Ekolozi protiv terminala za ukapljeni plin u susjedstvu

REAKCIJA ME?UNARODNE MREŽE ZA ZAŠTITU OKOLIŠA ADRIATICGREENET

Me?unarodna mreža organizacija za zaštitu okoliša AdriaticGreeNet je dostavila danas u Kopru svoje primjedbe na dva terminala za ukapljeni plin u trš?anskom zaljevu: za off-shore terminal kompanije Endesa i terminal komapnije Gas Natural predložen na obali kod mjesta Zaule, Trst saznajemo iz priop?enja koje potpisuje Dušica Radoj?i? iz Zelene Istre. Primjedbe AdriaticGreeneta se temelje na na?elima Piranskog protokola (lipanj 2006.), kojim je Jadransko more prepoznato kao mogu?e polazište za kreiranje zajedni?kih prekograni?nih politika održivog razvoja, s ishodištem "odozdo", koje ?e osnažiti društveno-ekonomsku koheziju u regiji i obalnim državama.
Sjeverni je Jadran jedinstveni eko-sustav, prepoznate i priznate osjetljivosti i ranjivosti zbog male dubine i slabe izmjene voda te zbog velikog pritiska gospodarskih aktivnosti na njegovim obalama. Premda je potreba za dijalogom i raspravom o društveno-ekonomskim i okolišnim utjecajima infrastrukturnih projekata na Jadranu prepoznata i nužna, ne o?ekujemo da ?e obalne države uskoro zapo?eti usuglašavanje svojih razvojnih strategija i politika. Ne samo što se ne zapo?inje s procesom zajedni?kog definiranja granica održivosti modela razvoja svih država sjevernog Jadrana, nego se neodrživost sadašnje situacije o?ituje i u ?injenici da je trenutno u tijeku javna rasprava o dva zna?ajan projekta na istom podru?ju, a da studijama utjecaja na okoliš nije razmotren njihov kumulativni u?inak. To se odnosi na kumulativni utjecaj ispuštene vode iz postrojenja na morski okoliš, na sigurnost pomorskog prometa u fazi izgradnje i korištenja postrojenja, utjecaj na krajobrazne vrijednosti i društvenoekonomski utjecaj. Kumulativna procjena mora uzeti u obzir sve postoje?e aktivosti unutar i izvan pojedinih državnih granica. Bez  poznavanja kumulativnih u?inaka svaka procjena utjecaja na okoliš pojedinih aktivnosti gubi smisao.
AdriaticGreeNet je dostavio, stoga, jedinstvene primjedbe za oba predložena postrojenja za ukapljeni plin naglašavaju?i potrebu za cjelovitom revizijom obje Studije utjecaja na okoliš.
Jedna od primjedbi odnosi se na podcijenjeni utjecaj postoje?eg pomorskog prometa u podru?ju utjecaja terminala te na dodatni utjecaj prometa tankera tijekom korištenja postrojenja. Manjakavu analizu tih elemenata Endesa priznaje i pravda opaskom da je za iscrpnu analizu potrebno provesti monitoring tranzita brodova. Smatramo da je taj propust vrlo ozbiljan s obzirom na osobine sjevernog Jadrana zbog kojih ?e, u slu?aju kolizije i one?iš?enja mora s brodova, najvjerojatnije do?i i do one?iš?enja obale.
Od samog po?etka javne rasprave o studijama utjecaja na okoliš za oba projekta u Italiji 2006. godine, AdriaticGreeNet je zahtijevao primjenu procedure prekograni?ne procjene utjecaja predvi?ene Espoo konvencijom. Premda podržavamo svaku incijativu koja vodi dijalogu, Espokonvecija i propisi kojima su odredbe te konvencije prenesene u nacionalna zakonodavstva zahtijevaju formalnu proceduru prekograni?ne procjene utjecaja na okoliš.
Prema obaveznoj proceduri utvr?enoj ?lankom 3. Konvencije, predvi?eno je da zemlja porijekla što je mogu?e prije, a najkasnije istovremeno s informiranjem vlastite javnosti obavijesti pogo?enu zemlju o planiranoj aktivnosti, kako bi osigrala odgovaraju?e i u?inkovite konzultacije. U ?l. 2. Konvencije stoji da zemlja porijekla mora osigurati sudjelovanje vlastite javnosti u procjeni utjecaja na okoliš, pogo?ene države i javnosti pogo?ene države. Temeljni princip Espoo konvencije leži u informiranju zainteresirane javnosti i omogu?avanju njenog sudjelovanja u postupcima procjene utjecaja na okoliš. Potpuno je jasno da procedura koja je pokrenuta u Sloveniji ne zadovoljava temeljne principe Konvnecije kao ni obaveznu proceduru. Stoga ?emo o tome obavijestiti nadležna tijela Eurospke unije i Vlade zainteresranih država-isti?u u svojem priop?enju aktivisti AdriaticGreeNeta. (REX)