“Zapisi” Dorotee Smrkinić u Galeriji “Lamparna”

“Zapisi” Dorotee Smrkinić u Galeriji “Lamparna”-74100

IZLOŽBU JE MOGUĆE POGLEDATI DO 27. PROSINCA
U subotu 17. prosinca, u KuC-u 'Lamparna' Labin, otvorena je izložba mlade umjetnice Dorotee Smrkinić pod nazivom 'Zapisi'. To je četvrta u nizu izložbi pod zajedničkim nazivom V.I.T.R.I.O.L. koje je osmislio umjetnički voditelj Labin Art Expressa XXl, Damir Stojnić, a kojim propituje odnos umjetnosti i alkemije, ali i odnos s najnovijim postulatima znanosti na relaciji Teorije Kaosa, te kvantne i astro-fizike i mehanike, prema kojima već i sama znanost transcendira dosadašnji empirijski pristup kao i koncepciju Newton-ovskog determinističkog univerzuma.
Ova je izložba inače bila programski predviđena za svibanj iduće godine, ali je na zamolbu slovenskoga umjetničkog kolektiva IRWIN njihov termin u prosincu ustupljen Dorotei Smrkinić, dok će IRWIN izlagati usvibnju iduće godine.

Dorotea Smrkinić se na izložbi predstavila s dvije instalacije. Jedna je video-instalacija naziva 'Archives', dok se druga pod nazivom 'Napoleon, Snowball, Squealer, Minimus' sastoji od tri tegle za zimnicu postavljene svaka u svoju staklenu vitrinu. Sadržaj tegli sastoji se od komada svinjetine namočene u formaldehid, na kojima su istetovirani magijski zapisi kojima se oživljuju mrtvaci, a koje je ova umjetnica preuzela iz knjige 'Sveta magija Abramelina-Maga' od Samuel Lydell McGregor-Matthersa, dok sam naziv rada potječe iz djela 'Životinjska farma' George Orwella, prema četiri glavne svinje koje su zagospodarile farmom. Prema Stojnićevim riječima na otvorenju 'rad propituje manipulativnu magiju politike koja stoji na jednako nepostojećim temeljima kao i sama Magija koja je vid atavističke želje za moći, i koja, priznali si mi to ili ne, ima konkretan utjecaj na podanike. Ovaj rad, istodobno, predstavlja neprikriveno ciničan komentar na promjene u fizionomijama naših političara, kao živih mrtvaca uslijed njihovih nes(a)vjesnih težnji, koji, kada se dokopaju moći i prepuste se njenim blagoslovima, polako, ali sigurno, sve više počinju ličiti na svinje. Zanimljivo je da je, ne samo Orwell, već još i Homer, u svome djelu ‘Odiseja’, detektirao tu metamorfozu u čuvenom poglavlju o vještici Kirki, koja je, u opijanju i hranjenju neumjerene Odisejeve moreplovce također pretvorila u svinje.'

Video-instalaciju 'Archives' Stojnić tumači kao autoričinu namjeru da na više nivoa problematizira pitanje znanja, te čestu koliziju između onog intuitivnog i čisto intelektualnog znanja koja se očituje kroz dijadni odnos emocionalnog i racionalnog. Isto tako, autorica se ovim radom bavi i problemom hiperbirokratizacije današnjeg društva gdje papir i pečat, prije nego naša tjelesnost, dokazuju naše vlastito postojanje. U tom smislu Dorotea Smrkinić kao simbol koristi trokut, kao najmanju moguću površinu na koju je nešto moguće zapisati, te ga boji u crno, jer prema egzegezi Stojnića 'crno je prva moguća boja, ona primordijalnog Kaosa na čijem zaslonu se dogodio Veliki Prasak iz kojega je potom nastalo sve ostalo.'

Iako izvedena u suvremenu mediju ova intrigantna izložba upućuje na arhetipske, primordijalne procese, genezu svemira, ali i ljudskog društva koje je duboko ušlo u fazu u kojoj je, kako čitamo iz predgovora u popratnom katalogu 'dvodimenzionalni prostor znaka progutao trodimenzionalnu stvarnost, iako je, zapravo, tek njegova sjenka, ali ta sjenka nas posjeduje'.

Dorotea Smrkinić rođena je u Rijeci 1988. godine. Diplomirala je slikarstvo na Akademiji primijenjenih umjetnosti u Rijeci, a već je izlagala u galeriji KuC-a Lamparna i Muzeju moderne i suvremene umjetnosti u Rijeci na izložbi 'Vlast tijela/Tijelo vlasti', kao i na nekoliko skupnih izložbi u Zavičajnom muzeju grada Rovinja, dok je u inozemstvu izlagala na skupnim izložbama u Karlsruheu (Njemačka) i u znamenitoj 'Origin gallery' u Dublinu (Irska). Od veljače ove godine postala je članicom umjetničkog kolektiva Labin Art Express XXI, a djeluje i živi u Istri, Rijeci i Zagrebu.

Izložbu je moguće razgledati do 27. prosinca, od ponedjeljka do subote, u vremenu od 18 do 21 sat.

Izložbeni program V.I.T.R.I.O.L., koji se provodi uz financijsku potporu Ministarstva kulture, za ovu se godinu završava multimedijalnom izložbom Labin Art Expresa XXI pod nazivom 'Subpolis' koja će se otvoriti 30. prosinca.
(Rex)