Pet godina nakon Dieselgate afere, razine NOx-a i dalje rastu

Pet godina nakon Dieselgate afere, razine NOx-a i dalje rastu-104144

PRIJEDLOZI VALTERA FLEGA DOBILI PODRŠKU VEĆINE ZASTUPNIKA
U Odboru za promet Europskog parlamenta danas je izglasano Mišljenje o promjeni Uredbe o homologaciji osobnih vozila i kombija s obzirom na emisije ispušnih plinova. Prijedlozi Valtera Flega, koji je Izvjestitelj u sjeni za ovo područje, što znači da je zadužen za postizanje kompromisa unutar odbora u ime kluba Renew Europe, postali su dio konačnog teksta te dobili podršku većine zastupnika iz Renew Europe.

- Nakon pet godina od Dieselgate afere, odnosno manipulacija softverom koji pokazuje razine štetnih emisija motora, mnoge su emisije ispušnih plinova uvođenjem normi EURO smanjene. Međutim, to nije slučaj za NOx emisije dušičnih oksida iz dizelskih motora, koje od 1991. neprestano rastu. NOx emisije imaju izrazito štetne učinke na ljudsko zdravlje, a posljedice mogu biti i smrtonosne, i zato je moj apsolutni fokus na regulaciji toga, istaknuo je Flego te dodao:

- Istraživanja su pokazala da su troškovi zagađenja zraka u EU 2016. iznosili 80 milijardi eura, od čega je udio dizelskih vozila u tim troškovima činio gotovo 83%, a upravo NOX emisije s udjelom od 66% su glavni krivac zdravstvenih i drugih troškova koji se nameću Europljanima zbog nečistog zraka.

- Iako je EU zamijenila stare laboratorijske testove za mjerenja emisija u prometu modernijim laboratorijskim testom, koji se izvodi uz pomoć prijenosnog sustava za mjerenje emisija (PEMS) – te se od 1. siječnja 2020. primjenjuje na sve nove tipove vozila - ti su PEMS uređaji nažalost još uvijek nedovoljno dobri. Specifična oprema na vozilu koja prikuplja podatke kako bi se potvrdilo da nisu prekoračene zakonske dozvole za onečišćene tvari poput NOx emisija dušičnih oksida, i dalje je manjkava! Naime, odstupanja u mjerenjima na cesti i u laboratoriju daleko su od zanemarivog. Sjetimo se Diesalgatea. Proizvođači su godinama u laboratoriju stvarali „idealne uvjete“ i time zapravo pokazivali da su emisije puno manje od onoga što stvarno jesu, pojasnio je Flego.

- Zato mi je iznimno drago što su prihvaćene naše promjene Uredbe, posebice ona o standardizaciji PEMS uređaja, kako bi se odstupanja smanjivala s razvojem novih tehnologija i kroz koju godinu u potpunosti otklonila.

- Ključno je da EU nastavi razvijati i nadograđivati sustav mjerenja emisija u stvarnim uvjetima na cestama, kako bi razlike koje danas postoje otišle u povijest. EU mora brzim korakom ići u smjeru razvoja novih čišćih automobila, a naš fokus mora biti na tehnološkom napretku europske automobilske industrije, koji je u skladu s novim ciljevima Zelenog sporazuma. Jer ljudsko zdravlje nema cijenu, naglasio je Flego te dodao:

- Tako je Bruxelles, primjerice, već zabranio ulazak u grad autima s dizelskim motorom EURO3, dok su mnogi veliki proizvođači poput Volva i Fiata najavili da više neće proizvoditi dizelske modele. Hrvatski vozni park koji je jako star, u prosjeku preko 12 godina, ne možemo, jasno, uspoređivati s belgijskim. Ali, Hrvatska mora ponuditi jasne prednosti u kupnji novih vozila. Moramo ponuditi određene dugoročne mjere u vidu poreznih stimulacija i subvencioniranju električnih vozila i vozila na alternativna goriva kao što su bioplin i vodik. Potrebna nam je diverzifikacija voznog parka. Još uvijek smo s 1,3% udjela obnovljivih izvora u prometu na samom smo začelju EU-a, to naprosto moramo promijeniti.

(Rex)