Održana tribina “Mediji u kući i vrtiću”

U ORGANIZACIJI OBITELJSKOG CENTRA ISTARSKE ŽUPANIJE, MEDIJSKOG SAVJETOVALIŠTA I GRADSKE KNJIŽNICE
U utorak  24. svibnja u Gradskoj knjižnici i čitaonici u Puli, u sklopu Međunarodnog Dana obitelji, održana je tribina na temu „Mediji u kući i vrtiću“ u organizaciji Obiteljskog centra Istarske županije, Medijskog savjetovališta i Gradske knjižnice i čitaonice Pula. U ime Grada se odgajateljicama i roditeljima u publici te gostima tribine obratio pročelnik Odjela za društvene djelatnosti Erik Lukšić.
Nakon uvodne riječi ravnateljice Obiteljskog centra Istarske županije Ines Puhar, prisutnima se obratila Đeni Zuliani, magistrica psihologije s pulskog Sveučilišta Jurja Dobrile s prezentacijom „Što želim za svoje dijete?“. Zuliani je u svojim smjernicama suvremenog odgoja istaknula važnost individualiziranog odnosa između roditelja i djeteta kojeg trebaju sačinjavati ljubav, međusobno poštivanje, komunikacija te dosljedna disciplina. U skladu s društvenim promjenama, danas uočavamo i promjene u odgojnim ciljevima stoga i uloga roditelja postaje sve zahtjevnija. Kako je naglasila Zuliani, nekada se odgoj temeljio na poslušnosti i prilagodbi, dok je u moderno doba bitno uključivanje, odnosno razvijanje dječje kompetencije te sagledavanje dječje ranjivosti.
Tijana Vukić Stjelja predstavila je  rezultate istraživanja "Mediji u kući i vrtiću" pri tom naglasivši da čak ni prikladan medijski sadržaj ne smije biti opravdanje za korištenje masovnih medija kao dadilja.
Istraživanje je provedeno u sklopu aktivnosti Medijskog savjetovališta Obiteljskoga centra,
partner istraživanja bio je Stručni studij za obrazovanje odgojitelja. Istraživanju se odazvalo deset predškolskih ustanova, pet javnih i pet privatnih, vrtića i jaslica, a upitnik su ispunila 102 roditelja i 22 odgajateljice.
Cilj istraživanja je bio utvrditi smjernice medijskog odgoja pulske predškolske djece kod kuće i u vrtiću. Željelo se procijeniti potrebe odgajatelja i roditelja za dodatnim medijskom edukacijom iz tri perspektive: neposredno od djece, a posredno od roditelja i odgajatelja. Istraživanje je usredotočeno na ispitivanje medijskih kompetencija ovisno o vrstama masovnih medija: televizija i DVD, radio, audio priče, glazba, knjiga, računalo i internet.
Iz niza rezultata istraživanja izdvajamo one vezane za ispitivanje medijskih kompetencija za televiziju i DVD.  Pozitivno je što 93% ispitane djece dnevno gleda televiziju do dva sata. Važno je napomenuti da je 78% svih sadržaja reproduciranih na televiziji i DVD-u crtani filmovi. S druge strane, zabrinjavajuće je to da jedna četvrtina, odnosno 20% djece, televiziju gleda bez roditeljske prisutnosti te da su svi roditelji (100%) svjesni da je njihovim predškolcima, nakon igre s prijateljima,  druga najvažnija aktivnost u provođenju slobodnoga vremena gledanje televizije i DVD-a. Više od trećine ispitane djece gleda internacionalne programe i to najviše na engleskom jeziku, uglavnom uz roditelje. Također, istraživanje je pokazalo da 49% roditelja nije informirano o utjecaju medija na djecu te da neki roditelji potiču svoje predškolce da gledaju emisije poput "Večera za 5", "Supertalent" te "Lud, zbunjen, normalan".
Zabrinjavajuće je da više od četvrtine odgajateljica ujutro dočekuje djecu s uključenim televizorom, a čak 5% reproducira televizijski sadržaj za vrijeme obroka. Pozitivno je što se televizija i DVD u ispitanim ustanovama gleda ne više od pola sata dnevno, što su gotovo sve odgajateljice svjesne važnosti prilagodbe reprodukcije televizijskog ili video sadržaja za mlađi uzrast u mješovitim skupinama te da više od četiri petine odgajateljica razgovara s roditeljima o utjecaju televizijskih sadržaja na djecu predškolskoga uzrasta.
Rezultati istraživanja u cijelosti bit će uskoro dostupni na mrežnim stranicama Medijskog savjetovališta.
O važnosti čitanja djetetu od najranije dobi govorila je profesorica Nela Načinović, ravnateljica Gradske knjižnice i čitaonice, istaknuvši da se na taj način bogati dječji jezik te se potiče kreativnost i maštovitost. Upravo zbog toga, Gradska knjižnica započela je projekt „Rođen za čitanje“/“Nati per leggere“ u sklopu kojeg se svakom novorođenom djetetu poklanja knjiga i članska iskaznica. Prošle je godine upisano čak 186 novih članova od 0-6 godina, što ukupno čini 6,5% ukupnoga članstva Knjižnice. Gradska je knjižnica za ovu prigodu izdvojila preporuku naslova za predškolsku djecu i njihove roditelje.  
Scenski prikaz u izvedbi Melise Kamenčić iz partnerske udruge Medijskog savjetovališta - Birikine, pod vodstvom Vesne Milete, dodatno je i upečatljivo potaknuo na promišljanje o sadržajima i načinu na koji su predškolci izloženi masovnim medijima.
Svoja su iskustva potom podijelile odgajateljica Iva Pamić iz dječjeg vrtića „Kućica od licitra“ te majka predškolca, Vedrana Kalac koja je sudjelovala u provedenom istraživanju. Pamić je zaključila da treba imati na umu da nikakav medij, računalna igrica ili serija, ne smije i ne može zamijeniti dječju igru. Uslijedila je kratka rasprava o utjecaju medija na djecu predškolske dobi u koju su se uključile odgajateljice i roditelji iz publike. Više o aktivnostima medijskog savjetovališta možete pročitati na njihovoj adresi www.medijsko-savjetovaliste.org (REX)