3. Bijele večeri s Borisom Vincekom: «Isijavanje» Kinga i Kubricka

3. Bijele večeri s Borisom Vincekom: «Isijavanje» Kinga i Kubricka-54929

FILMSKE VEČERI U PULSKOJ FILMSKOJ TVORNICI
Književno-filmske Bijele večeri vraćaju se ovoga četvrtka, 15. siječnja, kada će u Klubu Pulske filmske tvornice s početkom u 19 sati biti prikazan horror klasik «Isijavanje» (The Shining)
legendarnog Stanleya Kubricka iz 1980. godine.

   Film je snimljen po istoimenom romanu (kod nas prevedenom kao «Vidovitost») tadašnjeg američkog kralja horror književnosti Stephena Kinga objavljenom 1977. godine. Nakon što se u «Carrie» pozabavio telekinezom a u «Salem's lotu» vampirima, u svom trećem romanu «Vidovitost» autor se dotiče još jednog općeg mjesta priča strave – ukletom kućom, ili u ovom slučaju ukletim hotelom. King radnju smješta u spektakularni Overlook (Vidikovac). Glavni likovi su članovi obitelji Torrence – bračni par Jack i Wendy, i njihov posebni sin Danny koji posjeduje moć «isijavanja». Nakon zatvaranja hotela u zimskoj sezoni oni ostaju jedini gosti i ujedno domari, no jesu li zaista sami?

   Kubrickova adaptacija «Isijavanja» nije vjerna predlošku od kojeg posuđuje samo glavne likove i događaje dok je završetak u potpunosti promijenjen. Njega ne zanimaju unutarnja previranja likova u trenutku kada hotel nagriza njihove misli i uništava obiteljske odnose. On analizira klasične filmske obrasce i trikove horrora, kao i histrionsku glumu para Jack Nicholson – Shelly Duval. Također, Kubrick se nadovezuje na mitologiju minotaura u labirintu, a uz to filmskoj publici po prvi put predstavlja tehnologiju steadicama koja je najzaslužnija za profinjenu estetiku filma. Razlike između romana i filma u ovom su slučaju iznimno zanimljive jer se ne radi samo o sukobu dviju različitih, ali sličnih priča, već i o sukobu svjetonazora dvaju autora. King nije bio zadovoljan Kubrickovom adaptacijom, kao uostalom ni ljubitelji knjige, no prigrlili su ga Kubrickovi fanovi te ga ubrzo proglasili remekdjelom.  

   Bijele večeri je program Kluba Pulske filmske tvornice, a vodi ga novinar u kulturi Boris Vincek. Iz mjeseca u mjesec on dovodi ekranizacije popularnih (i manje poznatih) romana i kratkih priča te je strukturiran poput kluba čitatelja. Projekcijama prethodi kratak uvod u film i roman, dok po završetku projekcije slijedi diskusija s gledateljima. Koncept Bijelih večeri pretpostavlja da je publika unaprijed pročitala knjigu kako bi diskusija o adaptaciji i prijelazu priče sa stranice na ekran bila zanimljivija i potpunija. Rex