Pulski Uljanik se nasilno gura u gašenje unatoč interesima za izgradnju novih 7 brodova

SANJA RADOLOVIĆ U PRIOPĆENJU ZA MEDIJE
Pulski SDP naglašava kako je neprihvatljivo da pulski Uljanik služi kao ''Pedro'' za sve probleme nastale u brodogradnji upravo zato jer aktualna Vlada RH nije prstom mrdnula unatoč svim izvješćima koje su dobivali na stol. Odnosno, da su reagirali kada su trebali reagirati današnji problemi vrlo vjerojatno ne bi uopće postojali. Istovremeno pozdravljamo odluku o spašavanju brodogradilišta 3. maj te podržavamo nastavak brodogradnje u riječkom 3. maju.

Pozivamo Gradonačelnika Grada Pule Borisa Miletića i predsjednika Gradskog vijeća Grada Pule Tiziana Sošića da izuzev donošenja Odluke o tome da se iz gradskog proračuna podmire dugovanja radnika Uljanika za topli obrok koja potražuje od njih Uljanik Standard sazovu i tematsku sjednicu Gradskog vijeća prije održavanja stečajnih ročišta za Uljanik u rujnu na kojima će se odrediti budućnost pulskog Uljanika.

Drago nam je što je barem poslušao vapaj Jadranskog sindikata, kad već Klubu SDP-HSU na protekloj sjednici Gradskog vijeća iz redova vladajućeg IDS-a nisu se udostojili niti odgovoriti na prijedlog da podmire dugovanja bivših radnika Uljanika za topli obrok, boravak u samačkim hotelima i naknadu za prijevoz.

Izuzev tematske sjednice Gradskog vijeća, pozivamo i predsjednika Gospodarsko – socijalnog vijeća Istarske županije da sazove sjednicu prije održavanja stečajnih ročišta u rujnu na kojem će se odrediti budućnost pulskog Uljanika.

S druge strane skandalozne su izjave ministra gospodarstva Horvata koji tvrdi da je bilo šansi za spas Uljanika, ali da su radnici i sindikati uništili šanse svojim sindikalnim akcijama. Pitamo se ne živimo li mi u slobodnoj demokratskoj zemlji, u zemlji u kojoj su Ustavom zajamčena osnovna životna prava svakog čovjeka pa tako i radnika Uljanika. Nisu li oni imali pravo na sindikalne akcije, jer mjesecima nisu primili plaću za svoj rad. Nisu li radnici imali pravo dignuti svoj glas i reći dosta je bilo, i mi moramo jesti, plaćati režije i školovati svoju djecu. Ili ministre mislite da su trebali sjediti unutar zidina brodogradilišta i čekati bolje dane, koji nažalost nisu došli!

Međutim, treba reći da Vlada RH nije reagirala kada je kompanija Jan de Null u ožujku ove godine slala dopise Vladi RH putem kojih su ponudili rješenje za završetak postojeće gradnje (jaružalo koje je bilo na navozu pulskog Uljanika) – Vlada RH izabrala je radije platiti jamstva nego investirati u dovršetak gradnje. Ne rade to brodovlasnici iz „nikakve ljubavi prema Uljaniku“, ali i njihov interes je da brod do kraja sagrade tamo gdje su ga ugovorili, kako ne bi izgubili godinu dana vremena zbog nastavka gradnje u drugom brodogradilištu (tegljenje, upoznavanje inženjera s nacrtima itd.). Na dobitku bi tako bili i radnici i brodovlasnici, ali i porezni obveznici budući da jamstva za taj broj ne bi bila naplaćena iz džepa građana, odnosno poreznih obveznika. Posljedica ovog nemara s dovršetkom jaružala je i više nego jasna. Iako bi najpovoljnije za državu bilo da je Uljanik dovršio jaružalo, to se nije dogodilo. Jaružalo koje je naručeno bilo je gotovo 80 posto. Država je, ovisno o procjeni, trebala uložiti od 100 do 150 milijuna kuna ili otegliti brod u drugo brodogradilište. Kad je Uljanik otišao u stečaj, Jan De Null je prvo naplatio 923 milijuna kuna jamstava od države. Država je tako postala vlasnik broda. A sad će Jan De Nul kupiti brod od države po nižoj cijeni, od 700 do 750 milijuna kuna.

Dakle, istini treba pogledati u oči i reći da je bilo malo političke volje i mudrosti državna jamstva ne bi bila naplaćena, novac poreznih obveznika ne bi bio utrošen, a Uljanik i radnici bi zasluženo dobili priliku za opstanak. Uljanik se nasilno gura u gašenje unatoč intencijama naručitelja koji bi ugovorili novih 7 brodova za izgradnju. Radi se o 5 brodova za koje je interes iskazao australski brodovlasnik Glen Moroney kojem je pulski Uljanik nedavno isporučio velebni polarni kruzer Scenic Eclipse, prvi polarni i istraživački kruzer takve vrste na svijetu. Također, iskazan je i interes kuvajtske kompanije za izgradnju broda za prijevoz žive stoke koji je bio ugovoren, ali otkazan u travnju 2019. godine, uz naglasak naručitelja da je spreman dogovoriti nove uvjete ponovnog ugovaranja i nastavka gradnje u Uljaniku. Ista kompanija – K.S.C. iz Kuvajta iskazala je interes izuzev tog broda za gradnju još jednog broda.

Uz sve navedeno, ne možemo se oteti dojmu kako Vlada RH iz nekog nama nepoznatog i nerazumljivog razloga namjerno želi uništiti Uljanik. Glavni vjerovnik Uljanika je Republika Hrvatska te ovim putem pozivamo nadležne da ta potraživanja pretvore u vlasničke udjele i da se ponovno pokrene proizvodnja u brodogradilištu upravo iz razloga što postoje zainteresirani naručitelji, a sve u dogovoru sa stečajnim upraviteljima.

Krajnje sramotno je današnje nabacivanje blatom po Uljaniku uspoređujući ga s rupom bez dna, pogotovo kada bi pogledali koliko je Uljanik kroz razna davanja uplatio u državni proračun i lokalne proračune kroz cijelo svoje poslovanje. Na kraju krajeva, kada je trebalo prezentirati statistike o ostvarenom izvozu tada su svi uredno koristili statistike brodogradnje kako bi slika bila što bolja.

Odnosno, kada je proizvodnja Uljanika trebala biti smokvin list i poboljšavati izvozne statistike tada su je uredno svi prihvaćali, a danas kada tom istom Uljaniku treba pomoć da se osovi na noge svi mu okreću leđa i pokazuju svoje pravo lice kojim poručuju svim stanovnicima Hrvatske – uz vas smo dokle god je sve uredu, a ako vam zatreba pomoć na nas ne računajte. Nije ni čudno što je u našoj zemlji industrijska proizvodnja pala za 5,6 % te izgubila svako peto radno mjesto u industriji, dok ih je u turizmu 60% više.

Zaključno, pulski SDP jasno poručuje ne želimo još jedan virtualni turistički resort u sklopu nikad realiziranog projekta Brijuni Rivijera na području pulskog brodogradilišta nego želimo daljnji razvoj brodogradnje u Puli koja je othranila generacije i generacije Istrijana i punila državnu kasu.
(Rex)

Facebook komentari