Znate li ministrice da je i sustav odgoja i obrazovanja u području Vaše odgovornosti?

Znate li ministrice da je i sustav odgoja i obrazovanja u području Vaše odgovornosti?-101232

PISMO SINDIKATA OBRAZOVANJA, MEDIJA I KULTURE MINISTRICI BLAŽENKI DIVJAK
Danas je Sindikat obrazovanja, medija i kulture Hrvatske (SOMK) uputilo pismo ministrici znanosti i obrazovanja Blaženki Divjak, a pismo u cjelosti prenosimo:

"Poštovana ministrice Divjak,

sustav ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja temelj je sustava obrazovanja, a odgojitelji u predškolskim ustanovama prvi su učitelji. Nažalost, ministrice, nisu dobili na važnosti koja im pripada unutar Ministarstva na čijem ste Vi čelu, a i oni su dio područja Vaše odgovornosti.

Ne znamo, ministrice, što se planira poduzeti kako bi uvjeti rada zaposlenih u dječjim vrtićima bili humaniji, te kako bi smjernice i ciljevi s papira postali i njihova stvarnost? Trebate znati kako jedinice lokalne uprave i samouprave i Grad Zagreb ne provode zakone i propise koji reguliraju ovu djelatnost, a to biste, u prvom redu, Vi trebali rješavati. Od početka Vašeg mandata uputili smo Vam u više zamolbi za organiziranje zajedničkog sastanka kako bismo ukazali na probleme s kojima se svakodnevno u svojem radu susreću odgojitelji i stručni suradnici diljem Hrvatske, a koji su dosegli svoj vrhunac, te kako bismo Vam predložili moguća rješenja. Nikakav odgovor nikada nismo dobili!
 
Odgojitelji, naime, rade u izuzetno stresnim situacijama, pod pritiskom, s (pre)velikim brojem djece u grupi, što dovodi u pitanje provođenje odgojno-obrazovnog rada na kvalitetan način. Stručni suradnici zatrpani su velikom količinom administriranja podataka koja im ne ostavlja dovoljno prostora za uključivanje u rad s djecom na način kako je propisano.
 
Sve je više integrirane djece s teškoćama u razvoju u sustav, ali bez osiguranih dodatnih odgojitelja za pomoć i podršku skupini. Satnica odgojitelja nije jedinstveno uređena, iako bi trebala biti. Veliki je broj prekovremenih sati odgojitelja za koje vodimo „pravne bitke“ i tražimo njihovo rješavanje. Ističemo kako probleme zbog loših radnih uvjeta osjećaju i druge strukture zaposlenih poput spremačica, kuharica, domara i dr. jer se neprovođenje Zakona i njih se tiče!

Nadalje, odgojitelji u privatnim i vjerskim  vrtićima opterećeni su radom na više poslova, jer su u isto vrijeme odgojitelji, spremačice, servirke i sl., odrađuju puno više sati rada s djecom od zakonski dopuštenog, a nisu im priznati kao prekovremeni rad, kao i njihove plaće i ostala materijalna prava koja im poslodavac ne isplaćuje sukladno Zakonu o predškolskom odgoju i obrazovanju. Stoga su odgojno-obrazovni radnici u gradskim, privatnim i vjerskim vrtićima rastegnuti do maksimuma, a bez osiguranih uvjeta koji to mogu i moraju podržavati. Do kada tako, ministrice?

Zbog svega navedenog, suočeni smo s velikim brojem odlazaka odgojitelja, pa se sada u pojedinim jedinicama lokalne uprave i samouprave u odgojno-obrazovni rad s djecom uvode nestručne i nekompetentne osobe. Zbog loših uvjeta rada svih zaposlenih, posebice u velikim gradovima, u prosjeku je 10-15 radnika dnevno na bolovanju i teško je organizirati rad. Je li to vizija modernog obrazovanja? Je li normalno da zakoni koji reguliraju ovu djelatnost i koje donosi Hrvatski sabor „padaju“ na lokalnim razinama? Jesu li odluke osnivača predškolskih ustanova iznad zakona koje donosi Hrvatski sabor? Stoga Vas moramo pitati što ste s tim u vezi poduzeli?

Svake godine prilikom obilježavanja Svjetskog dana učitelja od Vas nismo čuli da ga čestitate i odgojiteljima, a oni su prvi učitelji, što s pravom izaziva veliko nezadovoljstvo odgojno-obrazovnih radnika i narušava dignitet struke.
 
Pozorno pratimo koliko se zalažete za reformu školstva „Škole za život“, za povećanje plaća učiteljima i profesorima, što podržavamo i cijenimo, ali  Vam  poručujemo kako postoji i „škola prije škole“, a to su vrtići koji su također dio područja Vaše odgovornosti.

Rani i predškolski odgoj i obrazovanje može se pohvaliti kvalitetnim programima, ekipiranim i stručnim službama, kompetentnim i stručnim odgojiteljima, ali ne i uvjetima rada u kojima se radi. Sve su to na svojim „leđima“ iznijeli vrijedni, marljivi radnici ove djelatnosti čiji se rad neprihvatljivo marginalizira. To više ne želimo tolerirati, jer nas se tiče!

Biti odgojitelj velika je odgovornost, biti stručni suradnik također, biti dio „zajednice koja uči“ velika je obaveza, no dječji vrtići su postali „zajednice koje se muče“. Odgojitelje i stručne suradnike sve se manje cijeni u društvu, a mi znamo koliko je vrijednosti i postignuća u našem radu. To prepoznaju i, očito, cijene samo korisnici naših usluga – roditelji.
 
Ulaganje u izgradnju novih vrtića, kojih je premalo u odnosu na potrebe, samo motivirani radnici mogu podignuti na stručnu i višu razvojnu razinu.
 
Kako je situacija krajnje ozbiljna, a socijalni dijalog nije uspostavljen, primorani smo svoje nezadovoljstvo javno iskazati, jer nas se tiče!

Vidite li i Vi, ministrice, probleme u djelatnosti ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja kao i mi, voljeli bismo znati?!"

(REX)