Kraljevstvo za kotač

Kraljevstvo za kotač-76328

ONO KADA REZERVNI KOTAČ NIJE U SERIJSKOJ OPREMI
Dakle, kupili ste novi auto, pošteno ga (pre)platili, odbacili ga u smrtonosnu, bezživotnu (dobro, to nikad nije sigurno) pustinju i dok ste se u četiri i pol godine navozikali punih 16 kilometara garancija vam je u međuvremenu istekla. Najbliži mehaničar nalazi se stotinjak milijuna kilometara daleko i nema šanse da se isti pojavi na licu mjesta u narednih dvadesetak godina. Što biste napravili da vam se ovo dogodi? Raspravljali sa proizvođačem, nazvali i zatražili pravnu pomoć kod ustanove za zaštitu potrošača, alarmirali medije, „skidali svece sa neba“ i kleli se u kafiću kako od tog proizvođača više nećete ni sladoled kupiti?! Najvjerojatnije, no ovdje je riječ o „automobilu“ čija je cijena po primjerku dvije milijarde USD i koji se nalazi na Marsu. NASAin veliki istraživački robot-rover Curiosity (Mars Science Laboratory, MSL) pristigao je na Mars u kolovozu 2012. Ubrzo se uvidjelo kako aluminijumski kotači nisu baš najbolje prihvatili Marsovo tlo. Autoinspekcijske snimke započele su inženjerima zadavati glavobolje. Napuknuća, udubljenja, otkrhnuća oplate kotača postajala su sve veća. Navigatori rovera morali su pažljivije birati trasu putovanja rovera i čim više izbjegavati oštro Marsovo kamenje. Ipak, tijekom vremena stvar se samo još više pogoršavala. Na zadnjim javno publiciranim snimcima načinjenim 19. ožujka jasno se vidi kako na srednjem lijevom kotaču MSL-a (ima ih ukupno šest, po tri sa svake strane) doslovce nedostaju dijelovi gazećeg sloja a cijelom gazećom oplatom kotača vide se raspukline. Iz NASA dolaze odmjerene, umirujuće izjave kako je rover još uvijek pokretan te kako nema razloga za (pre)veliku zabrinutost glede nastavka misije. MSL se trenutno nalazi na lokalitetu Vera Rubin a do uzvišenja Mount Sharp gdje mora odraditi složena istraživanja treba prevaliti put od još gotovo 4km. Curiosity je u kolovozu 2014. odradio svoju primarnu dvogodišnju misiju, sve nakon toga je bonus za inženjere i znanstvenike. Prema procjenama najkritičniji kotač neće izdržati još dugo vremena, no čak i daleko veća oštećenja još uvijek ne bi pokretljivost rovera dovela do kritične točke kada bi on morao postati nepokretna laboratorija. Na svim se kotačima vide oštećenja no nakon četiri i pol godine putovanja po Marsovom tlu te su stvari bile i za očekivati. Zasigurno će se ova iskustva odraziti na kvalitetnije dizajniranje i upotrebu jačih materijala kotača slijedećeg NASAina rovera koji bi na crvenu planetu trebao pristići u 2020. godini.
Marino Tumpić