Sojuz ponovo otvara vrata svemirskim turistima

TRI MISIJE SVEMIRSKIH TURISTA
Od 2013. godine pa nadalje Sojuzi će ponovo udomiti svemirske turiste na desetodnevnim misijama k ISSu. Space Adventures u suradnji s Ruskom Federal Space Agency (FSA) te Rocket Space Corporation Energia (RSC Energia) dogovorili su tri misije svemirskih turista u Souzima počev od 2013. godine. Privremeno stopiranje „turističkog prijevoza“ u Sojuzima nije bilo uzrokovano problemima ili neisplativošću već nemogućnošću da se tijekom četiri leta po godišnjem redu vožnje iznađe mjesto za nekog van službenog programa. Smjene astronauta na ISSu takvim intenzitetom slanja Sojuza u svemir bile su na maksimumu mogućnosti. No stvar se promijenila obzirom na povećan broj gradnji i intenziteta godišnjih letova Sojuza s četiri na pet misija.
Dennis Tito bio je prvi astronaut-turist u svemiru. Cijena desetodnevnog leta u svemir u međuvremenu je porasla s 20 na 40 milijuna dolara, no zanimanje bogatih za svemirske letove ne jenjava. Prema riječima Erica Andersona iz Space Adventures zanimanje za let u svemir značajno je veće od tehničko-organizacijskih mogućnosti. Stoga ne čude značajna ulaganja u svemirske kapacitete (čitaj; nove visokotehnološke i isplative poslove) nekolicine ozbiljnih privatnih tvrtki diljem svijeta.
Jedna od njih je primjerice i InterOrbital Systems iz SAD čiji se let kapsule s astronautima očekuje u naredne dvije do tri godine. Zanimljivo je kako će u njihovoj kapsuli letjeti Miroslav Ambruš Kiš, sadašnji voditelj međunarodnog tima SYNERGY MOON kojem se odnedavno pridružila i Astronomska udruga Vidulini u projektu Google Lunar Xprize.
Ipak, Space Adventures zasada jedini ima kapacitet i iskustvo u poslovima slanja turista u svemir. Tijekom proteklih desetak godina u njihovom je aranžmanu u svemir letjelo sedmero astronauta-amatera koji su „gore“ ukupno prveli nešto manje od tri mjeseca te prevalili preko 60milijuna kilometara a za doživljaj svemira iz prve ruke Space Adventures podebljao je konto računa za dvjestotinjak milijuna USD. (Marino Tumpić)