Pranje u Lavandinu

SPOZNAJA O SEDAM SMRTNIH EKOLOŠKIH GRIJEHA
Do danas se moglo u maloj galeriji Pu?kog otvorenog u?ilišta Pore? pogledati multimedijalnu izložbu, t.j. instalacije i snimku performansa Lavandin mlade umjetnice iz Labina Ivone Verbanac. Ova grafi?ka dizajnerica sa ostvarenom diplomom pri Nuova Accademia di Belle Arti Milano i ina?e se, osim dizajnom, bavi i multimedijalnim instalacijama, performansom, a uz to je i voditeljica galerijske djelatnosti Down Town-a u Labinu. Verbanac se ovim svojim uradkom ve? predstavila u svibnju Puli, u galeriji Mul MMC-a Luka, otkud je »spoznaju« o sedam smrtnih ekoloških grijeha krenula prenositi dalje ovom malom regijom. Sudionici procesije, koja je se za razliku od pulske izvedbe u Pore?u otisnula i na ulicu, jesu Don Vinko Pulji? i 7 kerubina, za lavandu je zaslužan Damir Dobri?, dok je za kostim zaslužna pulska kostimografkinja Marina Štembergar. Kuratorica ovog opširnog projekta je likovna kriti?arka i grafi?ka dizajnerica Maja Briski, ?iji nadahnut tekst, i opet, prenosimo u potpunosti: »Boja na stranicama službenog vatikanskog glasila Osservatore Romano nije se bila još niti osušila, a Ivona Verbanac ve? je u svom alkemijskom loncu zapo?ela kuhati novi, multimedijski pripravak pod nazivom LAVANDIN. Papinska administracija objavila je, naime, popis od sedam revidiranih smrtnih grijeha koji garantiraju prženje u vje?nom ognju. Rije? je o senzacionalnoj reviziji liste koja je u proteklih, lagodnih 1500 godina više negoli dostatno pokrivala dotad standardne civilizacijske bezobrazluke poput oholosti, lijenosti, škrtosti, neumjerenosti u jelu i pi?u itd. Globalizirani grijesi odsad uklju?uju: UNIŠTAVANJE i ZAGA?IVANJE OKOLIŠA, PREKOMJERNO BOGA?ENJE KOJE UZROKUJE BIJEDU I SIROMAŠTVO, PEDOFILIJU, POBA?AJ, ZNANSTVENE EKSPERIMENTE NA LJUDIMA, MANIPULACIJU GENETSKIM MATERIJALIMA (geneti?ko modificiranje) te KONZUMACIJU ili PRODAJU DROGE. "Poruka moje pri?e nije religiozna, ve? ekološka; svi ti grijesi ti?u se zapravo Ekologije Uma, Duha, Tijela, Morala, Okoline, Ljudske Svijesti i Savjesti", napominje Ivona Verbanac. Brzina njene reakcije na novopostavljena moralna na?ela direktna je posljedica autori?inog beuysovskog pristupa artu što ga je efektno ustoli?ila svojim prethodnim projektima TRANSWATERFUSION (kojim je secirala op?eprisutno zaga?ivanje izvorišta pitke vode) i OLLYWOOD (posvetu mediteranskoj nutricionisti?koj kraljici - maslini). Bili su to briljantni primjeri intermedijalne umjetnosti koja ne poznaje me?usobne granice, nego kombinira sva mogu?a art sredstva (performance, fotografiju, film, video, instalaciju) kao i vlastito tijelo ne bi li, na tragu izvorne konceptualne strategije, misao artistice, bez suvišnih posrednika doprla i zaživila u glavama gledatelja. Ta vrsta umjetnosti koja koristi i uvijek razli?ite, vanateljerske radne prostore, nije neka kratkoro?na akcija ili izolirani incident, nego je, kako to i ovim novim projektom zorno dokazuje Ivona Verbanac, rije? o dinami?noj akumulaciji životne, iskustvene energije u kojoj je svaki pojedini performance nastavak prošlog, ali istodobno i inicijacija budu?eg.  
Neoptere?ena ograni?avaju?om serioznoš?u vjerskih rituala, umjetnica s istan?anim osje?ajem za mjeru koristi njihove fragmente pri konstrukciji performansa LAVANDIN, provociraju?i istodobno da maksimuma vlastite kreativne resurse u namjeri da vizualno (re)interpretira novoproglašene dokaze o, kako sama kaže, "totalnom pomra?enju Ljudskog Uma".  
U tom je nastojanju Ivona Verbanac "at her best", neprikosnovena performerica koja, dokazano, svojim teatarskim instrumentarijem doti?e senzibilne gledatelje direktno u srce ili dušu (ovisno o tome što su ponijeli sa sobom). Za razliku od artista koji su opsjednuti isklju?ivo apsurdima recentnog tehnološkog razvoja, artistica djeluje na svijest promatra?a respektiraju?i i društvenu sklonost da art doživljava kao korektivni medij koji neprestano preispituje set temeljnih, egzistencionalnih pitanja i dilema.  
Performance LAVANDIN, ?iji naziv istodobno ozna?ava posudu za pranje ili umivanje (umivaonik, lavor) i hibrid lavande (naj?eš?e sa?enu sortu te plemenite biljke u Hrvatskoj), zapo?inje procesijom što je vodi sve?enik u ljubi?astoj odori. Slijedi ga umjetnica odjevena u jutenu halju (simbol pokajanja) u pratnji sedmorice Kerubina koji zajedno sa sve?enikom pjevaju pjesme kajanja i pro?iš?enja od grijeha. Povorka pristiže u ljubi?asto obojen prostor osvježen mirisnim svjetiljkama s uljem lavande, umješanim i u vodu bijelih lavora s pripremljenim bijelim ru?nicima položenim na šest portalavandina (samostoje?ih metalnih stalaka/nosa?a). Na zidu, iznad svakog od njih, ime je grijeha što ?e ga artistica isprati: iz vre?e što ju je dovukla sa sobom izvu?i ?e redom pripadaju?e materijalizirane metafore (primjerice, komercijalizirane dje?je lutke, pregršt nov?anica, paprike i raj?ice, tablete za smirenje itd.), pažljivo oprati najprije predmete, a potom i vlastite ruke koje ?e prije idu?eg pranja temeljito osušiti ru?nikom. Sedmi grijeh (uništavanje i zaga?ivanje okoliša) isprat ?e sve?enik s autorice same u centralno smještenoj kadi, ne bi li time, uz pjesmu, neprestanim škropljenjem lavandom i širenjem dima tamjana, autenti?nim ritualnim postupcima intenzivirao tu asketsku, ali izuzetno dojmljivu i vizualno superiornu inscenaciju. Njen završetak bit ?e za artisticu nedvojbeno i po?etak idu?eg intenzivnog kreativnog "brainstorminga" oko srodne teme koju je ovih dana tako?er lansirao katoli?ki promotivni mehanizam: dosad nepoznata bi?a na zasad neidentificiranim lete?im objektima, takozvani "aliens", odsad su dobrodošli u aktualni religiozno-hijerarhijski i moralno-civilizacijski (kozmi?ki) sustav. Takvom novom izazovu, Ivona Verbanac, kao deklarirana SVEMIRKA s nekog drugog art planeta, sigurno ne?e niti mo?i, niti htjeti odoljeti.«(N.T.)