Društvena igra postala originalan hrvatski brand

AUTORICA IGRE „OSVOJI JADRAN" ZA REGIONAL EXPRESS: SANJA VALE ČUPIĆ
Puljanka, Sanja Vale Čupić stvorila je originalan i zabav hrvatski brand, društvenu igru pod nazivom "Osvoji Jadran". Riječ je o igri kroz koju na zabav način možete proputovati hrvatsku obalu. Igra je do sada podržana od Grada Pule i TZ Istarske županije, te od Ministarstva. Regional Express je porazgovarao s autoricom ovog zaista originalnog branda Sanjom Vale Čupić koja je otkrila kako je došla na ideju za ovaj proizvod, kome je namijenjen i gdje se može nabaviti.

1. Kako je nastala ideja za ovu originalnu društvenu igru "Osvoji Jadran"?
Sama ideja je vjerojatno proizašla upravo iz moje ljubavi prema prirodi, plovidbi i istraživanju, a temeljena je na nekakvom mojem sustavu vrijednosti. Vječni sam optimist, idealist, vizionar i ovaj proizvod je tako i nastao - čuvajmo prirodu, širimo znanje o Hrvatskoj, razvijajmo hrvatsko gospodarstvo  - proizvodimo u Hrvatskoj, planirajmo izvoz, educirajmo djecu, radimo sa ekološki prihvatljivim materijalima, stvarajmo, a ne kopirajmo i kada radimo radimo najbolje što možemo i ako je ikako moguće na zadovoljstvo svih strana i radimo temelje dugoročne uspješnosti. Svojim idealizmom znam da zvučim nekima neobično! No, sve to je trebalo biti u meni da bi ideja o proizvodu proizašla.
I tako... sa svim navedenim što je "ključalo u mojoj glavi" spremali smo se na obiteljsko krstarenje i htjela sam isplanirati nekakvu rutu u kojoj će i djeca sudjelovati. Crtala sam Jadran na nekoliko papira A4 formata, mislila sam igrati ćemo se i na taj način će djeca najbolje zapamtiti imena otoka, gradova, prisjetiti se gdje smo bili, upoznati gdje idemo... Već duže vrijeme govorim i kako bi htjela raditi na promociji očuvanja zaštićenih i ugroženih vrsta Jadrana, kako treba širiti svijest o očuvanju prirode, kako nautičari iz neznanja vade npr. Periske. Željela sam stvarati i hrvatske brandove i plasirati ih na ino tržište i tako je to sve prethodilo... Izrodila se ova ideja stvarati originalni hrvatski brand.

2. Kako je tekao proces od ideje do gotovog proizvoda?
Sama ideja naravno nije dovoljna! Ono što se mora napraviti to je istraživanje tržišta, analiza tržišta i razmišljati upravo na način da se poslovnim planom odrazi vizija, strategija nastupa na tržište, segmentiranje tržišta... Treba se znati što se želi, kako to postići, koji je prvi korak, a gdje se želi biti. I tako se probijaju granice i ostvaruje plan po plan. Željela sam stvoriti nešto originalno i inovativno. Nešto što nitko nije! Uživam u tome kada moram razmišljati i stvarati prema nekim svojim impulsima iznutra. Tržište je zasićeno proizvodima koji su međusobno slični i plastikama sa Dalekog Istoka. I mi u kući imamo mnoštvo takvih proizvoda. Analizom tržišta uvidjela sam da na tržištu ne postoji ni blizu onoga što sam htjela napraviti. To mi je dalo snagu i motivaciju da krenem dalje i da ideju konkretiziram u stvaranje originalnog hrvatskog branda koji će biti nešto inovativno. U fazi razvoja razmišljala sam tako da stvaram brand koji će biti originalna promocija Jadrana - suvenir uspomena sa Jadrana ili poticaj za dolaskom, edukacija kroz zabavu za djecu, profesionalno i kvalitetno napravljen kao poslovni dar, zabava za cijelu obitelj i prijatelje. Proizvod koji izgleda lijepo, turistički, informativno, koji je napravljen prema europskim standardima - ekološki prihvatljivih materijala.

