Elvis Brižni u Gradu umjetnika

RETROSPEKTIVNA IZLOŽBA VEDRANA ŠILIPETRA U GROŽNJANSKOJ GALERIJI FONTICUS
U Gradskoj galeriji Fonticus u Grožnjanu  od prošlog petka zainteresirani posjetitelji mogu pogledati retrospektivnu samostalnu izložbu »Elvis Brižni«, pulskog likovnog umjetnika, glazbenika i novinara Vedrana Šilipetra. Tri navedena profesionalna opredijeljena umjetniku su zacijelo pomogla osmisliti lik Elvisa Brižnog kojim se ?itateljima Glasa Istre prvi put obratio još 1995. godine. Po povratku iz Rijeke, gdje je prošle godine i diplomirao kiparstvo na Akademiji primijenjenih umjetnosti u Rijeci, u klasi prof. Josipa Dimini?a, Šilipetar kratki strip »Elvis Brižni« nakon poduže pauze nastavlja redovito objavljivati od 2004. godine na stranicama Zooma, subotnjeg priloga Glasu Istre. Vedran Šilipetar, osim što je ?lan Hrvatskog novinarskog društva te je likovnjak s mnoštvom ostvarenih grupnih i samostalnih izložbi, svoju karijeru usporedo gradi i neposrednim pojavljivanjem pred publikom, primjerice kao zamjena slovenskom glumcu Josephu Nzobandori - Joseu koji uz Luciju Šerbedžiju nastupa u predstavi Istarskog narodnog kazališta »Ribica«, po tekstu Piera Paola Pasolinija, a u režiji Ivice Buljana, ili pred cjelokupnom hrvatskom javnoš?u nastupom na ovogodišnjoj Dori pod svojim glazbenim pseudonimom Mor Roll. Retrospektivna izložba Vedrana Šilipetra ostaje otvorena do 24. srpnja u Gradskoj galeriji Fonticus Grožnjan, ?iji je voditelj programa, Eugen Borkovsky napisao predgovor izložbi »Elvis Brižni«, koji ovdje prenosimo:
»Strip je niz naracijom povezanih prizora. Nizanje znakovitih crteža koji imaju važnost i za autora i za ?ita?a, nalazimo u pe?inama i na predmetima vezanim uz ritualne potrebe tako da elemente stripovskog prikazivanja nalazimo još u prethistoriji. Naziv strip dolazi od ameri?kog naziva Comic Strip što zna?i komi?na traka. Za?etak stripa u suvremenom smislu, povezan je s pojavom masovnih medija. Iako u po?etku egzistira kao zabavni dodatak za ?itatelje dnevnih novina i ?asopisa, ubrzo postaje poseban izraz. Pojavom novina i pokretnih slika dobivamo dva potpuno nova medija: strip i film. I u stripu i u filmu se zapravo radi o istoj stvari. Sadržaj, pri?a treba biti ispri?ana ?itatelju (gledatelju) putem slika, stati?nih ili pomi?nih. U vrijeme procvata filma ili videa i u vrijeme briljantne animacije tematski gotovo svih aspekata života, crtani strip i karikatura kao da je zapostavljeni medij. Likovni aspekt za strip i karikaturu primaran je no oblikovanje je ovisno o zamišljenom sadržaju i poruci koju autor želi izgovoriti. Forma stripa zahtijeva sažeto izražavanje, jer u nekoliko kadrova i s malo teksta treba ispri?ati cjelovitu pri?u.
Elvis Brižni naziv je glavnog aktera ovog ciklusa ?ije dogodovštine opisuje / prikazuje njegov duhovni i formalni otac Vedran Šilipetar. Glavni lik pažljivo je osmišljen. Njegovo je ime Elvis a prezime ili opisni nadimak Brižni. On je ostarjeli roker kojemu je povijesni Elvis Presley posljednji uzor i ?ije formalne karakteristike njeguje apliciraju?i ih na sebe. Tu je frizura, zalisci i stil odijevanja: otkop?ana košulja sa velikom kragnom na špiceve. On je svojevrsni anti junak. Takav lik može slobodno egzistirati u Istri koja je najliberalnija od svih hrvatskih krajeva. On je pomalo ?udak ali ne iz osobne želje za pozom ve? u o?ima okoline. On je ve? odavno izgubio sve iluzije i pre?esto je pasivan i pomalo naivan sugovornik, verbalni za?etnik zapleta ovih kratkih strip – karikatura. On je u nekim pri?icama pasivan i tek mimikom prati tijek radnje. Elvis Brižni je ?esto naivni za?etnik razgovora koji inicira dramati?an rasplet. Ponekad je glavni akter doga?anja ali skoro uvijek je izmanipuliran nekom idejom ili radnjom u koju je skoro slu?ajno upao.
Stavljaju?i Elvis Brižnog u centar autor ponekad likovno spaja dva kadra koji se logi?no nastavljaju. Ponekad je korišten kolor kojim Šilipetar naglašava detalje koji su važni za razumijevanje sadržaja. Ovi radovi zapravo su kratki stripovi ili duge karikature komi?nog, satiri?nog žanra. Uvijek su u pitanju tri kadra koji nose dramaturgiju. Prvi kao zaplet, srednji kao orijentir tijeka a tre?i je uvijek rasplet. ?etvrti bi bio naša reakcija koja je ?esto sve samo ne smijeh jer autor ne štedi ironiju niti britkost pristupa temi koju obra?uje. Likovi, pored glavnog lika, nisu ni sasvim urbani ni sasvim ruralno tipizirani. Zapravo su pripadnici manje urbane sredine i / ili useljenici u me?u starosjedioce. Vedran Šilipetar nerijetko u strip uvodi lica iz javnog života i politike. Kao i u najslavnijem crtanom romanu svih vremena, Alanu Fordu, autor naj?eš?e prikazuje isklju?ive, ogoljele, grani?ne karakteristike i situacije. Radi se o pažljivo izabranim kadrovima i odabranim re?enicama. Pored slika, u Šilipetrovim radovima važni su tekstovi. Ponekad slika podupire tekst a ponegdje je obrnuto. Ponekad su to aktualni, dnevni, nerijetko politi?ki motivirani uradci a ponekad op?enitiji ili univerzalni. Autor se tematski veže na svakodnevnu, aktualnu tematiku s time da ?esto uspijeva posti?i univerzalnost. Tako odre?ena tema koja je trenutno u žiži interesa postaje op?e mjesto. Završiti ?u re?enicom Bojana Žižovi?a: ´Svijet je divno mjesto od kojeg se mnogima povra?a. Elvis Brižni je njegov izdanak. Koliko god Šilipetar za Elvisa Brižnog tvrdio da ga je on izmislio, to ne može biti istina. Elvis je tu i živi vje?no.´«  (N.T.)