjesta, razmatramo i revitalizaciju nekadašnje pruge Kanfanar–Rovinj s ciljem proširenja željezničke mreže prema obalnim turističkim središtima.
Smatrate li da je HDZ dovoljno prepoznatljiv u urbanim sredinama Istre poput Pule?
HDZ u Puli pokazao je političku zrelost i odgovornost. Podsjećam da su izvornu većinu činili Zoričić, Možemo! i SDP, koji su se tada vrlo negativno postavili prema HDZ-u. Pažljivo smo promatrali njihova unutarnja neslaganja i sukobe, a kada se ta koalicija raspala, uključili smo se aktivno i konstruktivno u formiranje nove većine u Gradskom vijeću. Vodili smo se isključivo interesima Pule i željom za realizacijom konkretnih projekata.
Iako mnogi to pokušavaju prešutjeti, HDZ je bio ključni partner u toj većini, zahvaljujući čemu je realiziran niz značajnih projekata. Projekt Pula Sjever bio je pred odustajanjem, a upravo smo ga osobno ja i istarski HDZ spasili. Pulski lukobran bio je u programu HDZ Pula još prije četiri godine. Dok nismo bili dio većine, podnosili smo amandmane za njegovu realizaciju, koji nažalost tada nisu bili prihvaćeni. Pomogli smo i u svim aspektima realizacije igrališta na Valkanama a to se danas prešućuje.
Aktivno smo sudjelovali u rekonstrukciji Tršćanske ulice te novog ulaza u Pulu na Velom Vrhu. Sve to zaslužuje biti jasno rečeno i zabilježeno za budućnost, ne radi izbora, već zbog istine, da Puležani znaju što je sve lokalni HDZ donio gradu. Ponosni smo i na dr. Irenu Hrstić, koja je kao ravnateljica vodila izgradnju nove bolnice, a danas je ministrica zdravstva.
Danas u Puli djelujemo u koaliciji s Domovinskim pokretom te poručujemo biračima: nema mjesta za rasipanje glasova. Pozivamo sve birače od centra prema desno da daju povjerenje listi HDZ-DP-HNS koju nosi ministrica Hrstić i da glasaju za našeg kandidata Seanu Soldatiću za gradonačelnika Pule.
Ima li HDZ plan za veće uključivanje mlađih generacija u politički život Istre?
Istarski HDZ je već prije četiri godine napravio veliki iskorak u pomlađivanju stranke, a s tim procesom nastavljamo i u ovom izbornom ciklusu. Mladi sve više prepoznaju HDZ kao mjesto gdje mogu aktivno sudjelovati u razvoju svojih sredina i donositi konkretna rješenja.
Ponosni smo na mlade kandidate diljem Istre. Endi Rimanić u Pazinu ulazi u drugi krug izbora, a Pazin se pod vodstvom aktualne gradonačelnice i platforme Možemo! danas nalazi na rubu financijskog kolapsa. Pozivamo Pazinjane da se u drugom krugu odluče za promjenu i daju priliku Endiju za novi smjer grada.
Marko Lakošeljac, načelnik Karojbe, izuzetno je sposoban mladi čovjek. Moj nestranački kandidat za zamjenika, Ivan Ipša, također je vrijedan i uspješan mladi čovjek. Mladi su naši kandidati i u Pićnu, Žminju, Kanfanaru, Marčani, Poreču te brojnim drugim općinama i gradovima. Istarski HDZ je danas snažna, moderna i otvorena organizacija koja se stalno obnavlja. Sigurni smo da imamo ljude i snagu za buduće izazove. Ne bojimo se budućnosti jer imamo mlade ljude spremne preuzeti odgovornost.

Kako vidite budućnost HDZ-a u Istri s obzirom na rast nezavisnih inicijativa?
Političke promjene i slabljenje IDS-a otvorile su prostor za rast nezavisnih lista. Te su liste često kritične prema IDS-u, ali su najviše orijentirane na razvoj svojih lokalnih sredina. No, utjecaj im u pravilu prestaje na granicama općina jer im nedostaje politička snaga, znanje i iskustvo za realizaciju ključnih infrastrukturnih i razvojnih projekata. Mi u HDZ-u poznajemo procese, imamo znanje i iskustvo te možemo biti snažan partner. Dugo smo otvoreni prema uključivanju kvalitetnih nestranačkih ljudi na našim listama i za suradnju s nezavisnima u vijećima. Pozivam sve nezavisne: neka se bore za svoje gradove i općine, ali na razini Županijske skupštine neka daju povjerenje meni i listi istarskog HDZ-a. Što je naš legitimitet jači, to ćemo brže, učinkovitije i konkretnije moći pomoći njihovim sredinama.
Što vas osobno motivira da ostanete aktivni u politici?
Politika je prostor u kojem se donose konkretne odluke koje mijenjaju svakodnevni život ljudi. Taj osjećaj odgovornosti i mogućnost da svojim radom doprinesem razvoju Istre i boljitku njezinih građana moja su najjača motivacija. Cijeli svoj politički put vodim se tom strašću za razvojem regije iz koje dolazim. Vjerujem da će tako ostati i u godinama koje slijede.
Kako provodite slobodno vrijeme kada niste u političkom ritmu?
Obiteljski sam čovjek. Imam svoj maslinik u kojem uživam raditi. To mi je najbolji odmak od političkih obveza. Kad god mogu, volim se s prijateljima družiti uz dobar roštilj, tako se najbolje opuštam.
(DV)