Otvorenje izložbe fotografija “Iza očiju svijet” u Galeriji Makina

Otvorenje izložbe fotografija “Iza očiju svijet” u Galeriji Makina-132449

SUBOTA, 26. STUDENOG U 21 SAT
Otvorenje izložbe fotografija "Iza očiju svijet/ Behind the Eyes the World" finskog autora Tima Viljakainena u Galeriji Makina u sklopu programa "Noći Galerija" 28. Sa(n)jam knjige u Istri, održat će se u subotu 26. studenog 2022. s početkom od 21:00 sat. Izložbu će uz prisustvo autora otvoriti kustosica izložbe Paola Orlić.

O autoru:

Ciklus fotografija "Behind the Eyes the world" projekt je na kojem finski fotograf Timo Viljakainen kontinuirano radi od ranih 90ih godina i s kojim se u Muzeju suvremene umjetnosti u Zagrebu prvi put predstavio domaćoj publici u sklopu izložbenog sadržaja popratnog programa Svjetskog festivala animiranog filma Animafesta Zagreb koji je u lipnju 2022. proslavio 50 godina postojanja.

Timo Viljakainen finski je fotograf koji je tijekom četrdesetogodišnje karijere (od 1976.) izlagao u Finskoj, Holandiji, Francuskoj, Rusiji, Belgiji, Kanadi i mnogim drugim zemljama a ovom se prilikom prvi put predstavlja u sklopu 28. Sa(n)jam knjige u Istri gdje će u Galeriji Makina portretirati autore - Sanjače zatvorenih očiju. 

O izložbi "Zatvorenih očiju, otvorenog uma":

Nemoguće je dokučiti o čemu doista razmišlja portretirani umjetnik zatvorenih očiju no, nije nemoguće to zamišljati. Upravo na tragu igre kreacijskih zamjena uloga umjetnika (autora, stvaraoca) – promatrača (publike), odnosno onoga koji aktivno stvara sadržaj naspram onoga koji pasivno gledajući prima i percepcijski ga konotira, moguće je iščitati ciklus fotografija «Behind the Eyes the World» finskog fotografa Timo Viljakainena. Fokusiran na ideju hvatanja trenutka kada se zatvaranjem očiju naglo prekida veza s promatračem, onda kada se, po riječima fotografa, «portretirani autor povlači u svoj svijet i svoje misli», kada postavlja svojevrsnu tihu branu preko koje je nemoguće prijeći i doprijeti do onoga o čemu razmišlja a još manje saznati ono o čemu mašta, Viljakainen svjesno izokreće perspektivu i promatraču nudi mogućnost iskustva onog kojeg upravo gleda. Mogućnost je to zamišljaja i beskrajnih tvorbi baš nalik na one koje u nekoj drugoj prilici dok kreira, autor animiranog filma, svijet iz svoje mašte prevodi u stvarnost. U tome i jest posebnost ovog projekta- fotografirani portreti umjetnika mada u trenutku doista fiksiraju zatvorene oči kao prepreke na pragu unutarnjih svjetova protagonista, istovremeno kao univerzalni portali naprosto uvlače otvoreno oko promatrača da se svakim novim treptajem otiskuje onkraj stvarnosti na plovidbu duboko introspektivnim misaonim krajolikom gdje čekaju otkrića nebrojenih mogućih novih pripovijesti. Referirajući se svjesno na Andre Bretona i nasljeđe nadrealizma koji temu zatvorenih očiju u smislu eliminacije osjetila ističu kao važan akt u cilju preokretanja umjetničke doživljajne paradigme kao pogleda iznutra- prema podsvijesti i snolikim svjetovima, Viljakainen svoje fotografije (portrete) artikulira istovremeno kao djelo u kojem se učahurio cijeli jedan unutarnji svijet portretiranog protagonista baš kao i jedna od mnogih stvarnosti koju promatrač širom otvorenih očiju o njemu može ispripovijedati sam sebi i drugima. Štoviše, kada Viljakainen izjavljuje da i «kad zatvori oči autor možda upravo radi na novom kadru», on portretirane autore -umjetnike koji kreiraju posve osebujan osobni vizualni svemir, vidi gotovo demijurški- kao vladare misaonih prostranstava koje oni svojim umijećem, vješto «prevode» u stvarnost. Pri tom on kreativnost animatora u smislu neiscrpnog izvora fascinantnih svjetova, tamo gdje je baš sve moguće, artikulira još i kao dokaz vječne opstojnosti carstva beskonačne slobode.

Slobode koja sniva između dva treptaja.

(REX)