Djeca imitiraju život, a Raponja njihovu kreativnost

»POSU?ENA« PREDSTAVA I DALJE NA KAZALIŠNIM DASKAMA
Piše: Nevena Trgov?i?
Zadnjeg dana ina?e hvale vrijednog »Naj, naj, naj festivala« kojime zagreba?ko Gradsko kazalište »Žar ptica« slobodno otvara svoja vrata za proljetnih školskih praznika mladoj publici, po dodjeli ovogodišnjih nagrada i pred samo zatvaranje, izvan konkurencije odigrana je predstava za djecu »Nešto ?u ti re?i« koju je u produkciji kazališta »Žar ptica« režirao pulski redatelj Robert Raponja. To ne bi bilo ?udno da ona ve? nije skinuta sa repertoara »Žara ptica«, a što je vidljivo na njezinim mrežnim stranicama gdje je vidljiva i druga ?udnovatost ove predstave, naime u popisu autora prili?no rje?ite predstave uop?e nisu nazna?ena imena tekstopisaca. Razlog tomu vrlo je lako prona?i u podužem sudskom sporu Marijane Perši? i Aleksandra Ban?i?a protiv bivšeg im poslodavca, Roberta Raponje i kazališta »Žar ptica« ?ija ravnateljica Marija Sekelez ne samo da je bila upoznata s plagijatstvom u svojoj ku?i ve? je original, autorski uradak pulskog tandema Perši? – Ban?i?, »Ima da te ima« i ugostila na festivalu koji se održava u kazališnoj ku?i koju vodi. Otišavši iz Istarskog narodnog kazališta, Robert Raponja ponio je sa sobom, bespotrebno je i naglasiti samovoljno, uradak mladih voditelja Dramskog studija INK-a i MKFM-a (Me?unarodnog kazališnog festivala mladih), Marijane Perši? i Aleksandra Ban?i?a. Raponja je u hrvatskoj metropoli prije tri godine, tek dvije po pulskoj premijeri, postavio predstavu s istim tekstom i gotovo istom scenografijom te u njoj potpisuje režiju, scenografiju i rasvjetu daju?i si za to pravo jer je po njegovu mišljenju pulska predstava bila zajedni?ki projekt u kojem se on isticao kao mentor. Podsje?anjem na originalnost, duhovitost i svježinu predstave »Ima da te ima« malotko bi pomislio da se radi o jednoj od Raponjinih predstava sa njemu svojstvene kazališne trake, pa istim argumentom nije ni ?udno da i po sudskim tužbama toliko inzistira na izvo?enju predstave kazališta »Žar ptica« koja tek sitnim preinakama, naj?eš?e zbog kakvih sve?arskih povoda, svako malo mijenja tekst  pokušavaju?i dokazati svoju »originalnost«. Marijan Jeleni?, široj javnost poznatiji kao ?lan pulske grupe »Nola« uspio se, ?ini se, nagoditi s kazalištem »Žar ptica« jer se njegovo ime i autorstvo ne nije?e ni u tamošnjem popisu autora. Zanimljivo je i to kako gospo?a Sekelez, usprkos brojnim sjajnim zagreba?kim predstavama za djecu i svjesna »kra?e« pulske predstave, na što upu?uje i njezin ve? davni selektorski poziv predstavi »Ima da te ima« i pokušaj da se sve naknadno »uredi« za male pare, svako toliko proturi predstavu, u kojoj umjesto pulskog tandema igraju Vesna Ravenš?ak i Robert Boškovi?, u prilici poput završnice ovogodišnjeg »Naj, naj, naj festivala«. ?ini se nekako da ovo potkradanje pulskih autora više govori o ovdašnjoj no o zagreba?koj kazališnoj sceni koja ionako ne shva?a ozbiljno kazališni rad izvan svojih granica i svojih uvrije?enih kriterija. Pula i njezino kazalište, koje za razliku od primjerice kazališta »Žar ptica« brzo »zaboravlja« svoje predstave, nisu ni na koji na?in pomogli mladim autorima predstave »Ima da te ima« u njihovom dokazivanju istine i u potrazi za pravdom koja nikako ne stiže Roberta Raponju o kojemu i dalje blagoglagolje ovdašnji vlastodršci željni uvijek brzog i nedomišljatog rezultata o?ito svrsishodnog tek opravdavanju novaca iz gradskih prora?una. Pa da ironija bude tim ve?a ili poruga Puljanima tim sla?a u najavi predstave »Nešto ?u ti re?i« piše: »…Djeca imitiraju život, ali ga i nadopunjuju, mijenjaju, ?ak mu se i suprotstavljaju. Kroz igru djeca stvaraju novi, ljepši, bogatiji svijet u kojem i nemogu?e postaje mogu?e, u kojem se ispunjavaju sve dje?je želje, u kojem ?arolija postaje stvarna. Svijet u kojem nema straha, nepravde i tuge. Dora i Luka, junaci ove naše predstave, kroz igru ?e nau?iti da postoji dobro i zlo, nau?it ?e koliko vrijedi prijateljstvo i što je prava iskrena ljubav.«