Kako će Majstorović uvjeriti Državu da ne izglasa likvidaciju Uljanika

VELIKI INTERVJU S DAMIROM MAJSTOROVIĆEM UOČI ISPITNOG ROČIŠTA ZA ULJANIK D.D.
U petak, 6. rujna u 9 sati na Trgovačkom sudu u Pazinu održat će se ispitno izvještajno ročište za Uljanik d.d. Vjerovnici će sutra odlučiti o tome hoće li doći do likvidacije društva ili će se ići dalje sa stečajnim planom što bi značilo nastavak proizvodnje. Da se odluče za drugu opciju, pokušat će ih uvjeriti Damir Majstorović, stečajni upravitelj Uljanika d.d. koji nam je približio kako će izgledati njegovo izlaganje. Prema njegovim podacima, situacija u Uljaniku d.d. je takva da ima preko 4,5 milijardi priznatih potraživanja, a imovina po najoptimističnijim procjenama iznosi nešto iznad 1,5 milijardi kuna. U vlasništvu ovog društva nalaze se četiri broda u izgradnji - gradnja 514 (brod za prijevoz automobila), 526 (za prijevoz žive stoke), 527 (za rasuti teret) i 531 (ro-ro brod).

Koje su pretpostavke Vašeg stečajnog plana koje ćete predstaviti na ispitnom ročištu?

„Temeljna pretpostavka plana jest da se osnuje novo društvo, radnog naziva Uljanik Nova u koje bi kao njegov kapital ušli brodovi u gradnji čiji je vlasnik Uljanik d.d. te oprema, alati, dizalice i ostalo što je u vlasništvu Uljanik Brodogradilišta. Bit je plana u tome da društvo odmah počne raditi na brodovima, a pogotovo se to odnosi na gradnju 514 koja je dovršena sa 70%  i 526 koja je u 40% dovršenosti. Oba se broda relativno brzo mogu završiti“.

Republika Hrvatska igra ključnu ulogu za sudbinu društva. Na koji je način u interesu vjerovnika (HBOR-a i Ministarstva financija) da se odluče za stečajni plan umjesto likvidacije? 

„Suština stečajnog plana, tj. da bi on bio opravdan, mora pokazati da će vjerovnici kroz njega ostvariti bolje namirenje, nego što bi ga imali kroz likvidacijski stečaj. Pravno je to zamišljeno da se stečajni vjerovnici drugog višeg isplatnog reda – Ministarstvo financija i HBOR odreknu namirenja iz prodaje brodova te da svoja potraživanja pretvore u udio u vlasništvu tvrtke Uljanik Nova. RH može odmah prodati taj svoj udio budući da joj nije u interesu da bude u vlasništvu dioničkih društava. 
Procijenjena vrijednost sva 4 broda sigurno neće biti veća od 30 milijuna eura, a kada bi se išlo u elektroničku javnu dražbu onda bi se prodali i po manjoj cijeni. Brod 531 možda bi tek na četvrtoj dražbi bio prodan, kada je početna cijena 1 kn, tako da je vrlo dvojbeno koliko bi se vjerovnici naplatili. Ostala imovina Uljanika d.d. najvjerojatnije će otići na troškove stečajnog postupka i namirenje radnika“.

Ukupna priznata potraživanja od Uljanika d.d. u stečaju iznose 4,5 milijardi kuna. Koliko točno potražuje Republika Hrvatska?

„Potraživanje države je 3 milijarde i 209 milijuna kuna. Ona bi se namirila s možda 1% potraživanja kad bi se išlo u likvidacijski stečaj. Za njih je to jedan potpuno beznačajan iznos. Mi želimo pokazati da bi se kroz stečajni plan, odnosno kroz novo društvo vjerovnici mogli namiriti u većem postotku. Računamo da ako bi se išlo u završetak ta četiri broda, onda bi se za njih moglo prihoditi barem 50 milijuna eura ostatka vrijednosti. To je razlika od otprilike 25 milijuna eura. Toliko bi vjerovnici profitirali u stečaju u odnosu na likvidaciju“.