3. Možete li našim čitateljima ukratko predstaviti igru - od čega se sastoji i kako se igra?
Igra se sastoji od igrače ploče - karte, 122 kartice, 6 drvenih jedrilica napravljenih prema nacrtu isključivo za "Osvoji Jadran", 6 brojača bodova - semafora, 1 drvene kockice. Igra ima vrlo jednostavnu mehaniku igre. Htjela sam održati taj tradicijski štih - drvena kockica i cijeli dizajn koji ukazuje na korijene jedrenja iz 19st (jedrenjak, a ne moderna jedrilica, pergament u dizajnu i prirodni materijali...).
Ukratko - Baci kockicu i toliko polja idi dalje - strelicama su označeni plovni putevi i kada staneš na polje u boji sa označenim brojem uzimaš karticu u istoj boji i sa istim brojem. Čitaš karticu. Na svakoj kartici piše koliki broj bodova osvajaš. Uzimaš brojač bodova i označavaš broj bodova koliko si dobio. Možeš planirati i  taktizirati na način da osvajaš recimo nacionalne parkove jer nose najviše bodova (5), zatim parkove prirode (4), zaštićene vrste jadrana (2). Možeš osvojiti i dodatne bodove ako imaš 3 NP ili 3 PP ili 3 ZV  i osvajaš još +10 bodova. Ako prođeš najudaljeniju regatu svi bodovi ti se dupliciraju. Tko prvi osvoji 30, 50 ili 100 bodova je pobjednik. Na početku igre se bira do koliko će se igrati.

4. Kome je namijenjena ova društvena igra?
Namijenjena je tvrtkama kao poslovni poklon, školama i djeci od 8 godina nadalje kao učenje kroz zabavu (mogu biti i mlađa djeca ali moraju znati čitati i poželjno je da budu i stariji u krugu od 6 igrača koji mogu pomoći), Turističkim zajednicama kao originalni promotivni materijal na sajmovima, marinama kao inovativna ponuda za nautičare, svim turistima potencijalnim i postojećima kao suvenir sa hrvatskog Jadrana, obiteljima, prijateljima kao zabava, opuštanje.
Svima koji rade na promociji Hrvatske, koji žele imati originalni proizvod u svojoj ponudi (trgovinama, suvenirnicama...). Onima žele nešto naučiti o hrvatskom Jadranu, koji vole istraživati, ploviti, jedriti...

5. Projekt "Osvoji Jadran" je podržan i od strane Ministarstva turizma, TZ-a Grada Pule i TZ Istarske Županije. Je li bilo teško uvjeriti ih u inovativnost ovog autohtonog proizvoda?
Trebalo je biti uporan. Prvo sam se obratila TZ Pula pa potom Gradu Pula. Tu cijela komisija odlučuje. Gradonačelnik je odreagirao promptno kao da je poduzetnik. Da, trebalo ih je uvjeriti jer sam tada bila u fazi u kojoj nisam imala gotov proizvod. Mislim da je moja sreća što sam znala predstaviti značaj projekta za grad Pulu. Iz SWOT matrice se sve vidjelo. Treba uvjeriti da ideja "drži vodu". 
Uvjeravanje ministarstva je trajalo puno duže u tom smislu da sam konkurirala na svim mogućim natječajima u kojima sam zadovoljavala uvjete. Od 3.mjeseca 2012. godine pa nadalje. Bilo je ukupno 5 natječaja. Bilo je takvih razočarenja... i na zadnjem kao Inovacija u turizmu sam bila tako uporna od slanja e maila, kontaktiranja da mi je bilo neugodno. Nije sigurno Ministarstvu bilo lako odobriti sredstva ali sada vjerujem da mogu biti ponosni kada vide gotov proizvod i rezultate u tako kratkom vremenu. Zahvalna sam im jer zahvaljujući upravo njihovoj potpori koja mi je omogućila pokrivanje jednog dijela proizvodnje u mogućnosti sam ponuditi promotivnu cijenu od 120,00 kn + PDV = 150,00 kn. Također svoju podršku je dala i TZ Istarske županije. Svatko u skladu sa svojim mogućnostima. Svima sam zahvalna. 

