Pulski Uljanik obilježio 153. obljetnicu postojanja

BRODOGRADILIŠTE U KOJEM SVI ŽELE GRADITI BRODOVE
Povodom obilježavanja 153. obljetnice osnutka Pomorskog arsenala i brodogradilišta u Puli, održana je tiskovna konferencija u upravnoj zgradi Uljanika na kojoj je bilo riječi o stanju društva te poslovnim planovima za održavanje kontinuiteta brodograđevne djelatnosti u Puli. Konferenciji su prisustvovali Karlo Radolović, član Uprave Uljanik d.d. (Uljanik grupa), Marinko Brgić, predsjednik Uprave Uljanik Brodogradilišta d.d. (Uljanik grupa), Hrvoje Markulinčić, direktor Uljanik Zajednički poslovi d.o.o. (Uljanik grupa) te Dragutin Pavletić, direktor Uljanik Plovidbe d.d.
Uljanik je osnovan 1856. godine u pomno odabranom pulskom zaljevu, kao brodogradilište i pomorski arsenal Austro-Ugarske ratne mornarice. Kamen temeljac za gradnju položila je carica Elizabeta 9. prosinca, te se taj datum obilježava kao dan brodogradilišta, jednog od danas najstarijih u svijetu. Uljanik je dobio ime po otočiću na kojem su nekad rasle masline, a danas su na otoku smješteni pogoni obrade čelika i gradnje trupa Brodogradilišta. Jedno stablo masline (ulike) i danas se čuva kao simbol Uljanika.
Uljanikovi radnici i stručnjaci znaju i mogu projektirati, konstruirati i izraditi razne tipove brodova, od jednostavnih bulk carriera, chemical tankera, car carriera sve do složenih dredgera, kompleksnih i sofisticiranih brodova za izvođenje pomorskih radova koji se upravo grade u Uljaniku.
Kroz tehnološku modernizaciju proizvodnog procesa ponajviše gradnje trupa broda, predmontaže i montaže na navozu, osmišljenu u četiri faze posljednjih  deset godina, uloženo je 40 milijuna eura. Dosad su realizirane tri, a u zadnjoj, četvrtoj fazi tehnološke modernizacije koja će trajati do konca 2011. godine planirano je ulaganje dodatnih 60 milijuna eura.
Brgić je istaknuo kako je osnovni problem brodogradnje zaposlenost kapaciteta.Naručivanje brodova je stalo zbog globalnih poremećaja – prestalo je ugovaranje brodova, pao je prijevoz roba. Naveo je činjenicu kako će se u slijedeće tri godine u svijetu izgraditi oko 50 % postojeće flote. Uljanik ima ugovorenih osam brodova, od kojih je jedan gotov u ovoj godini, a biti će isporučen početkom 2010. godine, pet brodova će isporučiti u 2010. godini, a preostala dva u 2011. godini. Napomenuo je kako se intenzivno radi na sklapanju novih ugovora s brodovlasnicima, posebno na jednome koji bi osigurao zaposlenost od 2010.-2011. godine. Naveo je primjere Koreje, Kine i Japana – koji se velesile u brodogradnji, a potpomaže ih država, dok je Uljanik po tom pitanju u daleko nepovoljnijoj situaciji. Istaknuo je kako je stanje likvidnosti zadovoljavajuće.
Danas je trebao biti obnovljen ugovor o poslovnoj suradnji sa Uljanik plovidbom, no zbog službene odsutnosti direktora Brajkovića, odgođeno je. Istaknuto je kako je nužno graditi brodove u krizna vremena, te ih prodavati kad dođe vrijeme viših cijena. Naglasšeno je akk ose u Uljaniku ne radi samo o manufakturnom radu, već je znanje koje posjeduju radnici najveća vrijednost.
Radolović je istaknuo kako se strategija Uljanika bazira na dva pravca – biti sposobni i konkurentni u tehničko – konstruktivnom radu te po pitanju zapošljavanja – osigurati ga kroz proizvodnju i izvoz. U postupku privatizacije birati će partnere koji su spremni prihvatiti te dvije strategije. Osnovni zahtjev Europske Komisije jest da brodogradilišta nakon restrukturiranja i privatizacije moraju pokazati svoju održivost na tržištu. Programi proizvodnje prilagođeni su ugovornim rokovima, te će se u ovoj krizi nastojati sačuvato ljude i kapital.
Najavljena je gradnja broda snabdjevača koji drži platforme sigurnima za vrijeme leda, te također odsidrava platforme. Razgovara se o izgradnji više takvih brodova (četiri plus dva), trenutno su u završnim fazama pregovaranja, a naručitelj je švedska firma Transatlantic.
Što se likvidnosti tiče, istaknuto je kako se uz minimalnu podršku brodara mogu financirati dva broda te se time može „pokriti“ posao koji dolazi na ljeto.  Danas je upućen prijedlog Ministarstvu  s idejama Uljanika na temu privatizacije. Naglašeno je kako bi bilo puno jeftinije za Hrvatsku da preuzme obveze svih četiriju brodogradilišta, negoli da proglasi stečaj. Važno je napomenuti kako će uskoro sudski vještaci odrediti fer cijenu pomorskog dobra, koju će Europska Komisija prihvatiti, što je i potvrđeno. (K.H. / Foto: M. Angelini)