Za višu cijenu dobivamo slabiju kvalitetu

Za višu cijenu dobivamo slabiju kvalitetu-59701

BORZAN U PULI: ANALIZA NAMIRNICA SA ZAPANOG I ISTOČNOEUROPSKOG TRŽIŠTA
Rezultati istraživanja kvalitete naizgled istih proizvoda u različitim državama članicama EU su poražavajući, istaknuto je na današnjoj konferenciji za medije koju su u Puli održale zastupnice u Europskom parlamentu Biljana Borzan i Olga Sehnalova (S&D, Češka).

Istraživanje je provedeno na proizvodima kupljenim u Češkoj i Njemačkoj, u prodavaonicama istog trgovačkog lanca. Analizirane su razlike u kvaliteti istih proizvoda koje se prodaju na različitim tržištima, njihovoj ambalaži i cijenama. Jedan od rezultata provedenih istraživanja je da su proizvodi kupljeni na tržištima novijih država članica nerijetko slabije kvalitete, a viših cijena.

'Kao potrošač zaključujem da kad kupujemo skuplje, pretpostavljamo da kupujemo kvalitetnije, međutim, istina je da kod nekih proizvoda kupujemo skuplje, a slabije kvalitete. Proizvod izgleda potpuno isto, mislite da ćete dobiti isto, ali ne dobijete isto, nego slabiju kvalitetu i višu cijenu. Ideja je da početkom iduće godine napravimo slično istraživanje kakvo je provedeno u Češkoj, te da osim prehrambenih proizvoda, analiziramo i higijenske potrepštine u odnosu na iste proizvode u Francuskoj i Njemačkoj', izjavila je Borzan i napomenula da je cilj izvršiti pritisak na Europsku komisiju kako bi se promijenila legislativa.

'U svim dokumentima EU se ističe ravnopravnost članica Unije, neka ne bude onda samo ravnopravnost u pogledu jezika i nacionalnih obilježja, kako ne bismo više imali građane prvog i drugog reda', rekla je i dodala da proizvođači koriste situaciju jer neke zemlje poput naše nemaju razvijena potrošačka prava, pa 'love u mutnom', dok je Komisija, smatra, na tu temu previše inertna.

S druge strane, navodi da odgovor Europske komisije potvrđuje da se radi o različitoj kvaliteti, no kako je riječ o proizvodima sigurnima za zdravlje. 'Hvala što nas ne trujete', poručila je Borzan.

Zastupnica Olga Sehnalova je predstavila rezultate istraživanja koji su uspoređivali markiranu hranu u Češkoj i Njemačkoj, a rezultate je mjerilo Sveučilište kemije i tehnologije iz Praga.
Analizirani proizvodi su iz trgovačkih lanaca Edeka, Rewe, Kaufland u Njemačkoj i Tesco, Kaufland i Albert u Češkoj.
U istraživanje je bilo uključeno 24 proizvoda, jedan je isključen naknadno, a osam proizvoda ili 35% proizvoda je klasificirano kao različito u dvije zemlje. Proizvodi su se razlikovali po udjelu masnoće u mliječnim proizvodima, po kofeinu u kavi, zaslađivačima, dok se jedan proizvod razlikovao po vrsti mesa.

Zaključak istraživanja je da se zbog razlika među proizvodima  za zapadno i istočno europsko tržište treba napraviti pritisak na Europsku komisiju, te da se osim prehrambenih proizvoda i higijenskih potrepština, izjednače i druge cijene za iste proizvode, poput primjerice karte za Disneyland koja se razlikuje po cijeni, ovisno iz koje zemlje članice se kupuje.

Igor Vujović iz Društva za zaštitu potrošača Hrvatske je istaknuo kako mu je drago da je problematiku prepoznao EU Parlament, te da su i potrošači u Hrvatskoj danas svjesni ovog problema. Smatra kako bi i domaći potrošači trebali imati jednaki pristup tržištu kao i potrošači iz drugih zemalja. (Piše: Doris Floričić/Foto: Jeann Forjonnel)