6. Figurice su napravljene od drva i papira, mislili ste, dakle i na ekologiju? 
Da, to mi je bilo važno. Htjela sam napraviti proizvod od ekološki prihvatljivih materijala i da se sve proizvodi u Hrvatskoj. Često se povlače razno razni proizvodi sa svjetskog tržišta jer su otrovni za djecu i sl. Htjela sam da se malo vratimo prirodi i da našu djecu učimo tome. To je najmanje što mogu učiniti - kad već proizvodim proizvod da odražava moj sustav vrijednosti i da pokušam to proširiti.  
Puno je lakše, brže i ekonomski isplativije naručiti na Dalekom Istoku ali to nema smisla. Ja nikada ne bi bila tako zadovoljna. To ne bi bila ja. Inzistirala sam na tome da se proizvodi u Hrvatskoj, da to budu prirodni materijali. Istražila sam tržište, radila probne uzorke i pronašla nekoliko proizvođača koji mogu zadovoljavajuće napraviti dijelove za igru te sam po nekom svom iskustvu odabrala one s kojima smatram da ću moći najugodnije raditi. Svi podržavamo nekako ekologiju. 

7. Kakve su reakcije na igru? Je li ideja krenula u punu komercijalizaciju?
Reakcije su pozitivne i jako sam zadovoljna. 8. prosinca 2012. sam raspolagala sa prvom dostavljenom količinom proizvoda. 9. prosinca 2012. sam podržala međunarodnu jedriličarsku regatu u Puli gdje sam darovala nekoliko primjeraka igre najboljim jedriličarima. I tu je sve krenulo. Igra je otišla u Sloveniju i diljem Hrvatske. Zadovoljna sam interesom i zadovoljstvom kupaca. Sada sam uglavnom dosta u medijima i bitne su mi promocije igre. Želim je približiti stanovništvu, pružiti im mogućnost da vide uživo što se sve nalazi u kutiji i kakva je kvaliteta, te da je isprobaju igrati. Na božićnom sajmu u Puli igra se mogla vidjeti i isprobati, uz pokroviteljstvo grada darovali smo sve pulske osnovne škole sa primjercima igre, gostovala sam u Poreču u Gradskoj knjižnici gdje sam odradila radionicu sa djecom i roditeljima upravo na temu "Osvoji Jadran". Kod mene u uredu se uvijek može pogledati igra, samo se treba najaviti. Pozvana sam i u druge gradove. Puna komercijalizacija će se tek odraditi. Za sada sam stigla dogovoriti suradnje sa nekim marinama, a trgovinama uglavnom u Istri i jedna u Zagrebu. Oni su bili brzi u dogovoru.

8. Zanimljivo je i kako ste vi majka četvero djece! Naše čitatelje zasigurno zanima kako stižete sve?
Uh. Zanimljivo je to pitanje.  
Imam divnu djecu koja su dosta samostalna. Tako smo ih odgajali od prvoga dana. Puštali smo ih da sami traže svoje granice, a bili bi tu i pazili da sve bude u redu. Prvoj troje sam posvetila poprilično vremena u prvim godinama i to se sada odražava. Sin Matija će uskoro deset godina, Nela ima osam, Dora ima pet i pol, a Sara tek dvije i pol. Sara upija sve od sestara i brata. Ono što treba i ono što ne treba, naravno,. Uglavnom oni imaju zabavu od jutra do sutra. Dakle, mama može raditi full time. Ovo zvuči previše savršeno.

Naravno da to nije samo tako!
Svi koji imaju djecu to znaju. Ima trenutaka koji misliš da se ne mogu izdržati i jedva se izdržavaju ali to je život. Održati obitelj, posao.. Nije sve ružičasto. Onda kada je teško pravi je izazov to izgurati. I suprug i ja smo u duši pozitivci i kad god je teško uvijek pomislimo kako smo sretni, na čemu sve možemo biti zahvalni... Važna je ljubav, a ona je temelj svega i znati koji su prioriteti. To se ne smije pobrkati. 
No nije samo ni to!

