Gradnja LNG terminala u Omišlju bila bi povijesna greška

PRIOP?ENJE IZ "EKO KVARNERA"

Vezano za rasprave oko "prave" lokacije LNG terminala, Regional Express je dobio priop?enje udruge "Eko Kvarner" koje ovdje u cijelosti prenosimo: Proteklih nekoliko tjedana hrvatski su mediji preplavljeni istupima zagovornika izgradnje LNG terminala u Omišlju. Naša udruga to drži ne samo zloupotrebom medijskog prostora, ve? se zloupotrebljava i sam pojam struke. Neophodno je spomenuti da, osim stru?njaka koji su interesno vezani za realizaciju LNG terminala pa stoga javnost informiraju na parcijalan i neobjektivan na?in, postoji i onaj dio struke koji ovoj problematici pristupa znatno odgovornije, vrednuju?i kako pozitivne tako i negativne aspekte kojih nesumnjivo ima.

U vrlo agresivnoj kampanji pobornika izgradnje terminala u Omišlju kao autoritet se koriste i stru?njaci koji nemaju nikakvih referenci na internetu. Iznose se kao mjerodavni i kona?ni zaklju?ci sa skupova u Barceloni i Opatiji, iako se radilo o susretima profesionalaca i investitora s podru?ja ukapljenog plina te se vrši veliki pritisak na premijera Sanadera i Vladu RH koja je odgovorno postupila formiravši radnu grupu za izbor primjerene lokacije terminala, a još više zabrinjava što ti stru?njaci žele sebi uzeti za pravo da donesu odluku, iako najvažniju ulogu trebaju imati sami gra?ani ?ije je neotu?ivo pravo da odlu?uju o zahvatima unutar svojeg životnog prostora. U svojim dosadašnjim istupima i priop?enjima Eko Kvarner je redovito isticao pozitivne strane LNG terminala poput onih da je plin ?iš?i i jeftiniji energent od nafte i plina pa bi njegovim ve?im korištenjem došlo do poboljšanja u stanju okoliša, a tako?er je u nacionalnom interesu da se Hrvatska snabdijeva energentima iz više nezavisnih izvora ?ime bi se izbjegla mogu?nost politi?ki uvjetovanih ucjena i restrikcija.

Kad je rije? o Omišlju kao potencijalnoj lokaciji LNG terminala, naša ga udruga smatra nepogodnim zbog ekoloških i sigurnosnih razloga. Obzirom na predvi?eni kapacitet od 14 milijardi kubi?nih metara plina, u more bi se vra?ale velike koli?ine bitno ohla?ene morske vode koja se koristi u procesu regasifikacije uslijed ?ega bi došlo do velikih promjena u ekosustavu, a posredno bi imalo negativan utjecaj na ribarstvo i turizam na Kvarneru. Sigurnosni aspekt daje još više razloga za zabrinutost, pogotovo u kontekstu nastojanja Hrvatske da postane ?lanicom NATO saveza, ?ime bi bila i izloženija terorizmu, a uz sva dostignu?a na podru?ju sigurnosti niti tankeri za prijevoz ukapljenog plina niti terminali nisu projektirani da izdrže dobro organizirane teroristi?ke akcije.

Primjena adekvatnih sigurnosnih mjera pretvorila bi podru?je oko Omišlja u nešto nalik militariziranoj zoni s ograni?enim kretanjem na moru, o ?emu tamošnjim stanovnicima do sada nije re?eno ništa. Pozivaju?i se na ?injenice da u Europi ima nekoliko LNG terminala smještenih u neposrednoj blizini velikih gradova, zagovornici lokacije u Omišlju prešu?uju da se radi o povijesnoj greški koja se danas više ne ?ini te je aktualan trend izgradnje off shore terminala, dakle na otvorenom moru i daleko od naselja i drugih industrijskih postrojenja tj. sasvim obrnuto od Omišlja koji je u neposrednoj blizini i s ve? postoje?om petrokemijskom industrijom, što ovu lokaciju ?ini potpuno neprimjerenom. Poznato je da u Italiji postoje planovi za izgradnju dva LNG terminala u Trš?anskom zaljevu, a zadnjih tjedana i Slovenija iskazuje interes za ovakvo postrojenje. Naša udruga predlaže da se za potrebe sve tri zemlje izgradi zajedni?ki off shore terminal na lokaciji južno od Pule i taj je prijedlog do sada podržalo više udruga iz Slovenije i Italije. Uspješna me?unarodna suradnja civilnog društva pokazuje da bi i struka i politika iz naše tri zemlje mogle na?i zajedni?ki jezik i do?i do odgovornih i kvalitetnih rješenja koja bi bila prepoznata i odobrena od strane šire javnosti, a tome bi se onda prilagodili i investitori.