U Pulu sletio avion Sheldona Adelsona, 28. najbogatijeg čovjeka na svijetu

U Pulu sletio avion Sheldona Adelsona, 28. najbogatijeg čovjeka na svijetu-107871

ADELSON JE VLASNIK LAS VEGAS SANDSA I VELIKI PRIJATELJ I DONATOR DONALDA TRUMPA
Danas je na pistu Zračne luke Pula sletio privatni avion Aibus A340-500 koji pripada Sheldonu Adelsonu (86), američkom biznismenu, izvršnom direktoru i predsjedniku kasino tvrtke Las Vegas Sands. Po Forbesovoj listi Adelson je 28. najbogatiji čovjek na svijetu, vrijedan 30 milijardi dolara. Poslom u casino industriji počeo se baviti 1989. godine, kada je sa partnerima kupio Sands Hotel & Casino u Las Vegasu za 128 milijuna dolara. Inače, korporacija u svojoj floti ima šest većih, luksuzno opremljenih zrakoplova koji se koriste za prijevoz članova uprave i bogatih klijenata njihovih kasina i hotela. Uz to imaju i deset manjih biz jetova. Kako neslužbeno saznajemo sam Adelson nalazi se na jahti s kojom u Pulu dolazi iz Dubrovnika kojeg je već nekoliko puta posjetio. Spomenimo na kraju da su Adelson i njegova supruga, u 2018. godini, donirali 123 milijuna dolara republikanskim kampanjama i odborima za političko djelovanje kao veliki navijači i prijatelji Donalda Trumpa.

O AIRBUSU A340

Airbus A340 je širokotrupni, putnički avion velikog doleta. Proizvodi ga Airbus S.A.S.- ova podružnica EADS. Zrakoplov pokreću četiri turbo-fen motora, ima 261 do 380 sjedala (ovisno o broju klasa) i dolet između 6.700 i 9.000 Nmi. Po dizajnu je sličan dvomotornom A330 s kojim je u početku "dijelio" trup i krila. Kasnije inačice imaju dulji trup s novim, većim krilima.

Avion velikog doleta A340 prikazan je 1987. kao dopuna A320, avionu manjeg doleta i A300, avionu srednjeg doleta. Dvomotorni zrakoplovi zaostajali su za četveromotornih radi pravila od strane ICAO (ETOPS) da dvomotorni avioni ne smiju letjeti izvan dometa pogodne zračne luke unutar 60 minuta.

A340 razvijan je paralelno s dvomotornim A330 s kojim dijeli ista krila i sličan trup. Jedino je naprednija elektronička oprema kao i konstrukcija od kompozitnih materijala "uzeta" s A320. Završno sklapanje izvršeno je u Toulouse-Blagnacu, Francuska. Isprva je planirana uporaba novih IAE (International Aero Engines) superfen motora ali je kompanija odustala od njihovog razvoja. Nakon toga jedini izbor originalnoj zamisli bili su CFMI CFM56-5C4 motori.

Kada je 1991. godine zrakoplov prvi puta uzletio, inženjeri su uvidjeli da krila nisu dovoljno jaka za nošenje vanjskih motora i da se na brzini krstarenja previše izvijaju i tresu. Kako bi se ispravilo opstrujavanje zraka, na donjaku krila, oko nosača motora, ugrađene su aerodinamički oblikovane izbočine (što je pridonijelo i čvrstoći).

A340 je skup visoke tehnologije kao što su digitalni "fly by wire" sustav kontrola leta. Kao i na A320 avionom se upravlja pomoću "joysticka" koji je pilotu s lijeve a kopilotu s desne strane. Općenito je pilotska kabina na A340 i A330 slična onoj na A320 što omogućava pilotima, uz minimalni dodatni trening prijelaz s jednog na drugi zrakoplov.

O AIRBUSU A340-500

A340-500 predstavljen je kao komercijalni avion s najvećim doletom. Prvi let zrakoplov je imao u veljači 2002. godine a sve dozvole za uporabu dobiva 3. prosinca iste godine. U veljači 2006. u maksimalnom doletu premašuje ga Boeing 777-200LR. A340-500 ima 313 putničkih sjedala u 3 klase. Thai Airways International leti s ovim zrakoplovom bez usputnog slijetanja iz Bangkoka u Los Angeles i iz Bangkoka u New York. Od Londona do Pertha u Australiji i nazad nadopuna goriva potrebna je samo ako tijekom leta zrakoplov ima čeoni vjetar.

U usporedbi s A340-300 ova inačica ima za 4,3 m dulji trup, veću površinu krila, može ponijeti oko 50 % više goriva, ima nešto veću brzini krstarenja, veći vodoravni stabilizator i manji okomiti stabilizator. Inačica A340-500/600 ima ugrađene pomočne kamere koje pomažu pilotu prilikom taksiranja po zemlji. Pokreću ga Rolls-Royce Trent 553 turbofen motori.

A340-500HGW (eng. High Gross Weight) pod-inačica je s doletom od 16.700 km i MTOW od 380 tona. U upotrebu je avion ušao 2007. godine (Thai Airway International). Ima pojačanu strukturu i dodatno povećan kapacitet goriva. Pokreću ga Rolls-Royce Trent 556 turbofen motori. Kingfisher Airlines planira stalni let s ovim zrakoplovom iz Indije u Ameriku[4]. Najveći korisnici su Emirati koji posjeduju 10 zrakoplova.

(REX)