Jedan profesor na Stanfordu je između ostalog rekao: "...najbolja stvar koju muškarac može napraviti za svoje zdravlje je da se oženi dok je za ženu jedna od najboljih stvari da održava dobre odnose sa prijateljicama". S tim se potpuno slažem i toga se držim. Imam odlične prijateljice još od fakulteta. Kad god zatreba mi smo tu - oslonac jedna drugoj. Evo jednog primjera - trebalo je pospremiti moju kuću za neki važni događaj, a ja to ne stignem došla je moja kuma Ines (ne trebam ni spominjati da su blage riječi da "ne voli" kućne poslove kao i ni ja) i evo u pola sata sve smo sredile i tako se ismijale... Takav odnos je neprocjenjiv. 
Imam sreću jer imam i svoje roditelje koji su zdravi i u Puli i klinci ih vole tako da kad god mi zatreba mama je tu. Također kao obitelj smo svi jako društveni i otvoreni pa imamo izvrsne prijatelje koji imaju svoju djecu i uskaču kada god zatreba, a klinci to jedva čekaju. To je obostrano. Kada smo svi takvi onda je sve lakše.

Zatim, djeca su me tako dobro utrenirala da mogu više stvari raditi odjednom i brzo se prilagođavati. Evo npr. Dok sam počela ovo pisati dolazi moj sin koji za rođendan želi neku robotsku ruku - nikad čula za to, ali on točno zna što hoće i dok sam usred rečenice dižem Firefox, novi tab i google i gledam što bi to bilo... i tako je to svakodnevno. Milijun sličnih situacija. Imali su zadatak spremiti dnevni kako bi sutra stigli svi skupa malo provesti vrijeme na bazenu. Opustiti se od svega. O tome mislimo da ne počnemo pucati. Uglavnom svi u obitelji moraju sudjelovati. Svatko ima neki svoj zadatak. Ja znam da oni to neće napraviti jer sam im samo rekla već još moram provjeriti i potrošiti neku energiju da bi na kraju bili svi zadovoljni. Djeca imaju veliku slobodu i dosta aktivnosti ali moraju i izvršiti neke zadatke. Dosljedni smo u tome. Suprug je isto poslovno aktivan full time tako da se moramo jako dobro organizirati i sve se onda da napraviti. Diplomirala sam na managementu pa mi je dobra organizacija, između ostalog i struka. 


Imati djecu ili ne u poslu je najvažnije znati što se želi. Fokusirati se na to. Kad imaš djecu moraš iskoristiti svaki slobodni trenutak. I rad noću i do 2,3 sata. Ništa ne smije biti teško. Moraš biti maximalno organiziran i u "neredu". Očito se kod mene nekako sve posložilo. Godinama sam razvijala neki svoj sustav vrijednosti. Stalno radila i istraživala i dok sam bila gotovo sa svima trudna. Važni su mi prijatelji, dobri odnosi s kim god da surađujem, volim ljude, komunikaciju, uživam u upoznavanju novih ljudi i svakodnevnom učenju i novim iskustvima. Moja energija i optimizam mi daju tu snagu da mogu izgurati sve u što vjerujem. Također ni suprug ni ja nismo opterećeni time da djeca moraju biti savršeno počešljana, obučena... Npr. Taman pomognemo Sari da se obuče i za deset sekundi evo je gola trči po garnituri... i svih zabavlja. To je kod nas normalno. Uglavnom ona je ta koja radi najveći "dar-mar". Uđe u ured i u par sekundi presloži mi sve proizvode na svoj kreativan način. No tu je Nela, kao najstarija cura, koja mi stvarno pomaže Npr. bila je na sajmu i gostovala u Gradskoj knjižnici u Poreču i predstavljala je igru. Dora će se jako brzo priključiti... Lakše mi je jer su ipak tri cure, a one pronalaze uzor u mami. Uvijek je lakše sa sebi sličnima. Matiju prepuštam više tati jer su oni isti. Ipak su oni sa "Marsa" pa se lakše razumiju. Neke stvari se trebaju prihvatiti. Općenito je najteže sa najstarijima - magistrirali su na svim forama i taktikama kojima si ih motivirao. Puno energije, strpljenja i truda traže, a ti moraš osigurati krov nad glavom ali sve se da dok je ljubavi. Važno je naći "ispušni ventil", svakodnevno se truditi i okrenuti sve na onu vedriju humorističnu stranu.


