Gospodarenje otpadom u Istarskoj županiji

RADIONICA U GRADU PORE?U
Velikoj gradskoj vije?nici Grada Pore?a, 30. listopada 2008. godine održana je radionica " Obveze Jedinica lokalne samouprave u domeni gospodarenja otpadom sa primjerima dobre prakse", a u organizaciji Upravnog odjela za održivi razvoj Istarske županije - Odsjeka za zaštitu okoliša. U uvodu je voditeljica Odsjeka za zaštitu okoliša, gospo?a Ljiljana Dravec konstatirala je da iako su pozvani svi na?elnici i gradona?elnici iz Istarske županije: " malo njih iz Jedinica lokalne samouprave je danas prisutno, no ovu temu moramo savladati u predprocesu ulaska u EU ". U ime doma?ina Grada Pore?a nazo?ne, ve?inom djelatnike komunalnih poduze?a, pozdravio je Rodoljub Kosi?, direktor pore?ke "Usluge", tako?er ispri?avši gradona?elnika Pore?a, koji nije mogao biti prisutan zbog ranije preuzetih obveza. Uvodno izlaganje " Obveze JLS koje proizlaze iz zakonskih propisa RH i Plana gospodarenja otpadom Istarske županije do 2015. godine" održala je gospo?a Ljiljana Dravec. Nakon što je na posljednjem zasjedanju Skupštine Istarske županije usvojen Plan gospodarenja otpadom , sada slijede gradski i op?inski planovi, a planovi se izra?uju i donose za razdoblje od 8 godina. " Zasad je takav Plan izradila jedino op?ina Fažana, ali je on op?enit i nije detaljan.
Obveza je 1 put godišnje, do 1. travnja podnositi Izvještaj o u?injenom po planu op?inskom ili gradskom vije?u, te ga dostaviti nadležnom Ministarstvu. Zna?i odgovornost za gospodarenje komunalnim otpadom ima Jedinica lokalne samouprave, te je zato i ovaj skup bio namijenjem na?elnicima i gradona?elnicima, no bilo bi mi drago da su barem poslali svoje djelatnike, a nisu. Rok za donošenje planova gospodarenja otpadom je 31. 12. 2008. godine. Po zakonu je do sada trebalo biti realizirano i barem 1 - reciklažno dvorište. U zakonu piše, ukoliko to ne u?ini op?ina, grad ili županija , to ?e u?initi Vlada RH o trošku JLS-e. U zakonu piše da one?iš?iva? pla?a, a naplata se može vršiti po masi, volumenu otpada ili po broju ?lanova doma?instva, rok za odabir na?ina i uvo?enje naplate je 31. prosinac 2009. godine ". Zatim su uslijedili primjeri dobre prakse, a prikaz uspostave sustava odvojenog prikupljanja otpada na podru?ju Op?ine Merano, u Južnom Tirolu, u Italiji prezentirao je Predsjednik Uprave komunalnog poduze?a Merano, gospodin Gerhard Gruber.

"Sa prvim aktivnostima smo otpo?eli 1993. godine, a cilj nam je bio: reciklirati što više otpada. Baza za veliku promjenu nam je bila tarifa naplate. Prije se pla?alo po 1 metru kvadratnom stambenog obiteljskog prostora, a zatim po broju ?lanova obitelji i koli?ini otpada. Tarifa sadrži: osnovu - pretplatu, broj ?lanova obitelji, te kvantitet otpada-procjenu proizvodnje otpada po obitelji. Željeli smo dobiti "Pravedniju tarifu" koja bi sprije?ila bacanje otpada van kontejnera. Ljudi su pla?ali kvadraturu, ali su proizvodili manje otpada - pa smo uveli ovu prevedniju tarifu. Ovaj sustav je uveden 1994. godine. Naravno da se prvo javio strah od poskupljenja, pa je to zahtijevalo dosta rada i ulaganja u komunikaciju s gra?anima i u odnose s javnoš?u, nikad dosta informacija. Merano ima 35.000 stanovnika. Prvo smo maknuli sve kontejnere s ulica. Gra?ani su dobili 13.000 kontejnera, postavili smo u gradu 112 eko otoka ( 3 kontejnera ), 350 manjih kontejnera za otpad prolaznika ( sa malim otvorima - kroz koje se ne može ubaciti vre?a sa sme?em ili krupni otpad ). Svi kamioni za odvoz sme?a imaju ugra?ene mikro ?ipove, tako da kad se ubaci otpad 1 obitelji - izmer koli?ine se odmah obavi, a u upravi sa mikro ?ipa o?itavaju koli?inu radi obra?una. U dodatne - komercjalne usluge spada odvoz krupnog otpada, postavljanje zvona za diferencirani  otpad, odvoz organskog otpada, a od tih usluga godišnje naplatimo i do 2 milijuna Eura. Postavili smo i mini centre za selektivno prikupljanje otpada po kvartovima, sa boksovima za razli?ite vrste otpada ( veli?ine kamiona ), pa ih po punjenju samo dizalicom podignemo na kamion. Postavljeni su i mobilni mini centri za selektivno prikupljanje otpada ( kontejneri ) koji se otvaraju magnetnom karticom sa identifikacijskim brojem gra?anina, a po izmjeru uba?ene koli?ine sme?a, to se bilježi na kartici, kontejner se automatski zatvara. Ti mini centri pokrivaju gradski prostor u krugu od 300 metara.
Poluprazne kontejnere vlasnik ne ostavlja ispred ku?e za odvoz, ima plavu i crvenu tablu koju stavlja ispred ku?e tako da voza?i koji odvoze odmah znaju, ukoliko je crvena - da tu ne treba prazniti. Zna?i izgradnjom sustava smanjili smo troškove odvoza sme?a za 4 - ?lanu obitelj i smanjili svoj trošak odvoza. Rezultati tog novog sustava prikupljanja i naplate su da je u 2007. godini 70 % otpada prikupljamo selektirano." Doma?i primjeri dobre prakse bili su u ve?ini slu?aja: planiramo i trebalo bi.
R.V.Aleksi?