Otvoreno pismo Borisa Cerovca premijeru Andreju Plenkoviću

ULOGA ULJANIKA I 3. MAJ BRODOGRADILIŠTA U BRODOGRADNJI RH
''Poštovani,
nepotrebna iskakanja brodovlasnika iz ugovora o gradnji brodova, nepotrebna naplata garancija od RH zbog neizvršavanja ugovorne obveze, teška socijalna situacija više tisuća radnika Uljanikovih društava i 3. Maj brodogradilišta, teška socijalna situacija radnika i vlasnika kooperantskih poduzeća i dobavljača materijala koji potražuju svoja dugovanja od brodogradilišta, teška socijalna situacija članova obitelji radnika brodogradilišta, teška socijalna situacija u cijeloj brodogradnji RH, pred zatvaranjem veći broj obrta koji su dosad bili suport brodogradnji kao i ostali čije usluge su koristili radnici brodogradilišta, te stalna zatvaranja poduzeća realnog sektora povod su pisanja mojeg današnjeg otvorenog pisma.  

Dakle, ovdje treba pridodati stalne nekorektne izjave političara svih nivoa, analitičara, ekonomista i kritičara koji uglavnom iznose negativne brojke o poslovanju Uljanika i brodogradnje HR, bez da uzmu u obzir doprinose istih, isto vremensko razdoblje u kojem se nešto događalo, što ukazuje uz nepoznavanje pravog stanja u brodogradnji i namjeru da se izjavama našteti gotovo posljednjoj industrijskoj grani. Svi ti silni zagovarači zatvaranja brodogradnje uglavnom su na jaslama poreznih obveznika koji sebi uzimaju za pravo da prave razliku između radnika, ali i pravnih subjekata koji bi trebali biti spašavani ili zatvarani.

Prosto nevjerojatno zvuči konstatacija kada se pojedinci hvale kako su zatvarali poduzeća, a radnici su im završavali na ulici, koji zbrajaju koliko je radnika završilo na ulici ili koliko se pravnih subjekata ugasilo, te time opravdavaju zatvaranje novih pravnih subjekata. Takve treba javno osuditi i onemogućiti im da imaju bilo kakav utjecaj na državnu politiku kojom se mora omogućiti spašavanje starih i otvaranje novih pravnih subjekata.

Što se tiče Uljanika, mnogo je dopisa posljednjih dana poslano na različite adrese političara te ću pokušati ne ponavljati što je već izneseno. Zašto spasiti Uljanik i 3. Maj brodogradilište? Ako, nisu dovoljni razlozi kao: zaposlenost nekoliko tisuća domicilne radne snage, uz zaposlenost do dvije tisuće kooperantskih radnika (većeg broja iz RH), ugradnja brodske opreme od malih obrtnika koji ju proizvode (iz RH), veći efekt na izvoznu politiku HR, a time i ugovaranja državnih kredita (zaduživanja) po nižoj kamatnoj stopi, onda je jasno da na donošenje pozitivne odluke neće utjecati niti činjenice da radnici rade već u sedmom mjesecu za kojeg nemaju garancije da će ikada ostvariti plaće, da su im djeca gladna kao i da im se ne može osigurati životne potrebe kakve imaju ostala djeca, da su im banke počele ovrhama oduzimati nekretnine (stanove i ostalo), da radnici i članovi njihovih obitelji zdravstveno mnogo brže obolijevaju, da se sve odražava na psihu i mogućnost da isti urade nešto što nikako neće biti dobro, da se iseljavaju iz RH i drugo.
    
Onda razlozi zašto spasiti Uljanik mogu biti: izgrađen je veliki broj sofisticiranih brodova kakve  svjetski priznata brodogradilišta još ne mogu graditi, priznati smo kao svjetsko brodogradilište koje gradi kvalitetne brodove, koje ima kvalitetnu radnu snagu. Ako se želi sačuvati i ostala brodogradilišta RH, potrebno je očuvati i Uljanik i 3. maj Brodogradilište, a time će se očuvati brodarski institut, fakulteti vezani za brodogradnju, obrti koji rade proizvode za opremu brodova. Kvalitetnijim poslovnim pristupom i odgovornošću, a što znači rješavanje nepotrebnog, a znanje i učinak posebno nagraditi postiže se pozitivno poslovanje. Naravno da Vlada RH mora imati svoje predstavnike koji će nadgledati rad i trošenje sredstava. U slučaju stečaja (likvidacije) dolazi do devastacije zgrada, a prostor postaje ruglo, kao što je to slučaj sa mnogim nekretninama koje su bile ili jesu u vlasništvu MORH-a.
    
Nakon što je u Uljaniku štrajk nanovo aktiviran, mnogo je prijetnja, prozivki, negodovanja, pritisaka... upućeno prema štrajkaškom odboru, više od očekivanog. Zato posebno naglašavam, štrajk nije usmjeren prema brodovlasnicima čije brodove gradimo, ili radnicima kooperantskih poduzeća koji rade u brodogradilištu, već pokušaj da se utječe na ubrzano donošenje odluke Vlade RH, kojom se treba prekinuti agonija radnika. Kada govorim o odluci, onda mislim na pozitivnu odluku na restrukturiranje, jer bi u suprotnom odavno radnici napustili brodogradilište.  

Izjave da su angažirani radnici kooperacije i izvan granice RH, a onemogućavanjem njihovog rada stvara se trošak djelomično je točna konstatacija. Naime, mnogi radnici kooperantskih poduzeća su nekvalitetni, što stvara dodatni trošak na svim gradnjama pa tako i na Kruzeru. Zbog neznanja radnika kooperacije, nepotrebno su utrošene više desetaka (možda i stotine) tisuća sati, sa mnogo većim cijenama satnice od Uljanikovog radnika. Stoga da se problem shvatio ozbiljno i osigurala potrebna sredstva za isplatu plaće Uljanikovih radnika, Jaružalo bi bilo pri dovršetku, kao i polarni Kruzer i brod za prijevoz stoke, a i drugi brodovi za koje je država platila više milijardi kuna garancije bili bi odrađeni, što bi uveliko smanjilo financijski trošak države.
    
Stečaj koji mnogi zagovaraju otvara opasnost da se aktivira 126 milijuna eura za Jaružalo, dodatne tužbe i troškove za polarni Kruzer, za prijevoz stoke…, a da se brodovlasnicima prouzroči dodatna šteta, a radnicima da nikad ne budu isplaćena većina iznosa zadnjih sedam plaća.
    
Slijedom navedenog, još jednom gospodin Andrej Plenković, predsjedniče Vlade pozivam Vas da u ponedjeljak odradite telefonsku sjednicu, na kojoj morate donijeti Odluku o Uljaniku, odluku koja se temelji na argumentima, brojkama koje govore što je Uljanik doprinio i što pozitivno u budućnosti može doprinijeti. Druga brodogradilišta su restrukturirana, stoga dajte priliku i Uljaniku. Odluka Vlade RH zaustaviti će agoniju, i intenzivirati radove na brodovima, smanjiti troškove ali i sačuvati povjerenje brodovlasnika.

Predsjednik JS, Boris Cerovac

(rex)

Facebook komentari