Zato vjerujte uglavnom nikome nije lakše niti teže to je sve stvar percepcije i stava koji ćeš odabrati. Svatko mora sebi napraviti da mu bude dobro - najbolje što se može. Možda su se rijetki našli s nekim spletom okolnosti pa su se "zvijezde posložile". Ja vjerujem da je sve isključivo na tebi samome i kada u nešto vjeruješ da trebaš biti uporan, svakodnevno se truditi, ne rasipati energiju tamo gdje ne ide, fokusirati se na ono gdje ide, biti flexibilan, brzo razmišljati i brzo reagirati. Za velike odluke ipak odspavati pa ih donijeti. Meni je sigurno u ovom poslu bilo jako jako važno to iskustvo koje mi je dalo nekakvu mudrost i proaktivnost. Počevši od faksa i studentske organizacije gdje smo gotovo svi bili proaktivni i bilo je važno biti društveno odgovoran. Zatim tvrtka koja je rasla i ja skupa sa direktoricom nakon fakulteta radeći sa brojnim svjetskim kompanijama na brandiranju svjetskih imena. Strateško ramišljanje i moja želja da želim imati svoj vlastiti posao te svakodnevno učenje i istraživanje, praćenje svjetskih trendova, istraživanje i analiziranje raznih ideja i poslovnih pothvata.    


9. Gdje se igra može kupiti i koji su planovi za budućnost?
Igra se može kupiti uvijek kod mene u uredu gdje se može i vidjeti kako izgleda ali do sada je dogovoreno sa sljedećim trgovinama  po gradovima:
ZAGREB - Aha trgovina (t. 01 6522101)
PULA - Papirnica Pajo (t. 218 767) ili od autorice - Špiljavac 2 (0914130808)
POREČ - Libar (t. 452 565)
UMAG - Libar (t. 494 318)
NOVIGRAD - Libar (726 435), IWE d.o.o. (t.772 466; 772 940)
ROVINJ - Libar (t. 812 854)
ŽMINJ - Libar (t. 846 322)
BUJE - IWE d.o.o.(t.773 704)
Navedene trgovine su brzo odreagirale. Svaka pohvala!
Dogovori negdje traju duže.
 
Imam brojne planove ali idemo korak po korak. Nakon savršeno organizirane proizvodnje "većih" količina najvažnije je  proizvesti englesku varijantu pa ostale redom. U Hrvatskoj nemamo organizirani sustav za velike količine. Početna ulaganja su visoka. Ljudski faktor je značajna karika u lancu kompletiranja gotovog proizvoda. Zato volim da sve to bude gotovo savršeno uhodano i onda idemo na inozemno tržište profesionalno sa rokovima i količinama koje možemo ispoštovati. Nadala sam se da će ministarstvo poduzetništva prepoznati ovaj poduhvat te podržati me u jednom od natječaja na kojima sam konkurirala što bi mi ubrzalo organizaciju proizvodnje i cijeli postupak plasiranja proizvoda na inozemno tržište. No sigurno im je u toj fazi bilo teško prepoznati moje mogućnosti i potencijal razvoja branda.
Planiram odraditi turističke sajmove te uhodati kanale za izvoz. Izvoz je ono čemu se želim fokusirati te stoga vjerujem da ću brzo pronaći najbrži i najlakši put kako to ostvariti na više jezika! Za stvaranje branda potreban je cijeli niz radnji koji treba odraditi. Paralelno ću raditi na više područja kako bi u što kraće vrijeme pokrila dobro domaće tržište da stanovništvo može lako doći do proizvoda i usmjerila se varijantama na stranim jezicima za turiste u Hrvatskoj i izvoz.

Vizija je jasna: Postati originalni hrvatski brand prepoznatljiv u svijetu. Planovima korak po korak idem u ostvarenje. (K.H.)

Facebook komentari