Besplatno obrazovanje i jednak pristup

STAV INSTITUTA ZA RAZVOJ OBRAZOVANJA O STUDENTSKIM ZAHTJEVIMA
Piše: Nikola Biliškov

Institut za razvoj obrazovanja (IRO) je neprofitna i nevladina organizacija koja se već cijelo desetljeće bavi razvitkom javnih politika visokog obrazovanja te zagovara jednakost pristupa obrazovanju. Njihove halevrijedne stručne analize uvijek su zanimljivo štivo. Tako su, u nedavnoj kampanji Pravo na obrazovanje upozorili na brojne financijske zapreke visokom obrazovanju.
U svom najnovijem obraćanju javnosti, naslovljenom „Osigurava li besplatno obrazovanje jednak pristup obrazovanju?“ dana je potpora studentskoj inicijativi, ali je iznesen i doprinos prijedlozima i zahtjevima studenata, na temelju analize dostupnosti obrazovanja. Osnovno pitanje na koje je ta analiza dala odgovor je da li je besplatno obrazovanje samo po sebi dovoljno za jednak pristup visokom obrazovanju.
Dostupnost obrazovanju suočava se s još tri velika problema. Prvi su brojne druge financijske prepreke (administrativni i životni troškovi te troškovi studija). Slijedi socio-ekonomski status obitelji iz kojih dolaze studenti i hrvatski sustav studentske potpore, što je uspoređeno sa stanjem u drugim zemljama. Treći problem su ostale nefinancijske prepreke pristupu visokom obrazovanju za ranjive društvene skupine.
U zaključku se navodi kako za jednak pristup obrazovanju nije dovoljno da obrazovanje bude besplatno. Uz to, nužna je i reforma hrvatskog sustava državne potpore. Ipak, čak i uz besplatno obrazovanje i financijsku potporu, socijalna struktura studenata se neće promijeniti bez djelovanja u nizu drugih područja. IRO je u jednom svom priopćenju, također iz tekuće godine, identificirao 84 preporuke za sustavno rješavanje 53 problema nejednakosti s kojima se susreću određene društvene skupine u pristupu visokom obrazovanju.
Prema svemu ovome, postizanje cilja, a to je jednakost pristupa obrazovanju, zahtjeva vrlo kompleksan niz mjera i reformi. Međutim, to nije neostvarivo, naročito ako pretpostavimo (vrlo optimistično) da nam je želja postati društvo u kojemu će osnovna vrednota biti znanje.