Oklopnjača SMS "Kronprinz Erzherzog Rudolf" (kraće SMS "KE Rudolf") bio je brod koji je građen u pulskom K. u. K. See-Arsenalu u razdoblju od 1884. do 1889. godine. Druga polovina 19. stoljeća je razdoblje brzih promjena na ratnim brodovima i zato..."/>

Pomorski Arsenal u Puli 1856. – 1918. (13. dio)

Pomorski Arsenal u Puli 1856. – 1918. (13. dio)-68237

BARBETNA OKLOPNJAČA SMS KRONPRINZ ERZHERZOG "RUDOLF"
Oklopnjača SMS "Kronprinz Erzherzog Rudolf" (kraće SMS "KE Rudolf") bio je brod koji je građen u pulskom K. u. K. See-Arsenalu u razdoblju od 1884. do 1889. godine. Druga polovina 19. stoljeća je razdoblje brzih promjena na ratnim brodovima i zato su se u svim mornaricama gradili novi brodovi u seriji od dva do četiri broda.

Austrougarsko brodovlje bilo je zastarjelo potkraj 19. stoljeća, stoga je brodograditelj Moriz Soyka početkom 80-tih godina projektirao dvije nove oklopnjače, u to doba moderne, barbetnog tipa. Prvi brod je dobio ime po prijestolonasljedniku Rudolfu, koji je široj javnosti poznat po zabranjenoj ljubavi s groficom Marijom Večerom, kao i njihovom zajedničkom samoubojstvu u dvorcu Mayerling. Drugi je brod dobio ime po njegovoj supruzi Kronprinzessin Stepfanie, a oni su se, iako istog tipa, međusobno razlikovali nizom pojedinosti, a zbog duge gradnje bili su po dovršenju već zastarjeli. Brod SMS "Kronprinzessin Erzherzogin Stephanie" bio je po istisnini i dimenzijama manji, ali je ostao istog tipa, a građen je u tršćanskom brodogradilištu Stabilimento Tecnico Triestino (STT) u razdoblju od 1884. do 1889. godine.

PRVO KRSTARENJE DO BALTIČKOG MORA

Na prvo školsko krstarenje, zajedno s krstaricom SMS "Kaiser Franz Josef I." i SMS" KE Stephanie", SMS "KE Rudolf", potpuno opremljen i s uvježbanom posadom, krenuo je na 1890. godine. Ono ih je odvelo do Baltičkog mora kamo ih je pozvao njemački car Wilhelm II. Putem je eskadra posjetila Gibraltar, Portsmouth i Cowes, gdje je sudjelovala u mimohodu u čast britanske kraljice Viktorije, a kasnije na manevrima njemačke flote u Baltičkom moru. Nakon obavljenog popravka broda SMS "KE Rudolf" u Švedskoj, eskadra je u povratku posjetila francusku luku Cherbourg, portugalski glavni grad Lisabon i talijansku luku Palermo.

Pored brojnih zadataka koje je obavljao u svojoj tridesetogodišnjoj službi tijekom I. svjetskog rata usidren je u Kumboru u Boki Kotorskoj kao zapovjedni brod minske obrane luke. Njegova posada sudjelovala je i u pobuni mornara u Boki Kotorskoj 1918. godine.  Prema odlukama mirovne konferencije u francuskom St. Germaineu oklopnjača je predana mornarici Kraljevine SHS, jer je saveznici kao staru nisu htjeli i uz novo ime "Kumbor" 1922. godine je raspremljena, brisana iz flotne liste i izrezana.

Oklopnjača SMS "KE Rudolf" imala je konstruktivnu istisninu 6.939,23 tona te najveću 7.393,7 tona, imala je glatku palubu, povišeni srednji dio trupa, zapovjedni oklopni toranj bio je natkriven otvorenim zapovjednim mostom, iza njega su bila dva dimnjaka, jarbol iza  krmenog dimnjaka, a u košu za motrenje bila su dva topa malog kalibra. Na krmi su bila dva propelera i kormilo strujnog tipa, zaobljena krma imala je admiralsku galeriju, a podvodni dio pramca imao je oblik kljuna za probijanje brodskih oklopa, kao zaostalost iz Viške bitke.

OKLOPI NA NAJVAŽNIJIM DIJELOVIMA BRODA

Sidreni uređaj imao je više sidara, ali su dva pramčana bila osnovna, s parnim strojem i lančanikom, a imao je i 10 različitih brodskih čamaca, za potrebe broda i spašavanje.

Brod je imao tri topa velikog kalibra 305mm/D 35 Krupove proizvodnje, postavljena na postolja, od kojih su dva bila u pramčanim barbetama, lijevo i desno od zapovjednog mosta, a treći top nalazio se na krmi, na povišenom postolju, u uzdužnici broda. Na brodu je bilo više topova manjeg kalibra, od kojih su najznačajniji šest Krupovih topova, kalibra 120 mm/ D 35, po tri na svakom boku, kasnije modernizirani. Torpedno naoružanje bilo je sastavljeno od 4 cijevna torpedna aparata, kalibra 400 mm, po jednu na pramcu i krmi i na bokovima iza krmene barbete.

SMS "KE Rudolf" imao je dva moderna okomito postavljena parna stroja, trostruke ekspanzije, svaki s po tri cilindra. Ukupna snaga bila je 4.725 kW (6.426 KS), postignuta brzina bila je 15.72 čvorova, a imali su dvije osovine i dva propelera. Oklop je bio "compound" tipa od željeznih ploča prevučenih željezom, a između se nalazio i sloj drveta čime je poboljšana elastičnost i otpornost. Oklopljeni su samo najvažniji dijelovi brodskog trupa, a oklopni pojas debljine od 222 do 305 mm pokrivao je samo dio trupa između pramčanih i krmene barbete. Poprečne pregrade debljine 203 dio 247 mm zatvarale su oklopnu citadelu s pramčane i krmene strane, a oklopna paluba debljine 50 do 70 mm protezala se od pramca do krme. Barbete su imale oklop debljine 245 mm, a zapovjedni toranj debljine 305 mm.

Nastavit će se...

FOTKE:

1.- Oklopnjača "Kronprinz Erzherzog Rudolf"

2.- Prijestolonasljednik Rudolf sa suprugom Stephani

3.- Oklopnjača "Rudolf": top kalibra 305 mm-

4.- Oklopnjača "Erzherzogin Stephani" u pulskom doku

5.- Oklopnjača "Erzherzog Rudolf"


(rex/tekst: Branko Perović)