No s ovim planom postoji jedan problem – gradnja 514. Kakva je situacija s brodom za prijevoz automobila koji se gradio u 3. maju i trenutno se nalazi u Rijeci?

„Kamen spoticanja je gradnja 514. To je brod koji je u stečajnoj masi Uljanika d.d. jer je upisan kao  njegovo vlasništvo. Razlučni vjerovnici na njemu su Ministarstvo financija i HBOR, međutim završetak tog broda stavljen je kao jedan od preduvjeta da bi se ostvario plan izlaska 3. maja iz krize s obzirom na to da su oni gradili taj brod. Međutim on nije njihovo vlasništvo. Pitanje je kako će to sve završiti. Jedna od najbitnijih pretpostavki da bi naš plan bio ostvariv jest da mi završimo taj brod. Ukoliko se to ne bude moglo ostvariti, onda cijeli stečajni plan više nema temelj“.

Što se može dogoditi s tim brodom?

„Razlučni vjerovnici mogu ići na opciju da se taj brod proda u stečajnom postupku i da ga onda novi vlasnik da 3. maju da ga oni završe. A pravna mogućnost je i da RH kao prvi razlučni vjerovnik, kada krene prodaja broda izjavi prijeboj svog potraživanja tako da postane vlasnik. Tada ga može dati kome god želi da ga završi. No cijeli taj pravni postupak je dugačak, traje 4, 5 mjeseci, a potencijalni kupci žele da se brod što prije završi. 
Sve vezano za ovu situaciju s brodom u Rijeci znat će se na ispitnom ročištu u petak, 6. rujna“.

Pregledali ste sve papire Uljanika d.d. u zadnjih 4, 5 godina i utvrdili stanje. Što je po Vama razlog propasti pulskog brodogradilišta?

„Očito se poslovalo tako da su troškovi bili veći od prihoda. Po svemu sudeći, neki brodovi unaprijed su bili dogovarani tako da je njihova proizvodna cijena bila viša od ugovorene cijene. Očito je bilo jako puno neracionalnosti u samoj organizaciji poslovanja, a je li bilo kriminala – to će utvrditi nadležni organi, to je nemoguće utvrditi iz ovih papira. 
Čini mi se da je cijela organizacijska struktura Uljanik grupe bila neracionalna. Logističke poslove za cijeli sustav – računovodstvo i IT podršku obavlja društvo koje praktički nema nikakve imovine, pa kad ode u stečaj onda nemaju ni za troškove stečajnog postupka. 
Eklatantan je primjer neracionalnosti i gradnja 531. Ona je tek započeta, nabavljeno je materijala u vrijednosti 2 milijuna eura, a naplaćene su garancije koje su dale HBOR i država od 85 milijuna eura. Nije ispoštovan ugovor i naručitelj je naplatio garancije. Činjenica je da nitko nije kontrolirao kada su davane garancije, međutim ne može to biti opravdanje, ne može se reći: Ja sam to ukrao zato što to nitko nije čuvao
Prava inventura nije vršena duži niz godina. Prošle godine nije ni rađena, a i prije se samo prepisivala prošlogodišnja. Pravo stanje stvari jako dugo nije utvrđivano. Postoji li tu neka kaznenopravna odgovornost - to nije na stečajnom upravitelju da utvrđuje". 

Petak, 6. rujna dan je kad će biti odlučeno hoće li pulska brodogradnja preživjeti ili će se sasvim ugasiti. Pretpostavlja se da će se sutrašnja odluka samo preslikati i na odluku o Uljanik brodogradilištu d.d., čije je ispitno ročište zakazano za 1. listopada. Stečajni upravitelj Damir Majstorović spreman je pokazati vjerovnicima na sutrašnjem ročištu da je nastavak proizvodnje puno bolja opcija od likvidacije. A bit će onako kako odluči najveći vjerovnik – država. 

(REx/Renata Šimić/ Foto: Manuel Angelini)

Facebook komentari